code voor thc aan en uit

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

code voor thc aan en uit

Bericht door cruz »

hey iedereen,

heb nu al even mijn cnc plasmasnijder met sheetcam en mach3.
nu blijkt om goede kleine gaten te snijden je het best je snelheid kan verlagen naar 60% en de thc uit te schakelen.
mijn vraag nu is;
welke code (M...? ) moet ik gebruiken bij de tool code snippet om de thc aan en uit te doen.
ik veronderstel dat dit een M-code is.
ik gebruik de gewone mach3 post processor, deze kan de thc bedienen??
ohja, de thc die ik gebruik is de Compact THC Controller 150.

alvast bedankt iedereen.

cruz
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: code voor thc aan en uit

Bericht door kawarider »

M code moet je zelf aanmaken in mach3 geloof ik. Via youtube kom je een eind. Ook wat rules maken. Sheetcam thc met scriber selecteren. Dan is het echt dxf inladen op p klikken en naar mach. Op sheetcamforum ook gelijk even aangeven dat je vorige probleem opgelost is. Is laatst ook topic over holes geweest. Het is mij gelukt, dan moet het iedereen lukken.
Succes
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: code voor thc aan en uit

Bericht door John Sellis »

Heel simpel. Kan niet. Kun je ook niet verwacht van zo'n THC. Je kunt alleen anti dive gebruiken van mach 3 zelf. Kun je instellen als de snelheid onder de een bepaald percentage komt.

Ik heb al vaker gezegd als je dat soort dingen allemaal wilt moet je neuron CNC nemen. Is het goedkoopste en de enigste onder de 1000€ die alles kan wat nodig is voor plasma snijden. Verder is er niks te vinden voor minder als 4000€
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: code voor thc aan en uit

Bericht door kawarider »

Moet ik je toch tegenspreken John. Code snipp zou ik niet mee werken, is omslachtig en kun je vergeten. Gebeurt dus ook. Ik werk met een aantal rules, gaat bijna perfect. THC schakelt uit bij kleine gaten, is via sheetcam allemaal in te stellen.

Neuron heb ik klaar liggen John. Die proma doet de job op het moment, en zelfs redelijk naar behoren. Stilstand kan ik me niet veroorloven dus blijven de dingen voorlopig als ze zijn. Computer staat klaar, bordje met electronica etc is bijna klaar. Screen van neuron moet nog geladen worden. Ben jij nog verder gekomen of te druk met echt leuke dingen?
Snij jij gaten wel het je thc on?
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: code voor thc aan en uit

Bericht door John Sellis »

kawarider schreef: 01 mei 2018 21:32 Moet ik je toch tegenspreken John. Code snipp zou ik niet mee werken, is omslachtig en kun je vergeten. Gebeurt dus ook. Ik werk met een aantal rules, gaat bijna perfect. THC schakelt uit bij kleine gaten, is via sheetcam allemaal in te stellen.

Neuron heb ik klaar liggen John. Die proma doet de job op het moment, en zelfs redelijk naar behoren. Stilstand kan ik me niet veroorloven dus blijven de dingen voorlopig als ze zijn. Computer staat klaar, bordje met electronica etc is bijna klaar. Screen van neuron moet nog geladen worden. Ben jij nog verder gekomen of te druk met echt leuke dingen?
Snij jij gaten wel het je thc on?
Dan gebruik je sheetcam niet goed/niet makelijk. Als je met templates werkt kun je geen instellingen ( code snipper) vergeten. Welke m code zorgt dan voor het uitschakelen van de THC. Kan die functie nergens vinden. Die templates onthoud zelfs lagen. Zoals markeren of snijden etc.

Ik ben zelf ook helaas te druk. Heb wel al alles liggen. Maar ja je weet hoe dat gaat. Misschien van het winter weer tijd. Snij vaak met THC aan. Zet hem naar 90% gaat prima in het aluminium en staal. Gaatjes kleiner als 15mm Pierce ik alleen in het midden en boor ze dan. En als ik 250gaten of meer zou moeten doen monteer ik er een boor of zo op. Soms kun je eenmalig meer tijd besteden aan ombouwen dan 250 gaten met de hand boren.
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: code voor thc aan en uit

Bericht door cruz »

John Sellis schreef: 01 mei 2018 21:19 Heel simpel. Kan niet. Kun je ook niet verwacht van zo'n THC. Je kunt alleen anti dive gebruiken van mach 3 zelf. Kun je instellen als de snelheid onder de een bepaald percentage komt.

Ik heb al vaker gezegd als je dat soort dingen allemaal wilt moet je neuron CNC nemen. Is het goedkoopste en de enigste onder de 1000€ die alles kan wat nodig is voor plasma snijden. Verder is er niks te vinden voor minder als 4000€
die anti dive functie in mach3, schakelt die de thc uit wanneer de snelheid onder de ingestelde percentage komt?
of zorgt die gewoon dat de toorts niet verder dan de plaat kan zakken?

ps;
als het dan niet mogelijk met die thc,
zijn er dan andere instellingen bij sheetcam of mach3 die kunnen helpen met de kwaliteit van gaten kleiner dan 15mm?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: code voor thc aan en uit

Bericht door kawarider »

Thc aan uit is er standaard niet in mach. Die moet je zelf maken. Hoe ik dat heb gedaan weet ik niet meer, maar lastig was het niet. Antidive zul je wat mee moeten spelen. Je thc is niet al te snel. Ik heb dezelfde. Het gaat, als je plaat niet te dun is en je snelheid niet te hoog. Plasmabron is nog belangrijker.

Ook zul je nog in moeten stellen dat je z negatief kan worden. Dat was lastiger. Ergens in ini file of zo. Kijk op sheetcamfforum, daar zit je goed.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: code voor thc aan en uit

Bericht door kawarider »

Heb je al floating head of ohmic sensor?

Thc on off doe je met macro.

Gaten in het midden piercen en recht naar buiten werkt bij ons het beste.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: code voor thc aan en uit

Bericht door skillalot »

Hoe doe je dat met macro zonder dat je beweging stopt op die mcode?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: code voor thc aan en uit

Bericht door kawarider »

Da s een goeie Skillalot! Dit wilde ik nog melden, maar heb het idee dat Cruz nog niet zo ver is.

Een stukje regel dat ik gebruik (ergens van sc forum gehaald) is een lage snelheid de eerste 20 mm. Je ziet hem dan even haperen inderdaad. Die regel moet er dus uit. Voor gaten is t geen probleem, thc uit, gat snijden, thc aan. Beweging wordt tijdens snijden niet onderbroken. SC is top. Ik zorg dat alles in dezelfde layer staat, kies de juiste dikte=snelheid en kerf, soms nog volgorde aanpassen, meestal gelijk postprocessor. Helemaal top. Ons produkt zijn overwegend rechte snijlijnen met boutgaten 10 mm. Als je dus veel verschillende en kleine radi in een snijlijn hebt zou die macro problemen kunnen geven. Geen idee hoe anderen dat oplossen, graag. Wat dat betreft ben ik ook wel benieuwd hoe Neuron dat gaat doen. Ook mensen met Eding, hoe gaat dat nu in de praktijk?
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: code voor thc aan en uit

Bericht door cruz »

mijn plasmatafel heeft een floating head, plasmabron is hypertherm powermax105.
kan er iemand mij een uitleg geven over hoe je met macro de thc dan kan bedienen.
ben hier nog niet in gekend zoals kawarider zei.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: code voor thc aan en uit

Bericht door skillalot »

kawarider schreef: 02 mei 2018 18:39 Da s een goeie Skillalot! Dit wilde ik nog melden, maar heb het idee dat Cruz nog niet zo ver is.
Ik lees wel iets dat je een nep C-as kan maken bijvoorbeeld, en die kan gebruiken voor de hoogteregeling.
In een brain kun je die C-as waarde dan afvangen en de hoogteregeling er mee aan en uit schakelen, zonder dat mach3 de beweging stopt.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: code voor thc aan en uit

Bericht door John Sellis »

skillalot schreef: 02 mei 2018 21:00
kawarider schreef: 02 mei 2018 18:39 Da s een goeie Skillalot! Dit wilde ik nog melden, maar heb het idee dat Cruz nog niet zo ver is.
Ik lees wel iets dat je een nep C-as kan maken bijvoorbeeld, en die kan gebruiken voor de hoogteregeling.
In een brain kun je die C-as waarde dan afvangen en de hoogteregeling er mee aan en uit schakelen, zonder dat mach3 de beweging stopt.
Ja kan. Weet toevallig hoe dit ongeveer werkt. En dit werkt alleen als je nog een as vrij hebt op je bob. Ze geven in de code snip in mach 3 de code van bijvoorbeeld 20mm voor het einde C1 voor THC uit. Daarna C0 voor THC aan. Nu kun je je as zo instellen dat 1mm 1stap en dus gaat je dir en step naar +1 ( van je step/dir signaal van de c as) is. Dus je uitgang op je bob verander dan alleen van laag naar hoog omdat het commando plus 1mm geeft voor de c as. Oja en de acceleratie zo hoog mogelijk zetten van de c as.

Met die uitgang zou je een goede THC de uitgangen kunnen bevriezen. Je zou ook 2 relais het signaal van de update en down kunnen laten verbreken. Zodat wat je THC ook wil. Het niet uitgevoerd word!

Neuron maakt gebruik van eigen codes. Die zit in de g code bijvoorbeeld e5p0. mach3 doet niks met die code. En leest er over heen. Neuron leest ook mee en ziet dan software matig dat hij op hold moet.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: code voor thc aan en uit

Bericht door kawarider »

Interessant, die extra as. Maar ik ga mijn energie in neuron stoppen.

Goed bezig Cruz, plasmabron is dik voor mekaar. Foating head ook. Ik weet echt niet meer hoe. Google even. Op sheetcam en mach3 is veel te vinden. In de postprocessor van sheetcam voor mach3 met thc staan de codenr al. Je hoeft natuurlijk niet dezelfde te kiezen. Was echt simpel, gewoon macro maken. Die proma lukt best, er zijn betere. Een goede start om wat te leren.
Plaats reactie