Probleem Mach3

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

daanw18
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 apr 2012 21:44
Contacteer:

Probleem Mach3

Bericht door daanw18 »

Hallo allemaal,

dit onderwerp zal vast wel is aangekaart zijn maar via de zoekfunctie kan ik niet echt vinden wat voor mij van toepassing is.

Ik zit met het volgende probleem: ik krijg de stappenmotoren niet via de pc aan het lopen. Na vele tutorials op youtube en manuals van mach kan ik het probleem nog niet vinden.

je voelt dat er wel spanning op de stappenmotor zit want je kunt hem met moeite draaien. Ik heb ook het bedradingschema meerdere malen nagelopen en het moet goed zijn (volgens mij).

ook vraag ik me af hoe ik de dipswitches in moet stellen op de drivers, hier heb ik al het een en ander over gelezen hoe je dit in moet stellen, maar toch is dit me nog onduidelijk. klopt het dat je de dipswitches voor de amperes tot de max moet zetten wat het motortje kan hebben ?

ik hoop dat een van jullie mij verder kan helpen,

alvast bedankt!
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Probleem Mach3

Bericht door rien1959 »

Je geeft veel te weinig gegevens om geholpen te kunnen worden. Vertel eerst eens wat voor aansluiting je gebruikt. Werk je via de printerpoort of heb je een interface ? Hoe heb je het aangesloten ? Welke stappenmotordrivers heb je en welke motoren, enz.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Probleem Mach3

Bericht door Swets »

vul je woonplaats in bij je gegevens...

misschien woont er iemand in je buurt, die even langs wil/kan komen...?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
daanw18
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 apr 2012 21:44
Contacteer:

Re: Probleem Mach3

Bericht door daanw18 »

Dank voor jullie reacties.

Ik kom zelf uit hardenberg, hulp is natuurlijk altijd welkom. Misschien eventueel via Skype ?

Ik heb als breakout board een Db 25 en drivers DM542A en werk via een printerpoort

De 5 volt aansluiting op de breakoutboard, moet de plus nou op de power 5 volt of op de db25-Vdd
En de min op power gnd of op db25-gnd. Want sommigen hebben het ene en sommige het ander.
Ik heb me er wel ingelezen, maar mijn kennis over elektronica is niet heel groot

Mvg,

Daan
daanw18
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 apr 2012 21:44
Contacteer:

Re: Probleem Mach3

Bericht door daanw18 »

Ik heb hem precies aangesloten volgens dit schema: http://image.gilawhost.com/15/11/21/ys4wjfxw.jpeg
tatanka
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 12 jun 2009 13:25
Locatie: Ulestraten
Contacteer:

Re: Probleem Mach3

Bericht door tatanka »

Mach3 en een parallel poort loopt alleen onder 32 bit .

Heb je de driver test van Mach3 gedaan?

Jos
daanw18
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 apr 2012 21:44
Contacteer:

Re: Probleem Mach3

Bericht door daanw18 »

Ik heb een 32 bits pc

En die driver test heb ik nog niet gedaan. Zal dat vanavond gelijk even proberen
daanw18
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 apr 2012 21:44
Contacteer:

Re: Probleem Mach3

Bericht door daanw18 »

Ik heb de driver test gedaan en die gaf aan dat het systeem excellent was, dus dat zal dan ook wel goed wezen.
Kan iemand mij uitleg geven over die dipswitches ? Hoe je dat berekend en uiteindelijk ook invoerd in mach3 ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Probleem Mach3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien een hele domme opmerking:
Je hebt toch wel draadjes van P2 > P2, P3>P3 enz t/m P7>P7, of P9>P9 als je 4 drives hebt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
daanw18
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 apr 2012 21:44
Contacteer:

Re: Probleem Mach3

Bericht door daanw18 »

hugo stoutjesdijk schreef:Misschien een hele domme opmerking:
Je hebt toch wel draadjes van P2 > P2, P3>P3 enz t/m P7>P7, of P9>P9 als je 4 drives hebt.

Mmm dat is dan weer dom van mij, maar die volg ik even niet :P
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Probleem Mach3

Bericht door benkr »

In het schema zijn bij de drivers, én bij het BOB steeds punten aangegeven met P1, P2, P3 enz. Je heb 2 x P1, 2 x P2, 2 x P3 enz. --> die moeten wel met elkaar verbonden worden, P1 met de andere P1, P2 met de andere P2 enz.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Probleem Mach3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En laten er op die aansluitingen nu net de pulsen voor stap en de richting uit het BOB naar je drives gestuurd worden. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Probleem Mach3

Bericht door Bjornski1976 »

Doe er op de enable (ENBL)van de drives ook nog maar een signaaltje, als je toch nog wat draadje moet aansluiten.

edit: Doe ook even je motor gegevens opgeven om de dip switch instellingen te controleren.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Probleem Mach3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bjornski1976 schreef:Doe er op de enable (ENBL)van de drives ook nog maar een signaaltje, als je toch nog wat draadje moet aansluiten.

edit: Doe ook even je motor gegevens opgeven om de dip switch instellingen te controleren.
Die enable is anders vaak genoeg reden tot vraagtekens, ik zou ze niet aansluiten voordat de boel gedraaid heeft, hoeven we het daar even niet over te hebben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie