mach

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

tonyolena
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jun 2016 11:23
Locatie: tessenderlo belgie

Re: mach

Bericht door tonyolena »

ik heb geen factuur ontvangen het is van handje naar handje gegaan.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: mach

Bericht door benkr »

Ik heb vanmiddag geprobeerd het geheel te demonteren en het in die genoemd middag weer in elkaar te zetten, helaas is dat niet gelukt.

15861

Tijdens het demonteren deed ik nog verschillende ontdekkingen die het demonteren zeker nog meer rechtvaardigden, zo zat er meer dan de helft van de hoekverbindertjes helemaal niet vastgeschroefd, ik ben toch al niet kapot van die dingen maar zo is het zeker niets.
Daarom maar besloten om de hele tafel gewoon met goede schroefverbindingen in elkaar te zetten.

15854 15855

De SBR12 lagerblokjes bleken niet al te best te zijn, eentje heeft ronduit veel te veel speling, de anderen bewegen met horten en stoten, die kunnen denk ik het beste gewoon worden vervangen.

Dat slechte lopen komt denk ik vooral door vervuiling, ze zitten direct naast het freesbed en dan ook nog zo dat stof er heel goed in kan, daar hoef je niet over te twijfelen, dat is gewoon zeker.

15799

Mocht er dus nog iemand 4 SBR12 wagentjes, of liever nog 2 stukken lineaire rails met wagentje hebben liggen van zo'n 80 cm lang dan houd ik me aanbevolen.

Ik ga dus de wagentjes anders monteren, zo dat stof er ietsje minder snel ik kan komen.

Tijdens het demonteren kwam ik bij de lagerstoeltjes, die vond ik al heel raar scheef zitten, nu weet ik waarom.

15856

Het profiel heeft een steek van 40 mm, de lagerstoeltjes hebben een steek van 41 mm, je kunt ze eenvoudig niet recht monteren.

Ook de motorsteunen vond ik al slapjes, ze zaten op eentje na slechts met 2 boutjes vast, maar het zijn ook maar blikjes van 1 mm plaatstaal.

15857

De X-as voelde wat slapjes aan, er zat speling op. De reden blijkt te zijn dat er een aantal kogeltjes in het wagentje ontbreken.

15860

Ik zoek dus een nieuw wagentje, misschien kent iemand dit merk en typenr., ik in ieder geval niet.
Mocht het een ander merk zijn dan graag ook een stukje rails, 20 cm is al voldoende.

1586215859
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: mach

Bericht door andrefc101 »

Tis wel een en al kwaliteit bij die bouwer/verkoper hè!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: mach

Bericht door Ballegooijen »

Het profiel heeft een steek van 40 mm, de lagerstoeltjes hebben een steek van 41 mm
Wellicht kun je de gaatjes wat opboren zodat je ze toch recht kan monteren.
Ook de motorsteunen vond ik al slapjes
Ik wil ook wel een paar steuntjes frezen als dat nodig hoor Ben!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: mach

Bericht door benkr »

Tot nu toe geen problemen die ik zelf niet kan oplossen, behalve die Z-as geleiders dan natuurlijk en dat wagentje die een flink aantal kogeltjes mist.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: mach

Bericht door Ballegooijen »

Tot nu toe geen problemen die ik zelf niet kan oplossen
Dat weet ik wel maar het idee is meer dat je niet alles alleen hoeft te doen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: mach

Bericht door benkr »

Weet ik, maar daar gaat het nu net om, ik vind dit wel leuk.

Net zoals ik, nu de BF25 bijna af is, daar totaal geen zin meer in heb, de uitdaging is er af.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: mach

Bericht door Ballegooijen »

Weet ik, maar daar gaat het nu net om, ik vind dit wel leuk.
Oke, duidelijk Ben. Maar mocht je nog hulp nodig hebben dan weet je me te vinden.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
tonyolena
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jun 2016 11:23
Locatie: tessenderlo belgie

Re: mach

Bericht door tonyolena »

ik sta telkens paf als ik dit allemaal lees ik heb mij in de grote zak van zwarte piet laten zetten. vind ik echt niet normaal als ik dat allemaal lees en dat door een zaak zoals stappemotor.
tonyolena
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jun 2016 11:23
Locatie: tessenderlo belgie

Re: mach

Bericht door tonyolena »

ik heb net een mail verzonden naar stapppenmoters en kijken wat hij te vertellen heeft en ik heb er een paar foto's bijgevoegd zodat hij het goed kan zien maar ik frees er voor dat het niets zal worden.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: mach

Bericht door benkr »

Tony, die freesmachine die jij noemde van 5000 Euro, is ook 4000 Euro te duur, gewoon afblijven.
Als je dan echt geld wilt uitgeven, neem dan eens contact op met Nena hier van het forum, die heeft in ieder geval een echte machine te koop staan. Ik heb alleen geen idee van de prijs, maar dat moet je zelf maar vragen aan hem.
Zijn machine lijkt best wel op de open source machine van hier van het forum, ook een dijk van een machine.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: mach

Bericht door serum »

Heb je een factuur van de machine van stappenmotor?
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: mach

Bericht door janplastiek »

tonyolena schreef:ik heb geen factuur ontvangen het is van handje naar handje gegaan.
Breek de dag, frees een lijntje.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: mach

Bericht door benkr »

Vandaag maar even 4 nieuwe SBR12UU lagerblokjes besteld, kosten helemaal 9,65 Euries, dan hoef ik die oude ook niet te gaan proberen weer goed lopend te krijgen.
Ik ga ze wel zo monteren dat het ergste vuil geen kans meer krijgt.
Plaats reactie