M6 start macro in Mach3 voor draaibank

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MLEG
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 jan 2018 22:26

M6 start macro in Mach3 voor draaibank

Bericht door MLEG »

Beste forumleden,

Ik ben nagenoeg klaar met de retrofit van mijn draaibank maar heb hulp nodig bij het configuren van mijn toolturret in Mach3. Ik heb een toolturret met 8 tools en inmiddels goed werkende M6start macro ervoor maar de activering van de "home" positionering van de A-as (waarmee ik de turret aanstuur) in Mach3 krijg ik niet voor elkaar. Ik hoop dat er iemand is die hier ervaring mee heeft en mij wil helpen dit op te lossen. Serieuze vergoeding voor de juiste oplossing is bespreekbaar.

Alvast bedankt voor je bericht.

Martin
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: M6 start macro in Mach3 voor draaibank

Bericht door skillalot »

Waar woon je ergens?
MLEG
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 jan 2018 22:26

Re: M6 start macro in Mach3 voor draaibank

Bericht door MLEG »

In Maurik (Gelderland, bij Tiel)
tatanka
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 12 jun 2009 13:25
Locatie: Ulestraten
Contacteer:

Re: M6 start macro in Mach3 voor draaibank

Bericht door tatanka »

Ik gebruik deze macro.
Homed alleen de turret ( A-as)

'Ref A-axis Button on Run Page.


Code "G91" 'Incremental Distance
DoButton(25) 'Ref A
While IsMoving()
Wend

Code "G00 A-2" 'Rote A CCW against pawl
While IsMoving()
Wend
Call SetOemDro(803,0) 'Set A=Turret DRO to 0
Call SetDro(24,1) 'Set Current Tool
SetVar(300,1) 'Indicate that ATC is homed
'For use in M6Start.m1s script
Code "G90" 'Absolute Distance
MLEG
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 jan 2018 22:26

Re: M6 start macro in Mach3 voor draaibank

Bericht door MLEG »

Bedankt voor je bericht maar hoe roep ik de macro aan om de A as te homen? Dat gaat niet vanaf de MDI lijn is mijn ervaring.
Ik ga er vanavond mee aan de slag en wellicht kunnen we dan even bellen met elkaar (m 0681465030) Ik stel je hulp zeer op prijs.

Mvg. Martin
tatanka
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 12 jun 2009 13:25
Locatie: Ulestraten
Contacteer:

Re: M6 start macro in Mach3 voor draaibank

Bericht door tatanka »

MLEG schreef: 16 feb 2018 11:49 Bedankt voor je bericht maar hoe roep ik de macro aan om de A as te homen? Dat gaat niet vanaf de MDI lijn is mijn ervaring.
Ik ga er vanavond mee aan de slag en wellicht kunnen we dan even bellen met elkaar (m 0681465030) Ik stel je hulp zeer op prijs.

Mvg. Martin
Die macro moet je programmeren onder de Button die je gebruikt om de A-as te homen.
Dit heb ik , alweer een jaar geleden, gedaan met het programma Machscreen.
MLEG
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 jan 2018 22:26

Re: M6 start macro in Mach3 voor draaibank

Bericht door MLEG »

Hartelijk dank voor de reacties en hulp. Ik heb bijna alles op orde nu en het gaat de goeie kant op te gaan. Een rachet type toolturret (terug tegen de pal) aansturen met een servo drive is een grote fout omdat de servo zeer nauwkeurig positioneert en bij de kleinste afwijking in de fout gaat. Zelfs bij de opstart van de besturing. De turret drive vervangen door een standaard stappenmotor en drive is DE oplossing.

Ik kom nu wat anders tegen in de automatische programma afloop. Bij het M6 commando voor de gereedschapswisseling loopt de besturing in een "ERROR". Dit gebeurt niet in MDI. De toollturret start en stopt gelijk. Alle andere opdrachten in de G-code worden keurig opgevolgd. Heeft iemand soortgelijke ervaring en waar zou dat aan kunnen liggen?

Alvast bedankt voor je reactie.
Plaats reactie