noodstop ?

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

noodstop ?

Bericht door Swets »

als je nu ziet dat er iets mis gaat.... en je slaat op de noodstop.... staat daarna je machine nog goed?

bedoel door het snelle stoppen... kloppen de tellers nu nog?

ik gebruik de noodstop eigenlijk niet zo snel? tis misschien een hele domme vraag.... maar wie kan hier iets over zeggen...???
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: noodstop ?

Bericht door audiomanics »

Daar kan je niet op vertrouwen, immers is het niet alleen de noodstop die de machine doet stoppen, ook andere foutmeldingen als VFD of stepperdrivers bijv kunnen in het noodstopcircuit opgenomen zijn....
Bij EdingCNC moet je daarna ook altijd eerst weer homen. Gelukkig slaat Eding bij het nullen op je werkstuk die coördinaten op zodat je na het homen gewoon weer verder kan zonder eerst weer te hoeven uitlijnen... Maar of dat bij Mach ook zo werkt???

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: noodstop ?

Bericht door rien1959 »

Bij Mach3 staat na een noodstop de positie verkeerd (logisch vanwege het ontbreken direct meetsysteem) . Dus eerst weer referenties aanlopen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: noodstop ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je op staat te letten, en het frezen loopt niet lekker, kun je natuurlijk ook gewoon de 'cyclus stop' knop drukken.
Eerlijk gezegd heb ik meestal sneller de % knop op 0.
De noodstop gebruik ik zeer zelden, dan moet er iets heel onverwachts gebeuren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: noodstop ?

Bericht door Swets »

hugo stoutjesdijk schreef:Als je op staat te letten, en het frezen loopt niet lekker, kun je natuurlijk ook gewoon de 'cyclus stop' knop drukken.
Eerlijk gezegd heb ik meestal sneller de % knop op 0.
De noodstop gebruik ik zeer zelden, dan moet er iets heel onverwachts gebeuren.
dat doe ik ook altijd..... maar van de week ging er iets fout..... en ik was ff boven.... maar me vrouw weet niet hoe alles werkt.... maar als ze gelijk op de noodstop slaat ben ik ook niet blij mee.... vandaar dat ik het vroeg....

tja... en ik werk even zonder home schakelaars.... :-) dus maar niet uit leggen dat ze op de noodstop mag en kan slaan....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: noodstop ?

Bericht door Tiny »

Mensen in de buurt van een onbemande draaiende machine niet vertellen hoe ze een noodstop moet bedienen ?? :evil:

Waarom heb je die knop er op zitten, waarom draait die machine onbemand en waarom komen er dan mensen in de buurt van een machine die niet weten hoe en wat.

Blijkbaar kies je voor je werkstuk ipv voor je vrouw. Misschien moet je haar dat eens uitleggen :mrgreen:
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: noodstop ?

Bericht door audiomanics »

Swets schreef: dus maar niet uit leggen dat ze op de noodstop mag en kan slaan....
Nu is het wel zo dat als ik soms spontaan e-stop op het beeld zie staan dat ik er zelf, abusievelijk, met mijn dikke kont tegenaan gekomen ben, ondanks dat hij op een plek zit waar je er niet snel tegenaan kan lopen..
De paddenstoel is dan ook niet geheel ingedrukt maar een lichte aanraking is dan kennelijk al voldoende om de machine te stoppen..
Waarmee ik zeggen wil dat een goede, veilige, en toch goed bereikbare plaats voor de noodstop onontbeerlijk is en dat in de ruimte rondzwaaiende vrouwen, al dan niet met een stoffer of stofzuiger in de hand, die knop feilloos weten te bedienen zonder daar erg in te hebben..
Mijn hok heet dan ook "the Mancave" en moeders komt meestal niet verder dan de deur, en niet omdat ik het haar verboden heb ofzo.. maar al die knopjes, beeldschermen, scherpe dingen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: noodstop ?

Bericht door keesfrees »

Ik heb een hele serie knoppen in serie voor de bediening van de pauze EN noodstop.
Het signaal vd knoppen gaat naar een plc-tje, kort indrukken is pauze, even vasthouden is noodstop.
Bij normaal "ho even" sla ik even op de knop, help dat niet dan hou ik de knop ingedrukt.
Dat komt gelukkig weinig voor, bij de originele fabrieksbesturing van m'n machine zijn er momenten dat de pauze knop niet reageert.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: noodstop ?

Bericht door Swets »

Tiny schreef:Mensen in de buurt van een onbemande draaiende machine niet vertellen hoe ze een noodstop moet bedienen ?? :evil:

Waarom heb je die knop er op zitten, waarom draait die machine onbemand en waarom komen er dan mensen in de buurt van een machine die niet weten hoe en wat.

Blijkbaar kies je voor je werkstuk ipv voor je vrouw. Misschien moet je haar dat eens uitleggen :mrgreen:
ja hij staat wel vaker onbemand..... denk dat dat ook de bedoeling is van zo'n machine.... anders ken je het net zo goed met de hand maken... :-)

maar meestal staat ik wel in de buurt.... en me vrouw liep geen gevaar hoor.... meer me werkstuk.... en tja wat ze in de buurt deed.... ketting te lang denk ik ? nee de wasmachine staat ook in de schuur.... net als me CNC-machine....
keesfrees schreef:Ik heb een hele serie knoppen in serie voor de bediening van de pauze EN noodstop.
Het signaal vd knoppen gaat naar een plc-tje, kort indrukken is pauze, even vasthouden is noodstop.
Bij normaal "ho even" sla ik even op de knop, help dat niet dan hou ik de knop ingedrukt.
Dat komt gelukkig weinig voor, bij de originele fabrieksbesturing van m'n machine zijn er momenten dat de pauze knop niet reageert.
das wel een goed idee..... dat ga ik maken.... bedankt!!!
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie