Goto Zero

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Goto Zero

Bericht door Tomdekx3frezer »

Bij het opstarten van de frees machine refereer ik altijd de assen door deze naar de home positie (eindschakelaars) te sturen.
Aldaar aangekomen kleuren de as vakken groen.
Als ik daarna dan op de knop“GOTO ZERO” druk dan gaat eerst de x,y en als laatste de z hun nulpositie opzoeken maar nu komt de vraag: dit aanrijden gaat zeer zeer langzaam en deze snelheid zou ik graag willen wijzigen in ijlgang maar weet niet hoe dit gedaan kan worden??
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Goto Zero

Bericht door John Sellis »

Tomdekx3frezer schreef: 14 mei 2018 19:02 Bij het opstarten van de frees machine refereer ik altijd de assen door deze naar de home positie (eindschakelaars) te sturen.
Aldaar aangekomen kleuren de as vakken groen.
Als ik daarna dan op de knop“GOTO ZERO” druk dan gaat eerst de x,y en als laatste de z hun nulpositie opzoeken maar nu komt de vraag: dit aanrijden gaat zeer zeer langzaam en deze snelheid zou ik graag willen wijzigen in ijlgang maar weet niet hoe dit gedaan kan worden??
Ja dit kan bin je home instelling. Daar kun je de gegevens voor de snelheid invullen. Geloof dat het een percentage is van je ijlgang
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: Goto Zero

Bericht door Tomdekx3frezer »

Hallo John, ik heb het percentage veranderd door naar System=>homing/limits te gaan, desondanks het dubbele persentage ingegeven en mach opnieuw gestart geen verandering op “goto zero”
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Goto Zero

Bericht door ruudderooy »

Hoi nee dit komt omdat de feed rate nog laag staat bij opstarten.
als je bij general config kijkt staat een vakje initialization string.
zet daar maar bv G80 F1000 in dn staat je feed rate bij opstarten altijd al op 1000 en zal hij de goto zero move met deze feedrate doen. (kan natuurlijk ook sneller als je dat wilt)

Gr Ruud
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: Goto Zero

Bericht door Tomdekx3frezer »

Hartelijk dank voor jullie meedenken en oplossingen.
Groet, Tom
Laatst gewijzigd door Tomdekx3frezer op 16 mei 2018 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Goto Zero

Bericht door Bjornski1976 »

Is het niet veiliger om eerst de Z-as naar boven te hebben voordat X en Y gaat bewegen?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Goto Zero

Bericht door janplastiek »

net als bij mijn machine,
na het aanlopen naar de eindschakelaars, lopen de assen x en x slave naar de ingestelde machine nulpunten zodat de brug recht staat en op 0 en dan de y as op nul, dan pas de z as op zijn referentie hoogte
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: Goto Zero

Bericht door Tomdekx3frezer »

door ruudderooy » 14 mei 2018 22:18

Hoi nee dit komt omdat de feed rate nog laag staat bij opstarten.
als je bij general config kijkt staat een vakje initialization string.
zet daar maar bv G80 F1000 in dn staat je feed rate bij opstarten altijd al op 1000 en zal hij de goto zero move met deze feedrate doen. (kan natuurlijk ook sneller als je dat wilt)
Toch nog even terugkomen op dit draadje, nadat ik de voeding bij general config heb ingegeven werkt alleen de z-as (als laatste) in ijlgang x en y gaan nog steeds zeer traag.
Het gaat hier om als ik de homepositie’s aanrijden doe om de assen te refereren nadat machine is opgestart en dan op “goto zero” klik.
Plaats reactie