Homen stopt halvewegen

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 nov 2018 22:08
Volgens mij is het een open collector uitgang, die naar 0 v sinkt bij wel of geen detectie
In ieder geval komt er geen 24v uit lijkt me.

Maar mach3 mopperd over een niet juist home signaal, ik zou de zwarte draad eens aansluiten ipv de witte. Misschien staat het home signaal geinverteerd.
Maar het gaat ook vaak goed, toen ik er was (dat was toen de X-as nog geen blokje had voor het homen) ging het voor de Y- en Z-as elke keer gewoon goed. En voor de X-as gebeurde er pas iets wanneer de switch getriggerd werd, dus niet spontaan zoals het nu dus wel lijkt te zijn. Ik zoek het dus toch in die "pull-up" weerstand of misschien wel een losse draad.
En het zal natuurlijk toch wel weer iets anders blijken te zijn, anders is het leven zo voorspelbaar hé.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 nov 2018 22:08 Volgens mij is het een open collector uitgang, die naar 0 v sinkt bij wel of geen detectie
In ieder geval komt er geen 24v uit lijkt me.
Dat zou heel mooi zijn als het een echte open collector uitgang is. Bij alle chinese proxies tot nu toe zat er een weerstand in van de voedingsspanning naar de open collector uitgang, niet echt wat je wilt.
Maar mach3 mopperd over een niet juist home signaal, ik zou de zwarte draad eens aansluiten ipv de witte. Misschien staat het home signaal geinverteerd.
Waarom doet ie het dan wel bij korte afstand? Kun je bij Mach3 niet kiezen wat de polariteit is? Maar inderdaad bij npn proxy is de zwarte draad NO de standaard.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 18 nov 2018 22:57
hugo stoutjesdijk schreef: 18 nov 2018 22:08 Volgens mij is het een open collector uitgang, die naar 0 v sinkt bij wel of geen detectie
In ieder geval komt er geen 24v uit lijkt me.
Dat zou heel mooi zijn als het een echte open collector uitgang is. Bij alle chinese proxies tot nu toe zat er een weerstand in van de voedingsspanning naar de open collector uitgang, niet echt wat je wilt.
Dat zou (in mijn ogen) het hele voordeel van NPN om zeep helpen. :cry:
(of is dat het effect van de led die er inzit ?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 19 nov 2018 10:05 Dat zou (in mijn ogen) het hele voordeel van NPN om zeep helpen. :cry:
Ja het ondermijnt het hele open collector idee. Ik kwam er achter omdat ik mijn proxies met 13V voedt en op de Edingprint 13V zag staan wat ook volgens Alfred van EdingCNC niet de bedoeling is.
Daarom heb ik er een interface printje tussen gezet:
viewtopic.php?f=8&t=15665&start=56#p176245
(of is dat het effect van de led die er inzit ?)
Dat is kwestie van 1 extra transistor , zo cheap zullen zelfs de chinezen niet zijn toch?
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door Grafjan »

Ben, ik ben allang blij en dankbaar als je vrijdag mijn spindeltje aan de praat krijgt.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door benkr »

Ik ben vanmiddag weer een keer bij Grafjan geweest, eerst een hele tijd gestoeid met een RS485 VFD driver die niet wilde werken, na lang zoeken een andere driver gevonden, die ging vrijwel meteen als een speer. De VFD kan nu vanuit Mach3 bestuurd worden. Het vreemde is dat dezelfde driver bij mij thuis wel gewoon werkt, raar toch?

Daarna naar het home probleem gekeken, de signalen van de sensors zijn keihard 0 en 10V, helemaal niets mis mee.
Tijdens het homen van elke willekeurige as stopt het proces soms en lijkt alles te hangen, pas na een reset doet alles het weer.
Heel vreemd, het is volkomen willekeurig en heeft voor zo ver ik kan zien geen externe oorzaak.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door Ballegooijen »

Als die driver ook al niet wil werken zit er dan niet iets vreemds in de pc ?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door Grafjan »

Allereerst, hartelijk bedankt Ben.
Tof dat er iemand is die geheel onbaatzuchtig mij 3 vrijdagmiddagen
komt helpen om mijn machine aan de praat te krijgen.
We zijn een eind gekomen!!
Als ik ooit iets terug kan doen hoor ik het heel graag!
Ik hoop niet dat het aan de PC ligt,die heb ik pas aangeschaft.
(goede 2-de hands..denk ik)
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 23 nov 2018 21:35 Daarna naar het home probleem gekeken, de signalen van de sensors zijn keihard 0 en 10V, helemaal niets mis mee.
Tijdens het homen van elke willekeurige as stopt het proces soms en lijkt alles te hangen, pas na een reset doet alles het weer.
Heel vreemd, het is volkomen willekeurig en heeft voor zo ver ik kan zien geen externe oorzaak.
Heeft het probleem dan wel met homen te maken ?

