X-as en slave A-as op Mach3
Moderator: Moderators
X-as en slave A-as op Mach3
Hi,
Ik gebruik Mach3 middels een USB breakout-bord op een pc met Windows10.
Mooi, stabiel en ik kom steeds verder. Ik heb een 2e as op mn lengte richting gezet. Met andere woorden mijn X-as heeft een 2e as, nml een A-as gekregen. Reden was simpel. Het portaal is ca 700 mm breed en met een aandrijving over een zijde bestaat het risico op "scharen" van het portaal. De lengte van mijn X (en dus ook A-as) is 2000 mm .
So far so good. Ik heb de A-as slave ingesteld, gezorgd dat t aantal stappen, snelheid acc en de-acc goed en gelijk staat aan mn X-as. In Motor-tuning heb ik de snelheid op 5000 gemaximaliseerd en dat gaat perfect. (Zelfde motoren, zelfde driverkaart, zelfde settings)
Nu loop ik tegen 2 problemen aan.
-1- Als ik tegen mn frees het commando geef "goto zero" versnelt hij verder dan 5000 mm/min en loopt hij "vast" klopt de acc/de-acc niet meer.
-2- Als ik tegen mach 3 zeg "set steps per unit" om zo t correct aantal stappen uit te laten rekenen voor bv mn X-as, lopen X en A niet geheel synchroon en moet ik allerlei trucjes uithalen om t weer goed te krijgen. Iemand enige input hoe ik t kan verbeteren ??
Ik hoor/lees t graag
Ik gebruik Mach3 middels een USB breakout-bord op een pc met Windows10.
Mooi, stabiel en ik kom steeds verder. Ik heb een 2e as op mn lengte richting gezet. Met andere woorden mijn X-as heeft een 2e as, nml een A-as gekregen. Reden was simpel. Het portaal is ca 700 mm breed en met een aandrijving over een zijde bestaat het risico op "scharen" van het portaal. De lengte van mijn X (en dus ook A-as) is 2000 mm .
So far so good. Ik heb de A-as slave ingesteld, gezorgd dat t aantal stappen, snelheid acc en de-acc goed en gelijk staat aan mn X-as. In Motor-tuning heb ik de snelheid op 5000 gemaximaliseerd en dat gaat perfect. (Zelfde motoren, zelfde driverkaart, zelfde settings)
Nu loop ik tegen 2 problemen aan.
-1- Als ik tegen mn frees het commando geef "goto zero" versnelt hij verder dan 5000 mm/min en loopt hij "vast" klopt de acc/de-acc niet meer.
-2- Als ik tegen mach 3 zeg "set steps per unit" om zo t correct aantal stappen uit te laten rekenen voor bv mn X-as, lopen X en A niet geheel synchroon en moet ik allerlei trucjes uithalen om t weer goed te krijgen. Iemand enige input hoe ik t kan verbeteren ??
Ik hoor/lees t graag
Re: X-as en slave A-as op Mach3
Ik heb dit zelf nooit bij de hand gehad, maar ik zou de X as uitgang gewoon naar twee afzonderlijke stepperdrivers sturen, en er niet een afzonderlijke as van maken.
Groeten,
Rien.
Groeten,
Rien.
- Breaker
- Donateur
- Berichten: 1965
- Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
- Locatie: Nabij Antwerpen
- Contacteer:
Re: X-as en slave A-as op Mach3
Ah, juist, je bedoeld dat de X aan twee kanten wordt aangedreven. Da's een tandem-X of dubbele X-as. De A-as is een rotatie-as in die richting:
Voordeel van twee kanalen gebruiken, zeker in combinatie met home sensors, is wel dat bij iedere homing de X-as automatisch haaks gezet wordt. Wanneer er één kanaal voor twee drivers wordt gebruikt is dat lastiger.
Voordeel van twee kanalen gebruiken, zeker in combinatie met home sensors, is wel dat bij iedere homing de X-as automatisch haaks gezet wordt. Wanneer er één kanaal voor twee drivers wordt gebruikt is dat lastiger.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 04 nov 2011 15:29
- Locatie: Nunspeet
- Contacteer:
Re: X-as en slave A-as op Mach3
waarschijnlijk heeft de ene x-as meer backlash dan de andere x-as. Ik ga ervan uit dat de x-as spindels gelijk zijn en dezelfde drivers gebruikt zijn. (edit (Zelfde motoren, zelfde driverkaart, zelfde settings))
Probeer eerst zoveel mogelijk de backlash bij beide assen zo klein mogelijk te maken. dan kan er eigenlijk geen verloop meer zijn tussen beide assen.
zet de motor tuning eens op 1000. Bij 5000 misschien stappenverlies?
Probeer eerst zoveel mogelijk de backlash bij beide assen zo klein mogelijk te maken. dan kan er eigenlijk geen verloop meer zijn tussen beide assen.
zet de motor tuning eens op 1000. Bij 5000 misschien stappenverlies?
