Homen stopt halvewegen

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Homen stopt halvewegen

Bericht door Grafjan »

Hallo,
Ben bezig de laatste hand aan mijn cnc machine te leggen.
Nu heb ik een probleem met homen ,als ik de assen wil nullen stopt de machine soms
terwijl hij nog lang niet bij de eindswitch is . dit is al gebeurt bij alle assen.
Als ik reset en loop mijn nulpunt opnieuw aan, dan gaat het wel goed.
Zit er ergens misschien een instelling in mach3 die zegt dat de eindswich binnen een aantal millimeters gevonden
moet worden of zo? Ik heb 2 motoren op de x-as en maar een switch, deze is door gelust, Maar ik wil
eigenlijk op de x en op de slave as elk apart een home switsh maken, ik ben bang dat als de motoren tijdens
het homen zomaar ergens stoppen ,dat de boel scheef getrokken wordt.
Heeft iemand dit probleem misschien ook aan de hand gehad? hoor het graag.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Stoorpulse op het home signaal?
Er schijnt ergens een 'anti dender' instelling te zijn voor de ingangen, als je die tijd iets vergroot ziet de besturing de stoorpulsjes niet meer, maar alleen 'echte' waarden.
Waar dat zit kan ik je niet zeggen.
Maar even googelen:
General logic, input signal debouncing/Noise rejection, gewoon die waarde maar eens van 0 op 1 zetten (40 mu sec)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door Grafjan »

Bedankt,
ik kan 2 hokjes op 1 zetten:
-debounce interval
-index debounce
Welke moet ik op 1 zetten, of allebei ?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door Grafjan »

Helaas heb ze op 1 gehad maar probleem blijft
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Geen idee wat het verschil is, maar je kunt ze straffeloos op een hogere waarde zetten, het zijn veelvouden van 40 us dus 25 geeft 1 msec maar misschien is 250 ook nog een goede waarde , heeft met de filter tijd te maken, geen idee wat raadzaam is. Maar eerst maar eens met een grotere waarde werken om te kijken of het probleem oplost. Er kan natuurlijk ook iets anders aan de hand zijn. (kabelbreuk of een los contact in de bedrading naar de home schakelaar)

https://support.machmotion.com/books/kn ... unce-level
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door skillalot »

Zet je softwarelimits eens uit voordat je gaat homen
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door Grafjan »

software limits staat uit
heb de waardes 25 en 250 gezet maar het probleem blijft.
los contact of kabelbreuk lijkt me onwaarschijnlijk omdat het op alle assen gebeurd.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door stef stuntpiloot »

Wat voor sensoren gebruik je?

Aansluitend op de hier bovenstaande suggesties wil ik toevoegen:
- Correct voltage naar de sensor (bij een actieve sensor die bijvoorbeeld 12V nodig heeft terwijl de controller 5V uitstuurt)
- Correct voltage van de controller/breakout board (ik heb zelf deze fout in het verleden gemaakt dat ik een controller upgrade uitvoerde en hem op dezelfde 6V voeding gooide. De controller werkte prima, daardoor viel het niet echt op. Het gaf echter wel problemen met betrouwbaarheid in de vorm vna stappenverlies als er meer dingen tegelijk aangestuurd werden en onbetrouwbare homing)
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door Grafjan »

Gebruik magneet sensoren en die krijgen 24 volt voeding evenals mijn powkeys 57cnc board
Tot nu toe is mij opgevallen dat als ik dicht bij de home switch sta, het homen wel goed gaat ,
Als ik er ver vanaf sta stopt hij halvewegen.
En bedankt voor de reacties. ;-)
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door benkr »

Zou me niet verbazen als er geen, of een te hoge, "pull-up" weerstand is in dat circuitje.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door Kjelt »

Ik wil best meedenken maar mis veel informatie.
Is de powkey NPN of PNP ingang, oftewel ziet hij de 24V als dat de homingswitch aktief is of 0V? Als het 24V is wil ik graag kort het ingangsschema zien vd powkey, als dat bv een ttl ingang is, dan is 0,7V al genoeg om een '1' te detecteren bv. Of dat er een spanningsdeler voor zit ?
Zet een multimeter in de DC stand op de ingang en kijk naar de spanning. Als de meter een Max/Min setting heeft aktiveer die dan. Doe de homing en hou de spanning in de gaten.
Als de motor stopt wat was de spanning? Zijn je switch kabels afgeschermt? Etc. Etc.

En wellicht ook handig als je aangeeft in welke omgeving je zit, wellicht wil iemand dan eens een midagje komen meekijken.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door skillalot »

Hoe stopt hij precies met homen? Stopt hij gewoon en gebeurd er niks? Worden de assen op nul gezet als hij stopt? Krijg je een foutmelding?
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door Grafjan »

Eerst even reageren op Kjelt, het enige wat ik met enige zekerheid kan zeggen is dat ik
uit Tilburg kom. Voor de rest uhh :shock: Benkr, Hellup weet jij hier misschien iets van?
En de as stopt gewoon, zet niks op nul en krijg geen melding.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door henkzelf »

Kan het zijn dat er een timeout zit in de software? Of wel meet de tijd eens tussen drukken op de home knop en het stoppen.
Als die steeds het zelfde is dat is de kans op timeout groot.
Zo'n timeout lijkt me een logische beveiliging.
Plaats reactie