We hebben dus de volgende situatie:
PC met Mach3 er op (windows xx, geen laptop)
Pokeys via ethernet aangesloten. ( neem ik aan, waarom zou je anders pokeys nemen)
Stepperdrivers met stappenmotoren
Inductief sensoren met 24v voeding voor de home signalen.
En een freesspindel met HF regelaar gekoppeld via RS485 (vanuit windows)
heb wel regelmatig alarm ; no switchs on current axis ?
Heeft er al iemand nagekeken wat die fout betekend ? (ergens heb ik het gevoel dat het met de pokeys user interface te maken heeft, en niet met het homen)
Hou heb je de instellingen van de in en uitgangen geregeld, kan het niet

Volgens mij zijn er maar heel weinig pokeys gebruikers hier op het forum, dus ook weinig ervaring.
Mijn tactiek zou zijn:
Y en Z afkoppelen. Dus per as aan het werk.(gewoon stepperdrivers los )
Dan op de ingangen bij pokeys gewoon vast 5v of 0v afhankelijk wat er verwacht wordt.
Loopt de as dan wel tot aan het einde ? (eventueel ook de motor van de KO-spil loskoppellen, kun je hem rustig een minuut laten lopen)
Als dat eigenlijk geen probleem is, die ingang aktiveren en reactie bekijken, is het homen voor die as correct ?

Maar, ik denk dat het in de configuratie in pokeys zit, en het woordje 'switch' in dit geval op een knooppunt in de polab? omgeving is.

(helaas voor jouw is tilburg niet om de hoek, anders had ik me niet kunnen beheersen) Alhoewel, volgens mij kun je gewoon de machine er af halen en alleen PC met PoKeys, laten lopen. Eventueel een paar draadjes voor de home schakelaars. In dat geval ben je welkom.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nog even een toevoeging:
Heb je toevallig 2 motoren voor de X of Y as ? En gebruik je daar dan A voor ?
Weet je zeker dat alle ongebruikte assen 'disabled' zijn.
Loop de hele pokeys mapping maar eens door, zodat er niets 'aan' staat wat niet aangesloten of gebruikt wordt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door Grafjan »

2 motoren zitten op de x as , daar gebruik ik c voor als slave
De powkey zit met usb aan de computer geknoopt.
zal straks nog eens kijken naar de instellingen.
heel de boel loskoppelen is nogal een werk.
Ik ben zeer bereid om reiskosten en verloren tijd te vergoeden. ;-)
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door Grafjan »

Computer is desktop met windows10
Dat alarm heb ik niet meer gehad.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door benkr »

Als ik de hele geschiedenis die ik met de machine heb ervaren naga dan denk ik dat de oorzaak veel meer in de basis gezocht moet worden.
Mijn eerste exercitie was om Mach3 aan de gang te krijgen, dat lukte heel moeizaam, de meest recente versie wilde niet lopen, pas nadat ik de vorige versie met een patch voor de laatste grote Windows 10 update installeerde liep het.
Daarna ging het om de home switches, ook daar was het weer een heel gedoe voordat het wilde lopen, ook daar weer vreemde dingen.
Gisteren met het installeren van de VFD driver wederom problemen, steeds de melding dat de driver beschadigd was, terwijl diezelfde driver later bij mij thuis probleemloos draaide.

Ik begin steeds meer te denken dat Windows 10 zelf het probleem is, en ik denk dat dat de eerste actie moet gaan worden, de machine aan Internet knopen, want dat is nu niet het geval, en dan Windows 10 eens volledig updaten.

Omdat Pokeys ook nog steeds via USB wordt aangestuurd dan ook meteen Pokeys omzetten naar Ethernet, dan kan ook USB geen roet meer in het eten strooien.

Daarna proberen of de laatste release van Mach3 nu wel wil lopen, en Pokeys ook updaten, ook daar staat niet de laatste versie in.
Ik denk dat dan een grote stap is gezet naar een betrouwbare machine want dat is het nu niet. Het is wel steeds werkend te krijgen, maar telkens met kunst en vliegwerk.
Nu ben ik zelf niet de grootste held in omgaan met software, maar ik krijg het toch steeds wel werkend, ik krijg toch steeds meer het gevoel dat de basis niet helemaal in orde is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Grafjan schreef: 24 nov 2018 11:51 2 motoren zitten op de x as , daar gebruik ik c voor als slave
De powkey zit met usb aan de computer geknoopt.
zal straks nog eens kijken naar de instellingen.
heel de boel loskoppelen is nogal een werk.
Ik ben zeer bereid om reiskosten en verloren tijd te vergoeden. ;-)
Heb je dan ook 2 homeschakelaars voor de X en de C ?

Dus nu stop ie gewoon zonder foutmelding, zou ik wel graag weten of die melding spontaan weg is gegaan, of dat dat met een instelling of bedrading opgelost is.

Ik denk dat Ben wel een punt heeft. Er zit teveel half-werkend spul aan elkaar geknoopt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie