Z-as gaat langzaam omhoog

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tony13K
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 sep 2016 19:58

Z-as gaat langzaam omhoog

Bericht door Tony13K »

Hallo allemaal,

Ik gebruik sinds kort Photo Vcarve en kom steeds een probleem tegen.
Als ik de foto aan het frezen ben loop de hoogte van de spindel steeds omhoog.
Hij begint netjes op -2 mm en halverwege raak de frees het hout al niet meer aan en als ik hem door laat gaat tot het einde, is mijn frees al op +5 mm boven het werkstuk.
dat is dus een verschil van 7 mm in hoogte.

ik weet even niet waar ik dit probleem kan gaan vinden.

mijn tafel is gewoon vlak (is 7 mm ook beetje overdreven als die zo scheef zal lopen :shock: )

nou dacht ik zelf dat het aan Vcarve kon leggen, maar heb hun al gemaild en ik moest het bij mijn software gaan zoeken. gebruik ik ook Cut2D en wat ik ook frees in hoeveel verschillende hoogtes ze blijven altijd op een mooie en zelfde hoogte.

Is er iets in Mach 3 wat ik moet veranderen?
Zijn mijn drivers misschien kapot?
Is mijn USB-board niet goed.
of toch mijn stappen niet goed in gesteld?

Zelf hou ik toch het gevoel dat Photo Vcarve het programma verkeerd weg schrijft.

wie kan mij helpen met dit probleem.

Alvast super bedankt.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Z-as gaat langzaam omhoog

Bericht door audiomanics »

Naar beneden is logischer, maar ik zeg stapfouten.. In Mach3 schijnen de pulsbreedtes nog al belangrijk te zijn..
Verder heb ik (gelukkig) geen verstand van Mach3..
Af het PhotoVCarve is kan je zien in de G-code.. Als in de laatste regels staat G0 Z10 en de frees staat 15mm boven het materiaal, dan is het dus niet PhotoVCarve..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Z-as gaat langzaam omhoog

Bericht door pa3gmi »

Je zou gewoon een test kunnen doen, een meetklokje aan de Z as bevestigen en de Z as door middel van een geschreven G code 50 maal op en neer laten gaan, na die 50 keer moet je meetklok nog steeds op dezelfde waarde staan al toen je begon. Er staat een voorbeeldje ergens in de Mach3 handleiding.

groet,

Rien.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Z-as gaat langzaam omhoog

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je op de hoek van de tafel even een stukje op Z0 vlakfreest, en aan het einde van je programma de frees daar weer naar toe stuurt. (G0X..Y..Z0) Dan zie je snel genoeg of je stappen kwijt bent. En dat kan nooit door het freesprogramma komen, dus ook niet door Vcarve. Maar een Vcarve programma heeft waarschijnlijk veel meer Z-bewegingen , en als elke Z beweging een microstap fout telt, valt dat met 10 bewegingen misschien niet op maar met 10000 wel.

Toelichting: het omkeren van de richting, het DIR signaal naar de stepperdrive moet wel een fractie eerder zijn dan het STEP signaal, en de signalen mogen niet te kort zijn. En dat is wel ergens in te stellen. Maar daarna ga ik over op audiomaniacs excuus dat ik niet weet hoe. Waarschijnlijk iets van pulslengte..
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Z-as gaat langzaam omhoog

Bericht door Benny_DS »

Staat onder "motor tuning and setup"
plaatje van google:
Step pulse en dir pulse
Afbeelding
Tony13K
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 sep 2016 19:58

Re: Z-as gaat langzaam omhoog

Bericht door Tony13K »

Hallo allemaal,

Heb hier zeker wel wat aan.
had hem ook al 10x opnieuw gekalibreerd en elke keer was die gewoon perfect verplaatst.
mijn stappen komen uit op 314,......... en nog wat dus geloof wel dat die goed staan.

maar nou kom ik wel gelijk op de volgende vraag, als ik wil dat die dan op de zelfde hoogte blijft moet ik de nul veranderen bij dir-puls of bij step-puls??
En wat is het verschil tussen die 2?

Zal de handleiding ook nog een keer door kijken.

alvast bedankt voor al jullie reacties.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 866
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Z-as gaat langzaam omhoog

Bericht door zeeschuim »

1280 pulsen per mm? is dat niet wat veul?
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Z-as gaat langzaam omhoog

Bericht door rien1959 »

De dir-puls en step-puls zou ik beiden op 5 zetten. Dan hebben de stappenmotorkaarten wat meer tijd om te reageren. Daar wordt het systeem niet trager van maar wel betrouwbaarder.
Plaats reactie