Re: X-as en slave A-as op Mach3
Geen stappenverlies, geen meetbare en ingevulde backlash. helaas, aan dat soort dingen dacht ik ook, maar is t niet
Re: X-as en slave A-as op Mach3
Ingesteld op 5000mmm/min max, en hij loopt harder dan die max snelheid??? Waar zie je dat die harder loopt?
Re: X-as en slave A-as op Mach3
Omdat hij op max snelheid wel goed loopt, zonder haperen, zonder vastlopen, maar als hij terug naar 0 gaat, hij een geluid maakt wat hoger is (hogere toeren) en dat hij vastloopt met de ingestelde acc/de-accskillalot schreef:Ingesteld op 5000mmm/min max, en hij loopt harder dan die max snelheid??? Waar zie je dat die harder loopt?
Re: X-as en slave A-as op Mach3
Ik zou mach3 sowieso nooit uit laten rekenen hoeveel steps per mm je moet hebben, want door meetfouten krijg je altijd een benadering ipv een echte waarde. Gewoon netjes uitrekenen dus. Spoed van je spindel, aantal stappen per omwenteling, microstepping, etc. meenemen in je berekening.
En voor je andere vraag ben je niet heel duidelijk. Je stelt dat je de maximale snelheid op 5000mm/min hebt vastgelegd, maar dat de machine bij een goto zero commando harder dan die 5000 loopt. Daarom vroeg ik, waar zie je dat. In mach3 heb je een feedrate DRO waarin de actuele snelheid staat weergegeven, waarop mach3 DENKT dat hij de machine laat lopen, mits je steps/unit goed ingesteld staat.
Als jij eerst iets bij steps/unit ingesteld hebt, dan 5000 gaat lopen, en vervolgens iets anders invult bij steps/unit, dan klopt die snelheid ook niet meer. Maar mach3 zal in die DRO nog steeds weergeven 5000mm/min.
De snelheid die je invult bij motor tuning als maximale snelheid, is de maximale snelheid die een as maximaal mag lopen, en die zal ook echt niet harder gaan. Ga je met twee assen tegelijk bewegen dan kan die snelheid wel iets meer aangeven natuurlijk. Mogelijk dat je daar iets gezien hebt wat verwarrend is.
Gewoon beginnen met die steps/unit goed in te vullen. En dan proberen tot welke snelheid en acceleratie nog goed werkt, en vervolgens de boel iets minder instellen zodat je wat marge hebt.
En voor je andere vraag ben je niet heel duidelijk. Je stelt dat je de maximale snelheid op 5000mm/min hebt vastgelegd, maar dat de machine bij een goto zero commando harder dan die 5000 loopt. Daarom vroeg ik, waar zie je dat. In mach3 heb je een feedrate DRO waarin de actuele snelheid staat weergegeven, waarop mach3 DENKT dat hij de machine laat lopen, mits je steps/unit goed ingesteld staat.
Als jij eerst iets bij steps/unit ingesteld hebt, dan 5000 gaat lopen, en vervolgens iets anders invult bij steps/unit, dan klopt die snelheid ook niet meer. Maar mach3 zal in die DRO nog steeds weergeven 5000mm/min.
De snelheid die je invult bij motor tuning als maximale snelheid, is de maximale snelheid die een as maximaal mag lopen, en die zal ook echt niet harder gaan. Ga je met twee assen tegelijk bewegen dan kan die snelheid wel iets meer aangeven natuurlijk. Mogelijk dat je daar iets gezien hebt wat verwarrend is.
Gewoon beginnen met die steps/unit goed in te vullen. En dan proberen tot welke snelheid en acceleratie nog goed werkt, en vervolgens de boel iets minder instellen zodat je wat marge hebt.
- Swets
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
- Locatie: krimpen aan den IJssel
- Contacteer:
Re: X-as en slave A-as op Mach3
ik heb ook 2 motoren op me X-as... maar de 2 drivers op de zelfde pulsen gezet... ook om dat ik nog een 4de as heb, en ik me a-as dus vrij wilde houden....
denk dat dat het makkelijkste is....?
denk dat dat het makkelijkste is....?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Re: X-as en slave A-as op Mach3
Thanx, ik zal het inderdaad zelf proberen uit te rekenen, gewoon om het te beheersen. Dus in mijn geval 5 (spoed van de spindle) x 180 (aantal stallen per omwenteling) x 8 (microstepping??? en dan ??
Hij freest nu de juiste maten als ik nauwkeurig meet, maar wil het zelf ook kunnen.
Thanx voor je bijdrage
Hij freest nu de juiste maten als ik nauwkeurig meet, maar wil het zelf ook kunnen.
Thanx voor je bijdrage
skillalot schreef:Ik zou mach3 sowieso nooit uit laten rekenen hoeveel steps per mm je moet hebben, want door meetfouten krijg je altijd een benadering ipv een echte waarde. Gewoon netjes uitrekenen dus. Spoed van je spindel, aantal stappen per omwenteling, microstepping, etc. meenemen in je berekening.
En voor je andere vraag ben je niet heel duidelijk. Je stelt dat je de maximale snelheid op 5000mm/min hebt vastgelegd, maar dat de machine bij een goto zero commando harder dan die 5000 loopt. Daarom vroeg ik, waar zie je dat. In mach3 heb je een feedrate DRO waarin de actuele snelheid staat weergegeven, waarop mach3 DENKT dat hij de machine laat lopen, mits je steps/unit goed ingesteld staat.
