Hulp gevraagd bij MACH 3 configuratie

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

VP allsolutions
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2018 10:28

Re: Hulp gevraagd bij MACH 3 configuratie

Bericht door VP allsolutions »

motormuis schreef: 02 sep 2018 20:04 bij mij heeft iemand die er verstand van heeft (?) aangeraden een 4 ass ip m te plaatsen met cloosloop stappen motoren is onder de streep waardeloos omdat er te weinig aansluitingen zijn werken demotoren als gewone stappenmotoren da alarmsignalen als ze stappen kwijt worden kunnen niet aangesloten worden
ik hen een pendant erop en verdere uitbreiding is niet mogelijk
ik ga dit ding nog eens vervangen voor een 6 as

als je ff kan wachten en je wil hem hebben kan je hem overnemen voor de helft van de prijs
Ik heb gewoon een (voorlopige) goedkope oplossing nodig op die machine terug aan de praat te krijgen.
Ik heb 3 stappenmotoren een gewone bovenfrees die wordt geschakeld met een relais op de huidige interfacekaart (geen spindel op 24v dus ;-). En een parallell-poort. Ik ga van de week eerst proberen om een 32-bit versie van windows7 te installeren en kijken of die het dan wel doet.

Met de tijd ga ik wel een nieuwe interface kaart kopen denk ik. Zou alleen nog de voor- en nadelen moeten weten van alle aansluitingen tussen pc en motionboard. Maar eerst deze aan de praat krijgen, zodat ik er eindelijk mee aan de slag kan
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Hulp gevraagd bij MACH 3 configuratie

Bericht door FSSF »

Als je tevreden was met hoe het werkte zou ik lekker windows 32 installeren en deze setup behouden. Mijn eerste freesmachientje draaide met zon vijf dollar LPT bordje en ik heb daar eigenlijk nooit problemen mee gehad.
VP allsolutions
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2018 10:28

Re: Hulp gevraagd bij MACH 3 configuratie

Bericht door VP allsolutions »

FSSF schreef: 02 sep 2018 21:07 Als je tevreden was met hoe het werkte zou ik lekker windows 32 installeren en deze setup behouden. Mijn eerste freesmachientje draaide met zon vijf dollar LPT bordje en ik heb daar eigenlijk nooit problemen mee gehad.
Is er dan nog een instelling die ik moet veranderen ofzo? Of gaat dat normaal plug ‘n play zijn?
VP allsolutions
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2018 10:28

Re: Hulp gevraagd bij MACH 3 configuratie

Bericht door VP allsolutions »

Het is gelukt, heb hem terug aan de praat gekregen. Alleen heb ik vanmorgend gemerkt toen ik m’n eerste ring ging frezen, dat het niet helemaal de gewenste vorm is. Ipv een cirkel heb ik meer een ovaal (ei-vormig) stuk mdf.
Waaraan zou dat kunnen liggen?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij MACH 3 configuratie

Bericht door Ballegooijen »

Mogelijk een stappenverschil tussen je X en je Y as. Loop die instellingen eens na.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
VP allsolutions
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2018 10:28

Re: Hulp gevraagd bij MACH 3 configuratie

Bericht door VP allsolutions »

Ballegooijen schreef: 04 sep 2018 12:39 Mogelijk een stappenverschil tussen je X en je Y as. Loop die instellingen eens na.
Waar vind ik deze instellingen en hoe zie of merk ik het stappenverschil? Tussen verschillende assen?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij MACH 3 configuratie

Bericht door Ballegooijen »

VP allsolutions schreef: 04 sep 2018 15:28
Ballegooijen schreef: 04 sep 2018 12:39 Mogelijk een stappenverschil tussen je X en je Y as. Loop die instellingen eens na.
Waar vind ik deze instellingen en hoe zie of merk ik het stappenverschil? Tussen verschillende assen?
Daar heb ik geen idee van. Ik werk niet met Mach. Maar als het een ovaal is terwijl het rond moet zijn dan legt de ene as dus meer lengte as dan de andere.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij MACH 3 configuratie

Bericht door skillalot »

Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij MACH 3 configuratie

Bericht door hex173 »

je kunt een liniaal op het X-Y vlak leggen. Liniaal richting X-as. Frees bij 0-cm zetten. X en Y nullen. Op de keuze balk "MDI Alt2" kiezen. Daarna bij input bijv. G0X100 intikken - enter dan moet de frees 100 mm verplaatst worden in X richting.
Net zoiets doen voor Y. Bij : Config --> Motor Tuning kun je het aantal stappen voor 1 omwenteling invoeren.
alles wat ik maak, kan beter.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hulp gevraagd bij MACH 3 configuratie

Bericht door benkr »

Mach3 heeft zelfs een auto calibration optie.
Even Google vragen over het hoe en waar.
VP allsolutions
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2018 10:28

Re: Hulp gevraagd bij MACH 3 configuratie

Bericht door VP allsolutions »

hex173 schreef: 04 sep 2018 21:58 je kunt een liniaal op het X-Y vlak leggen. Liniaal richting X-as. Frees bij 0-cm zetten. X en Y nullen. Op de keuze balk "MDI Alt2" kiezen. Daarna bij input bijv. G0X100 intikken - enter dan moet de frees 100 mm verplaatst worden in X richting.
Net zoiets doen voor Y. Bij : Config --> Motor Tuning kun je het aantal stappen voor 1 omwenteling invoeren.
Heb het ondertussen gevonden. Nu stuit ik op een nieuw problaam, namelijk dat mach3 af en toe gen signaal meer stuurd naar de machine. Als ik de pc dan opnieuw opstart gaat ie wel terug, toch vanochtend. Zal morgenvroeg nog eens proberen
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hulp gevraagd bij MACH 3 configuratie

Bericht door benkr »

@ VP allsolutions

Als je nu eens onder je eigen naam een nieuw topic opent, dan geeft dat wat minder verwarring, je zit nu het topic van midas te frustreren, dat kan niet de bedoeling zijn.
VP allsolutions
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2018 10:28

Re: Hulp gevraagd bij MACH 3 configuratie

Bericht door VP allsolutions »

benkr schreef: 05 sep 2018 21:42 @ VP allsolutions

Als je nu eens onder je eigen naam een nieuw topic opent, dan geeft dat wat minder verwarring, je zit nu het topic van midas te frustreren, dat kan niet de bedoeling zijn.
👍
Plaats reactie