Motortuning Mach3

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
waldbruser
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 dec 2013 16:29
Contacteer:

Motortuning Mach3

Bericht door waldbruser »

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met de motortuning in mach3.
Ik krijg de motoren niet sneller dan 1200 mm/min, vanaf hier beginnen ze af en toe vast te slaan.
Motoren worden trouwens een beetje lauw.
Gek genoeg rond de 3500 mm/min draaien ze bijna vlekkeloos, maar volgens mij is dit veel te veel van het goede.
Hieronder de spullen die ik gebruik.
- 36 volt voeding
- 2dm556 drivers ingesteld op 1/8 microstep en 2,28A rms
- Nema 23 3Nm stappenmotoren Bipolair Serieel aangesloten 2,1A rated current.
De acceleratie hou ik rond de 0,1 seconde
Het gaat om een chinees chassis model 6040.
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Motortuning Mach3

Bericht door benkr »

Die DM556 drivers zijn dat Leadshine drivers of zijn ze van b.v. Longs of een andere look-alike?
Leadshine heeft een tuning algoritme in zich wat je activeert met S4 (zie de manual). De look-alikes zijn zonder uitzondering veel trager, misschien zit je wel al aan het maximum, maar dat hang af van heel veel factoren, zoals: de totale wrijving van je hele as, de spoed van de spindel, het type spindel, eventuele vertraging of versnelling door tussen tandwielen, de voedingsspanning etc. etc.
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Motortuning Mach3

Bericht door benkr »

Ga voor de motoren naar het parallel aansluiten, dat scheelt zelfinductie (een factor 4) waardoor je motoren in ieder geval sneller worden. Bedenk dat de motorstroom wordt opgegeven in effectieve waarde terwijl de instelling op de driver in piekstroom gebeurd. Dus de stroom 1,4 x hoger instellen en dan de temperatuur in de gaten houden, pas bij temperaturen boven de 70 graden wordt het tijd om iets te gaan doen, stevig handwarm is geen reden tot paniek. Bij spoelen parallel ook 2 x de enkele spoelstroom instellen, dus 2 x 1,4 x de motorstroom totaal. Dit beteketn dat je de drivers gewoon op 5,6A moet instellen dus.
waldbruser
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 dec 2013 16:29
Contacteer:

Re: Motortuning Mach3

Bericht door waldbruser »

Het zijn volgens mij geen Leadshine drivers (look-a-like denk ik).
Ik heb 1605 kogelomloop spillen zonder vertraging er tussen.
Alle drie assen lopen gewoon soepel en goed afgesteld.
1200 mm/min had ik ze eerst op staan, liepen ze goed. Maar voor wat 3d-freeswerk is dit te langzaam.
Misschien is het inderdaad beter om op parallel over te gaan.
Heb in ieder geval de drivers iets hoger ingesteld, motoren worden nu ook warmer.
Probeer eerst hier hogere snelheid mee te halen.
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Motortuning Mach3

Bericht door benkr »

Het is de zelfinductie van de motoren die je snelheid begrensd, door de windingen parallel te schakelen wordt die een factor 4 lager, dus worden je motoren sneller.
waldbruser
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 dec 2013 16:29
Contacteer:

Re: Motortuning Mach3

Bericht door waldbruser »

Bedankt voor uw informatie!
Ga er mee bezig om dit te veranderen.
Plaats reactie