Mach3 en een laser?

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Mach3 en een laser?

Bericht door Swets »

ik heb een laser gekocht om mee te graveren.... die wil ik naast me frees gaan gebruiken....
die ga ik aan en uit schakelen met een outputje (denk ik) (er zit een ttl input op die laser)...

maar kan ik ook zorgen als ik een bepaalde frees kies dat ik dan de laser bedien?
en dat hij aan gaat op het moment dat die aan moet?
wie heeft hier ervaring mee?

hoe maak je een toolpad voor een laser..?
Laatst gewijzigd door Swets op 03 dec 2018 07:51, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Mach3 en een laser?

Bericht door ruudderooy »

Ik zou hem niet alleen met ttl in en uitschakelen, maar ook met een relais in de voeding.
je wilt niet dat deze spontaan aan gaat ivm je ogen.
als je hem op je machine laat zitten vervuitl hij wel, lens moet schoon zijn als je hem aan zet want vuil zal inbranden.

ik schakel hem in als 6de as ik gebruik de step en direction om een pwm output te maken.
dus de as heeft 10000 steps = 1mm(in mach3) en mijn pwm schakeling (arduino zet de stapjes om in een pwm output van 0 tot 254) direction aan is op tellen en andersom.
in de postprocessor 0 ik eerst de B as dan stuur ik hem naar +1mm (dan weet ik zeker dat de pwm 0 uit stuurt) nul ik hem weer dan pas gaat de voeding naar laser aan (zodat hij hiervoor al niet in het materiaal staat te branden).
dan heb ik voor toolpath een postprocessor in vectric (aspire) gemaakt die ipv de z-as de B-as aanstuurd om voor de laser feller of minderfel te zetten.
dan heb ik een tooltje aangemaakt die max 0.0254 diep gaat want dat is max out put.
dan kan je niet alleen laser aan en uit zetten maar ook grijwaarde plaatjes laseren.

werkt prima wel altijd bril op met laser reflectie van de laser kan je ook al snel las ogen of erger van krijgen!!!

Gr Ruud
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Mach3 en een laser?

Bericht door Swets »

bedankt... ik ga het eens bekijken....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Mach3 en een laser?

Bericht door Swets »

is er niet iets mogelijk met een script?
dat als je bijvoorbeel tool 100 kies, dat dan de laser aangaat op de momenten dat het moet....?
Dat hij uit de g-code haalt of die aan of uit moet?

hoe gaat dat bij een plasmasnijder? ook met m-codes?


kan je eigelijk met een script de g-code realtime uitlezen?

of het moet echt met zo'n m-code, en daar een stukje script aan hangen?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mach3 en een laser?

Bericht door skillalot »

Als het goed is kun je met M11P1 output1 aanzetten, en met M10P1 output1 weer uitzetten. Als het goed is gebeurd dit zonder dat de machine er op wacht zoals bij een M3 het geval is. Ik heb het zelf echter nooit geprobeerd.
Maar als je op mach3 M10 M11 zoekt vind je vast wel wat meer informatie.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Mach3 en een laser?

Bericht door Swets »

maar zou ook iets kunnen maken, dmv script of zo, als je machine een G00 doet, dat de laser dan uit gaat en een G01 de laser weer aan... zoiets bedoel ik

dan kan je gewoon de zelfde toolpad gebruiken als bij gewoon frezen... je nul je z-as op de focuslengte van je laser en run...

maar dan moet je iets van realtime je g-code uit kunnen lezen....
ik ga me eens wat meer verdiepen in die script verhaal...

maar als je met zo'n M-code ding werkt, neem ik aan dat je je software waar je je g-code mee maakt op1 of andere manier moet vertellen om die m-codes te plaatsen op de plekken dat de laser aan/uit moet...
Die zitten ze toch niet met de hand er tussen te zetten?

(misschien domme vragen... maar ben me net aan het verdiepen in dit... )
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mach3 en een laser?

Bericht door skillalot »

Ja, dan zul je je postprocessor aan moeten passen zodat de juiste codes er bij komen.
Wat jij wil met een script kun je vergeten, dat gaat wel maar zit een behoorlijke vertraging op.
Met brains zou het wel kunnen denk ik, dat werkt wel snel.

G0 of G1 uit de gcode herkennen gaat niet lukken denk ik. Wel zou je misschien op snelheid kunnen detecteren.
De LED IsMoving kun je gebruiken om te zien of de machine beweegt en niet stilstaat, en je zou misschien iets met de snelheid kunnen doen.
Maar of dat goed gaat werken met alle vertragingen etc geen idee.

MAch3 is gewoon niet zo geschikt om mee te lasergraveren, daar zijn speciale besturingen voor.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Mach3 en een laser?

