eind switches werken niet

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: eind switches werken niet

Bericht door andrefc101 »

bertus1945 schreef:na indrukken van machine coordinates staat alles op 0
zo beter???
Nee, nog niet helemaal, machinecoördinaten kan je niet nullen, dat is een gegeven. Offset voor machinecoördinaten is G53, deze cijfers zijn ingesteld in de software, daarna veranderd dat niet meer. Nullen voor je werkstuk doe je (daarna) in G54, G55, G56... etc. Je moet dat stuk in Mach3 over de verschillende coördinaat systemen nog eens goed lezen en proberen te begrijpen, zo kom je verder.
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: eind switches werken niet

Bericht door bertus1945 »

ik snap er allemaal niks van.
ik heb 1.5 jaar gefreest op vorige machine zonder schakelaars.
en nu met schakelaars op nieuwe machine snap ik het niet meer.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: eind switches werken niet

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bertus, als je niet duidelijk bent in je vraagstelling kunnen de helpers 2 dingen doen:
Geen antwoord geven, dat voelt ook niet lekker.
Proberen een antwoord te geven, maar dan moeten ze verzinnen waar je probleem zit.
Gevolg, er komt meer antwoord voorbij dan waar het probleem zit, en het wordt steeds verwarrender.

Wat ik zo uit de verhalen begrijp:
Homen werkt.

En wat ga je dan doen?
Je beweegt de frees naar het nulpunt van je freesprogramma en drukt vervolgens op de knoppen [ZeroX][ZeroY] zoals Swets je probeerde te vertellen.
De Z-as ook zo iets.

Dan start je je frees programma, en wat gaat er dan fout ?
Misschien zit je verkeerd tegen je machine aan te kijken, en lopen de assen anders dan je denkt. Of er klopt een tel-richting van een as niet.

Als je nu eens een klein freesprogramma maakt, iets van 50 mm of zo, dat ga je op het midden van je tafel leggen en uitfrezen. Dan zal het wel bewegen, en kun je zien of het anders beweegt dan wat jij verwacht.
En als je dan zonder te mopperen en dingen er bij haalt waar wij niets aan hebben, probeert te vertellen wat er volgens jouw niet lukt, komen we ergens.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: eind switches werken niet

Bericht door bertus1945 »

nou ja , volgens mij werkt het .
maar de helpers vallen over het getal -520,en dat is van de Y richting als hij naar me toe komt.
dus ja ik weet het verder ook niet,wat goed is en fout is :oops: :oops:

Sorry Sorry als ik niet begrepen word en het verkeerd uitleg.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: eind switches werken niet

Bericht door hugo stoutjesdijk »

O, over die -520 hoef je je geen zorgen te maken, als je gewoon kunt werken is het goed.
En waar nu precies dat machine nulpunt ligt is eigenlijk niet heel spannend. (ook al vinden anderen dat anders)
(met een paar andere getalletjes zal dat best eenvoudig aan te passen zijn, maar belangrijk... ,dan moet je eerst weten waarom je dat zou willen, en in jouw geval, niet belangrijk dus)

Het heeft er mee te maken waar je vind dat het nulpunt van de wereld is.
Heb jij wel eens hectometerpaaltje 0.0 langs de weg zien staan?
En toch weet de ANWB waar jij bent als je belt en je zegt dat je bij paaltje 98.4 staat.
En als je thuis weg rijd, en je zet je dagteller op 0, als je dan besluit naar huis te willen, en rijdt exact achteruit tot je dagteller weer op 0 staat ben je thuis.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: eind switches werken niet

Bericht door bertus1945 »

mensen hartelijk dank allemaal
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: eind switches werken niet

Bericht door Swets »

hugo stoutjesdijk schreef:O, over die -520 hoef je je geen zorgen te maken, als je gewoon kunt werken is het goed.
En waar nu precies dat machine nulpunt ligt is eigenlijk niet heel spannend. (ook al vinden anderen dat anders)
(met een paar andere getalletjes zal dat best eenvoudig aan te passen zijn, maar belangrijk... ,dan moet je eerst weten waarom je dat zou willen, en in jouw geval, niet belangrijk dus)

Het heeft er mee te maken waar je vind dat het nulpunt van de wereld is.
Heb jij wel eens hectometerpaaltje 0.0 langs de weg zien staan?
En toch weet de ANWB waar jij bent als je belt en je zegt dat je bij paaltje 98.4 staat.
En als je thuis weg rijd, en je zet je dagteller op 0, als je dan besluit naar huis te willen, en rijdt exact achteruit tot je dagteller weer op 0 staat ben je thuis.
nee maakt ook niet uit.... maar logies is anders..... ik zou de schakelaar naar de andere kant zetten.... en hem andersom laten home....

maar als alles werkt zoals je wil, wat is dan het probleem?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: eind switches werken niet

Bericht door bertus1945 »

ik kwam dit topic weer tegen,en zoals ik het nu het hele verhaal door lees,zijn het,
Home switches,voor linker kant,
en rechts software limit functie.
ik weet niet of het mag om zo'n oud topic te beantwoorden ,verwijder het anders maar.
Plaats reactie