autostart

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
anigi
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jul 2016 17:57
Locatie: arnhem

autostart

Bericht door anigi »

beste mensen ben nieuw met cnc

werk met mach 3 en wil mijn kress frees automatisch laten starten en stoppen
hoe kan ik dit realiseren op het controlbortje zit wel een aansluiting hiervoor maar weet niet wat ik er verder voor nodig heb had al contact gezocht met diverse cnc bedrijven maar die werken niet met mach en kunnen niet verder helpen.

graag hulp
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: autostart

Bericht door mosoft »

Hallo Anigi,

Welkom op dit forum met veel les plezier.
Soms is het heel makkelijk als je bij je naam ook de woonplaats vermeld dan zit er misschien wel iemand bij op de hoek die je zou kunnen helpen met iets zoals jouw probleem.

Meestal zit er op het cotrollerboard een relais wat je spindel kan aansturen en als het een heel zware belasting is een extra relais kan schakelen.
Dit relais is meestal galvanisch los gekoppeld van de elektronica van het board en moet je het relais in serie zetten met de voedingsspanning van de spindel. Vaak zie je op het bordje dan 3 aansluitingen zitten van het relais een gezamenlijk contact en een gesloten en open contact. (NC en NO).
Dat relais kun je dan op een output poort van de pc zetten en met een M03 de Motor starten of M04 voor inverse starten.
anigi
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jul 2016 17:57
Locatie: arnhem

Re: autostart

Bericht door anigi »

Beste mosoft

profiel gelijk even aangespast
ga kijken of dit ook om mijn controller zit word nog even puzzelen
dank voor de tip
anigi
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jul 2016 17:57
Locatie: arnhem

Re: autostart

Bericht door anigi »

Zit inderdaad een relais uitgang op maar volgens de manual is deze voor 24v
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: autostart

Bericht door benkr »

Zit er een relais op of een relais uitgang?

Post eens een foto van je Break Out bordje, of geef een merk/type of een PDF bestand van de manual, dan kunnen wij iets zinnigs zeggen, zo blijft het gokken.
anigi
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jul 2016 17:57
Locatie: arnhem

Re: autostart

Bericht door anigi »

ik heb het pdf bestand van het breakout bordje toegevoegd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: autostart

Bericht door Bjornski1976 »

Op basis van je pdf kon ik deze link vinden op internet icm Mach3.
http://www.savebase.com/infobase/downlo ... _board.pdf

Op de beter foto kan je de relais gegevens aflezen en zo zie je dat dit het type SRA-05VDC-CL is.
De specificaties hiervan kan je dan weer opzoeken op internet, zie link:http://www.songle.com/pdf/20084141711563740.pdf

Heel kort door de bocht je hebt geen extra relais nodig om je spindel aan/uit te schakelen mits je voldoet aan de maximale contact rating van 250Vac 20A.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
anigi
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jul 2016 17:57
Locatie: arnhem

Re: autostart

Bericht door anigi »

Dank voor de uitleg

op de tekening zie ik dat er een powersupply van 24v op relay aangesloten word en vanuit daar naar de spindle gaat
kress is een 230v spindel moet ik dan een van de 220 v draden via dat relais laten lopen.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: autostart

Bericht door Floppy »

Bjornski1976 schreef:Heel kort door de bocht je hebt geen extra relais nodig om je spindel aan/uit te schakelen mits je voldoet aan de maximale contact rating van 250Vac 20A.
Alhoewel dat relais misschien wel 230V kan schakelen zou ik geen 230V op dat breakoutboard aansluiten. De afstand tussen de pennen op het kroonsteentje is al te klein. Voor 230V heb je 6mm afstand nodig tussen de spanningvoerende delen.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: autostart

Bericht door Bjornski1976 »

Mwa, zelf hou ik voor onderling afstand 10 mm per 1000Vac50Hz aan dus daar zie ik geen probleem voor wat betreft het relais en afstanden. Of de spoortjes op het bordje het uit houden qua stroom daar heb ik me niet over gebogen.

Kress heeft aanloopstroom begrenzing maar wat ie maximaal trekt aan stroom weet ik niet.

Mij idee, het relais op het bordje gebruiken om een ander relais te sturen met meerdere contacten erop voor aan/uit Kress en eventueel afzuiging, vloeistofkoeling en wat dan ook meer.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: autostart

Bericht door benkr »

Op de foto staat inderdaad een voeding getekend naast de spindelmotor, maar dat is een 3 fase 400Hz motor die normaal gesproken door een VFD wordt aangestuurd, die getekende voeding daar bedoelt men dus een VFD mee.
Het beste dus met dat relais, wat je met M3 / M4 aanstuurt vanuit Mach3. (als je dat tenminste in je setup aangeeft) Een ander relais daar weer mee schakelen zoals hiervoor al aangegeven kan en is zeker veiliger, dat het echt noodzakelijk is denk ik niet maar extra veiligheid kan nooit kwaad.
anigi
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jul 2016 17:57
Locatie: arnhem

Re: autostart

Bericht door anigi »

Ieder bedankt voor de reacties
ik ga op zoek naar iemand die dat voor mij kan maken vind het te lastig om zelf te doen omdat ik er geen verstand van heb
nogmaals bedankt
Plaats reactie