4de as problemen?

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

4de as problemen?

Bericht door Swets »

Ik was vandaag met me 4de as aan het spelen... en ik liep tegen iets geks aan, en ik weet eigenlijk niet wat er fout zou kunnen zijn.... Of misschien is mijn werkwijze wel verkeerd.

normaal...bijvoorbeeld als er een freesje breek... druk ik meestaal snel op feed hold... en meestal dan even een stukje reverse run... om terug te gaan naar het stuk voordat de frees brak....
dan druk ik weer op Feed hold.... jog de z-as omhoog... wissel de frees.... jog hem naar een plek waar ik me z-as kan nullen.... en druk op cycle start....

mach 3 komt dan met een pop up scherm, dat de frees niet op de goede plek staat..... als je dan Okay geef.... gaat hij eerst naar safe z... dan naar de goede plek... oke. althans zo ging het normaal...

nu was ik met mij 4de as bezig.... maar gewone 3-assen bewegingen..... dus eerst de bovenkant frezen tot de midden... dan 180 graden draaien... en de andere kant gewoon xy frezen....
dit werkt goed....

maar nu komt het.... hier had ik ook een keertje feed hold gedaan.... en gejogd... en ook nu komt dat popup scherm als ik op cycle start drukt.... maar nadat ik eigenlijk automatisch op oke drukte begon ook me A-as te draaien? die liep naar 2,69..... maar hij stond op 0 toen ik aan het frezen was.... nergens in de g-code word de a-as ergens heen gestuurd....?

ik heb het later nog eens getest.... toen liep hij naar 4,65 ...??

dus weer op feed hold gedrukt.... de a-as weer naar 0 gejogd... toen cycle start...maar nu ipv okay op cancel gedrukt in het pop-up menu... en toen ging alles weer goed....

maar iemand enig idee waar om die A-as gaat draaien? ik had gelukkig de feedrate ff heel laag gezet... dus kon op tijd reageren....
Laatst gewijzigd door Swets op 17 mei 2017 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: 4de as problemen?

Bericht door Swets »

niemand....

ik heb altijd wat moeilijks geloof ik?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 4de as problemen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb geen idee hoe dat in mach3 werkt, maar is het niet zo dat je moet zorgen dat je ergens start waar alle assen gedefinieerd worden. Vreemd blijft wel dat een as zomaar beweegt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie