slave motor

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: slave motor

Bericht door benkr »

Vanmiddag naar Grafjan geweest, het was weer een flinke stoeipartij met Mach3 en vooral Pokeys maar uiteindelijk werkt het allemaal.
Het grootste probleem was het feit dat de machine een dubbele X as heeft, dus een X- en een C-as, en dat alleen de X-as een home schakelaar heeft.
Het was met geen mogelijkheid goed te krijgen, totdat ik die ene home schakelaar zowel naar de X-as als naar de C-as heb gevoerd, toen was het nog even alles hetzelfde instellen en werkte het.
Dit is natuurlijk geen standaard configuratie, maar het werkt wel, beter is natuurlijk om beide assen hun eigen home schakelaar te geven, maar het tandem homen heb ik nog nooit gebruikt, ik heb geen idee hoe Pokeys hier mee om gaat.
Nu nog een keer zijn VFD aan een RS485 convertertje knopen, dan kan hij de spindelsnelheid en het starten en stoppen van de spindel ook vanuit Mach3 besturen.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: slave motor

Bericht door Grafjan »

Ja was een vruchtbare middag! bedankt,
maar volgens mij zijn we een instelling vergeten.
Bv de y-as kan 44mm over de home switch,
ik heb ingesteld dat hij er 1mm overheen mag
maar als ik de y-as gehomed heb loopt hij daar toch gewoon overheen.
tot hij tegen de lagerblokken loopt.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: slave motor

Bericht door benkr »

Geert-Jan,

Die home-limieten heb je denk ingesteld in het tabblad config / homing / limits.
Daarna moet je deze instellingen wel saven, weer tabblad config / save settings.

Het kan ook nog zijn dat de as te hard loopt en dat deze dus pas is afgeremd als de schakelaar al weer voorbij is, dan gaat het ook niet goed.
Dit stel je ook in in het tabblad config / homing / limits.

Wat ook nog kan is dat de afstand sensor - metalen blokje te groot is, de sensor wordt dan heel gevoelig en je hebt dan ook weer maar een heel klein gebied om af te remmen, kijk eens of de afstand tussen sensor en blokje niet veel groter is dan b.v. bij de Y-as waar het wel goed ging. Hoe kleiner de afstand is, hoe beter het werkt. Eventueel het blokje uitvullen met een stukje karton of papier.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: slave motor

Bericht door skillalot »

Je moet je home schakelaar helemaal nooit voorbij kunnen!
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: slave motor

Bericht door benkr »

Ja, dan heb je dit probleem zeker nooit.
Dus gewoon de strook metaal die de sensor activeert veel langer maken zodat de sensor voorbij het begin van het blokje altijd metaal blijft zien, tot het einde van het traject toe, dat is wel de beste oplossing.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: slave motor

Bericht door Grafjan »

even ter duidelijkheid , het homen gaat prima
maar ik dacht dat de assen daarna er niet voorbij zouden komen.
Dus als ik BV de z-as heb gerefereerd, en ik zet hem omlaag,en ga dan in ijlgang omhoog,
dan moet hij toch bij de home switch stoppen?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: slave motor

Bericht door benkr »

Nee, waarom?
Alleen je machine coördinaten staan na het homen bij de home schakelaar op "0".
Om je as ook daar of op elk willekeurig ander machine coördinaat te laten stoppen stel je de limieten in + en - richting in in het mach3 menu voor home en limit switches. Dan kun je er ook echt niet meer voorbij.
En natuurlijk daarna weer de instellingen saven.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: slave motor

Bericht door Grafjan »

Ga ik morgen proberen.bedankt!
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: slave motor

Bericht door Grafjan »

Gelukt!
weer een stomme fout van mij.
maar wel handig hoor dat knopje soft limits!
die kun je namelijk afzetten als je persee op je
lagerblokken wilt knallen.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: slave motor

Bericht door Bjornski1976 »

Je kan je home switch ook gelijk als limit switch instellen.
Onderstaand filmpje is ter verduidelijking hoe het e.e.a. werkt
https://www.youtube.com/watch?v=ma7lMocQbv0
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: slave motor

Bericht door Grafjan »

Dankjewel,
Ik denk dat alles nu goed is , ik had alleen dat knopje van softlimits niet aan staan
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Plaats reactie