Als jij eerst iets bij steps/unit ingesteld hebt, dan 5000 gaat lopen, en vervolgens iets anders invult bij steps/unit, dan klopt die snelheid ook niet meer. Maar mach3 zal in die DRO nog steeds weergeven 5000mm/min.
De snelheid die je invult bij motor tuning als maximale snelheid, is de maximale snelheid die een as maximaal mag lopen, en die zal ook echt niet harder gaan. Ga je met twee assen tegelijk bewegen dan kan die snelheid wel iets meer aangeven natuurlijk. Mogelijk dat je daar iets gezien hebt wat verwarrend is.
Gewoon beginnen met die steps/unit goed in te vullen. En dan proberen tot welke snelheid en acceleratie nog goed werkt, en vervolgens de boel iets minder instellen zodat je wat marge hebt.
Re: X-as en slave A-as op Mach3
Grappig ;) ik kwam gisteren tot dezelfde oplossing en zie nu je bijdrage staan. Hij loopt nu prima, maar ga nog even verder met finetunen. Ik wil t amperage wat lager krijgen op de motoren, want die worden wel erg warm. Ik kan me voorstellen dat ik dan de acc/de-acc weer opnieuw zal moeten instellen.
Thanx voor je bijdrage
Thanx voor je bijdrage
Swets schreef:ik heb ook 2 motoren op me X-as... maar de 2 drivers op de zelfde pulsen gezet... ook om dat ik nog een 4de as heb, en ik me a-as dus vrij wilde houden....
denk dat dat het makkelijkste is....?
- Breaker
- Donateur
- Berichten: 1965
- Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
- Locatie: Nabij Antwerpen
- Contacteer:
Re: X-as en slave A-as op Mach3
( steps * microsteps ) / spoed = steps/mmfredmens schreef:Dus in mijn geval 5 (spoed van de spindle) x 180 (aantal stallen per omwenteling) x 8 (microstepping??? en dan ??
• Steps: Het aantal volle stappen dat de motor nodig heeft voor één rotatie. Dit staat in de specificaties van de motor, 180 is nogal ongebruikelijk, 200 stappen per rotatie komt vaak voor.
• Microsteps: een enkele volle stap kan worden opgedeeld in kleinere stappen, dus bij 8 microsteps heb je 180*8=1440 pulsen nodig per volledige rotatie van de motor-as.
• Spoed: Bij een spoed van 5mm gaat de wagen 5mm vooruit/achteruit bij iedere rotatie van de spindel.
Aangenomen dat de motor direct aan de ko-spindel gekoppeld zit is er 1/5de rotatie van de motor nodig om de wagen 1mm te verplaatsen.
( 180 * 8 ) / 5 = 288 steps/mm
De resolutie is 1mm/288 steps = 3,5μm per stap. Ik weet niet hoe nauwkeurig je wilt werken maar misschien kan het ook toe met 4 microsteps, 6,9μm per stap. Het voordeel is dat je motor bij minder microsteps wat meer koppel heeft en daarmee kan de acceleratie en snelheid wat hoger ingesteld worden.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Re: X-as en slave A-as op Mach3
Kijk daar hebben we wat an ;) het is idd 200 stappen, ik vergiste me met 1.8 graden ;)
Ik ga hiermee aan de slag, thanx
Ik ga hiermee aan de slag, thanx
Breaker schreef:( steps * microsteps ) / spoed = steps/mmfredmens schreef:Dus in mijn geval 5 (spoed van de spindle) x 180 (aantal stallen per omwenteling) x 8 (microstepping??? en dan ??
• Steps: Het aantal volle stappen dat de motor nodig heeft voor één rotatie. Dit staat in de specificaties van de motor, 180 is nogal ongebruikelijk, 200 stappen per rotatie komt vaak voor.
• Microsteps: een enkele volle stap kan worden opgedeeld in kleinere stappen, dus bij 8 microsteps heb je 180*8=1440 pulsen nodig per volledige rotatie van de motor-as.
• Spoed: Bij een spoed van 5mm gaat de wagen 5mm vooruit/achteruit bij iedere rotatie van de spindel.
Aangenomen dat de motor direct aan de ko-spindel gekoppeld zit is er 1/5de rotatie van de motor nodig om de wagen 1mm te verplaatsen.
( 180 * 8 ) / 5 = 288 steps/mm
De resolutie is 1mm/288 steps = 3,5μm per stap. Ik weet niet hoe nauwkeurig je wilt werken maar misschien kan het ook toe met 4 microsteps, 6,9μm per stap. Het voordeel is dat je motor bij minder microsteps wat meer koppel heeft en daarmee kan de acceleratie en snelheid wat hoger ingesteld worden.
Re: X-as en slave A-as op Mach3
En stappenmotoren moeten goed warm worden! 60 graden is heel normaal voor een stappenmotor, en daar kun je je handen dus al niet meer op houden.