Bericht door Swets »

skillalot schreef: 29 nov 2018 08:53 Ja, dan zul je je postprocessor aan moeten passen zodat de juiste codes er bij komen.
Wat jij wil met een script kun je vergeten, dat gaat wel maar zit een behoorlijke vertraging op.
Met brains zou het wel kunnen denk ik, dat werkt wel snel.

G0 of G1 uit de gcode herkennen gaat niet lukken denk ik. Wel zou je misschien op snelheid kunnen detecteren.
De LED IsMoving kun je gebruiken om te zien of de machine beweegt en niet stilstaat, en je zou misschien iets met de snelheid kunnen doen.
Maar of dat goed gaat werken met alle vertragingen etc geen idee.

MAch3 is gewoon niet zo geschikt om mee te lasergraveren, daar zijn speciale besturingen voor.
https://www.dropbox.com/s/y25tzyi039jo9 ... g.png?dl=0
ik werk veel met visualCam 6.0
zie plaatje hierboven,
Als ik hier bij die G0 en G1 de M11P1 en M10P1er bij zou zetten? zo iets denk ik toch?
ik heb vrij veel zitten lezen op internet, de een doet het met pwm van de spindel, of op m05 en m06 of zoals hierboven op een uitgang van bijvoorbeeld de c-as...

maar mij vraag is nu meer, hoe krijg ik het in me g-code? en natuurlijk het liefst dat ik snap wat ik in de post-processor er bij moet maken, zodat ik het werken kan krijgen in artcam en visualcam6 enz enz
ruudderooy schreef: 19 nov 2018 09:45 Ik zou hem niet alleen met ttl in en uitschakelen, maar ook met een relais in de voeding.
je wilt niet dat deze spontaan aan gaat ivm je ogen.
als je hem op je machine laat zitten vervuitl hij wel, lens moet schoon zijn als je hem aan zet want vuil zal inbranden.

ik schakel hem in als 6de as ik gebruik de step en direction om een pwm output te maken.
dus de as heeft 10000 steps = 1mm(in mach3) en mijn pwm schakeling (arduino zet de stapjes om in een pwm output van 0 tot 254) direction aan is op tellen en andersom.
in de postprocessor 0 ik eerst de B as dan stuur ik hem naar +1mm (dan weet ik zeker dat de pwm 0 uit stuurt) nul ik hem weer dan pas gaat de voeding naar laser aan (zodat hij hiervoor al niet in het materiaal staat te branden).
dan heb ik voor toolpath een postprocessor in vectric (aspire) gemaakt die ipv de z-as de B-as aanstuurd om voor de laser feller of minderfel te zetten.
dan heb ik een tooltje aangemaakt die max 0.0254 diep gaat want dat is max out put.
dan kan je niet alleen laser aan en uit zetten maar ook grijwaarde plaatjes laseren.

werkt prima wel altijd bril op met laser reflectie van de laser kan je ook al snel las ogen of erger van krijgen!!!

Gr Ruud
maar hoe maak je dan je toolpad? of zit je met de hand er tussen te zetten hoe hard de laser moet? en wanneer deze aan moet?
sorry... stond er al... maar kan je wat meer uitleggen over je postprocessor... wat heb je er dan bij gemaakt? of je doet nu nix met je z-as... je jog hem tot op de goede hoogte (focuspunt)... en je schrijf een normaal toolpad, maar van z-maak je B.... en als je iets 1mm diep frees, brand de laser voluit, frees je het zelfde 0,5mm diep brand de laser half....
op die manier....


ik zit eigenlijk te zoeken naar iets zodat ik me z-as gewoon kan gebruiken.... zat te denken aan 3D spul in hout, en daarna nog eens met de laser er over ... dus je frees een paard, en daarna met de laser ff de oogjes zwart maken... zoiets....
Laatst gewijzigd door Swets op 29 nov 2018 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Mach3 en een laser?

Bericht door ruudderooy »

nee als toolpad heb ik een graveer freesje met een dia meter van 0.08mm (punt groote laser) die maar max -0.0254mm diep gaat en dan geeft mijn post processor een output op de B as en die signalen zet ik om naar laser sterkte.

dus bij een diepte van 0.0054 stuurt hij mijn laser met (100/254)*54= 25,5% aan, dus de diepte is laser sterkte en als hij naar hoogte van 0mm gaat staat laser uit.
en ik heb voor een klein getal gekozen zodat het voor de machine is dat de B as heel snel op de juiste hoogte is zodat de machine bij een andere laser sterkte niet stil gaat staan maar bijna vloeiend door beweegt.

volgende filmpje heb ik ooit voor iemand gemaakt om het te laten zien(even niet op mijn steenkolen engels letten maar hij begreep het :-))
ik draai in dat filmpje aan mijn pendant die daar mijn B as aanstuurt, en op het scherm zie je de pwm output van ongeveer 10 tot 95%
Blauw signaal is PWM en groen is spanning naar led (is een stroom bron maar had geen stroom probe voor scope)


Gr Ruud
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Mach3 en een laser?

Bericht door Swets »

:-) we zaten tegelijk te schrijven... even je reactie lezen...

en heeft het echt zin je laser op verschillende sterktes aan te sturen?
kan je dan echt verschillende tinten maken?
werkt dat? kan je dan bijvoorbeeld een foto doen?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Mach3 en een laser?

Bericht door ruudderooy »

ja dat klopt dan kan je grijswaarde met laser inbranden.
heb alleen maar deze foto hiervan maar als je geschikt hout hebt kan het best een redelijke resolutie hebben.

en vaak moet je bij andere materiallen toch de laser sterkte afstellen.

17786
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Mach3 en een laser?

Bericht door pa3gmi »

Ik heb in Mach een laser machine aangemaakt, als de Z as omlaag gaat gaat de laser aan, wat normaal toerental spindel is nu ttl signaal. Ik kies voor graveren als ik een figuur wil laseren stel de laser scherp met een malletje tussen laser en werkstuk en dat is Z0 dan stel ik bij graveren in dat de vrijloop 0,1 is en het laseren zelf op een diepte van -0,1 gebeurt, met wat schakelaars en relais. Er is dus een minimale beweging van de Z as wat een haarscherp begin en eindpunt oplevert en geen putjes bij het begin. Het is een simpel diode lasertje, ik heb het inmiddels in een cylinder van 80 mm gemonteerd en gecentreerd, zodat ik eenzelfde x - y nulpunt heb als voor de frees.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Mach3 en een laser?

Bericht door Swets »

jaja,,dus beide gebruiken eigenlijk de z-as gewoon voor het aansturen van de laser, de ene mechanisch... en de andere electronisch , door van z even C-as te maken, en de en de waarden van die c-as via een arduino om te zetten naar PWM...

Dit snap ik beide... maar dat is dus alleen voor plat werk.... als je echt flinke hoogte verschillen heb, is je laser uit focus....

Ik zit toch ook nog steeds te denken hoe dit op te lossen, maar ik denk dat je dan toch via m_codes moet....

of ja dat verhaal van Skillalot... mooiste zou zijn, dat de z-as nog gewoon open neer kan worden gestuurt... dus dat je zeg maar je z-as nult op de focuslengte.... als dan je werkstuk niet overal even dik is, kan je gewoon mee op/neer

Ik stuur me spindelmotor aan via een rs485... maar ik kan toch zeker maar 1 keer S in me g-code gebruiken? want je ziet er ook veel die de snelheid gebruiken voor de sterkte van de laser....
maar het lijkt me niet makkelijk om een foto te doen met het toeren van de motor?

ik denk dat met ruudderooy ze manier een foto goed te doen is met programma's zoals artcam... daar is makkelijk in te stellen ,hoe donkerder, hoe dieper je moet frezen....
foto ziet er trouwens prima uit....

Ik denk dat dat op pa3gmi manier lastiger is? zou ook niet weten hoe je al die S commando's op de goede plek krijg?
en hoe zet jij je laser dan aan... Ik heb ook wel eens ergens iets gelezen/gezien/gehoord, iemand die deed het gewoon met een micro switch op zijn z-as...
as iets zakken, laser aan... as omhoog laser uit...

moeiste zou zijn beide... c-as gebruiken voor het aansturen van de laser, maar de z-as ook gewoon nog op en neer moeten kunnen bewegen.... electrisch/electronisch zou dat ook gewoon moeten kunnen werken... alleen hoe maak je dan makkelijk je g-code???
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Mach3 en een laser?

Bericht door ruudderooy »

ik kan ook beide, omdat ik B-as voor laser gebruik in mijn z gewoon functioneel.
dan gebruik ik een andere post processor, die zowel de laser als de z as aanstuurt, dat is geen probleem.
alleen in dat geval gaat de laser naar max, of ik moet het in verschillende tool paden doen.
eerst met z naar bepaalde diepte en als ik daar sta weer een toolpad aan maken voor de laser. (maar heb dit eigenlijk nog nooit gedaan maar kan zeker wel)
moet ook kunnen om het eventueel 2.5D gefreesde onderdeel te volgen, maar nog nooit nodig gehad dus ook nog niet uitgezocht.

Gr Ruud
Plaats reactie