Hulp bij machr pcb aansturing.

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Martinw.
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 okt 2018 13:57
Locatie: Geldrop

Hulp bij machr pcb aansturing.

Bericht door Martinw. »

Hallo allen,

Een tijdje geleden heb ik een cnc freesmachine gekocht, deze werkte onder arduino correct. Aangezien kennissen uit een andere wereld(hobby) mijn aanrade om het via de printerpoort aan te sluiten ben ik het gevecht aan gegaan. in de bios van mijn xp comp heb ik de paralelle poort mode omgezet naar EPP. daarna heb ik mijn pcb aangesloten op de motor regelaars zoals via de mach3 site en heb assen softwarematig toegewezen. zoals bij vele youtube filmpjes. Uiteindelijk werkte dit alles niet mijn assen na het bedienen van mijn pijltjes toetsen bewegen nagenoeg niet.en ben er achter gekomen dat mijn pcb uitgangen maar 2 volt geven ipv 5 volt benodig voor mijn regelaars.

ik heb de 2 jumpers een voor een verwijder/ omgewisseld maar dat had geen invloed.

Ik ben al meerdere weken bezig om stap voor stap alles na te zoeken maar aangezien ik geen electrotechnische achtergrond heb weet ik totaal niet waar ik het moet zoeken.

kan iemand mij helpen?

MVG Martin.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hulp bij machr pcb aansturing.

Bericht door benkr »

Is je PC een laptop of een desktop?
De meeste laptops geven inderdaad een lager signaal uit, 3,3V tegenover 5V bij de wat oudere desktops.
Mach3 heeft een autosetup mode, ik heb even geen idee waar die te vinden is, maar dat zou je eventueel kunnen proberen.

Verder is het aan te raden om in je profiel aan te geven waar je woont, misschien is het wel bij mij om de hoek, dan kom ik wel een keertje langs om je te helpen. Dit geldt waarschijnlijk ook voor meerdere medeforumleden, wij zijn er om elkaar te helpen.

Maar je schrijft dat je assen nagenoeg niet bewegen, de hamvraag is echter bewegen ze?
Het zou ook nog kunnen dat ze niet bewegen maar dat de motoren wel een geluid produceren, ook dat is een goed teken en kan waarschijnlijk met stap 2 opgelost worden.
Ook als ze maar heel weinig bewegen duidt dit op een goed aangesloten geheel, de snelheid van bewegen is de volgende stap in het werkend maken van je machine, dat is eigenlijk heel simpel, maar eerst stap 1 en dan op naar stap 2.
De volgende vraag die ik wil stellen, mits er geen beweging is, is of de motoren makkelijk rondgedraaid kunnen worden, of staan ze echt vast in een bepaalde stand?
Ook dat is weer een indicatie van het al dan niet goed aangesloten zijn van de motoren en drivers.

Het is aan jou om hier voldoende informatie te geven om je verder te helpen met je probleem, hoe meer informatie hoe gerichter wij je kunnen sturen naar een oplossing.
Martinw.
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 okt 2018 13:57
Locatie: Geldrop

Re: Hulp bij machr pcb aansturing.

Bericht door Martinw. »

Hallo,
Dank voor de snelle reactie, heb gelijk mijn profiel maar aangepast.

Verder met dan inhoud: tis idd gewoon een desktop.
De assen staan na aanschakelen van het systeem vast.
De x en y assen bewegen een (stap) in de jog mode naar de - kant, wel moet ik bij elke klik eerst op de + knop drukken om weer bij- een stap verder te kunnen. De z as beweegt helemaal niet.

Mvg.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hulp bij machr pcb aansturing.

Bericht door benkr »

Zo te horen is het bijna goed, ik denk dat je alleen de motoren nog moet gaan vertellen hoe veel stappen ze moeten maken voor b.v. 1 mm verplaatsing en hoe snel ze dan moeten gaan draaien. Ik denk dat beide parameters nu echt heel erg laag staan en dan lijkt het dat er verder niets gebeurd. Hoe je dit moet doen is voor elk software pakket anders dus ook daar weer voor zul je wat meer gegevens moeten geven.
Martinw.
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 okt 2018 13:57
Locatie: Geldrop

Re: Hulp bij machr pcb aansturing.

Bericht door Martinw. »

Aha, kijk dat klinkt al goed.

Ik gebruik Mach3.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hulp bij machr pcb aansturing.

Bericht door benkr »

Ga eens spelen met de motor tuning, tweede tab bovenaan (config) en dan kiezen voor motor tuning, per as kiezen en wijzigen daarna elke wijziging saven anders ben je ze meteen weer kwijt.
Vul om te beginnen eens 50 stappen voor een mm verplaatsing in, 250 velocity en 100 acceleration en kijk eens wat er daarna gebeurd.

Bedenk ook dat als je zo begint alles standaard op 20% van de nominale snelheid werkt, de volle snelheid wordt pas gebruikt na het homen, of je moet dat anders instellen in het home switch menuutje onder dezelfde tab, staat standaard op 20%.
Martinw.
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 okt 2018 13:57
Locatie: Geldrop

Re: Hulp bij machr pcb aansturing.

Bericht door Martinw. »

De assen, alle 3 nu blijven stappen maken zoals voorheen,
Heb met alle waarde gespeeld ook wat hoger gezet.

Van het scherm lees ik wel een continue stijging en daling van de assen als ik er mee jog aleen de assen zelf blijven achter.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hulp bij machr pcb aansturing.

Bericht door benkr »

Inverteer de step puls eens voor elke as in het config / ports and pins / motor outputs menu, zoiets moet het zijn.

het kan ook nog zijn dat je de drivers verkeerd hebt aangesloten, dan komt de step puls niet aan in de driver. (verkeerde polariteit)
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hulp bij machr pcb aansturing.

Bericht door benkr »

Hoe weet je overigens dat die uitgangen van je PC maar 2 Volt zijn?
Martinw.
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 okt 2018 13:57
Locatie: Geldrop

Re: Hulp bij machr pcb aansturing.

Bericht door Martinw. »

De puls en drive heb ik al een keer omgewisseld. Softwarematig en fysiek.

De aanstuur plaatje geeft in (pasieve stand) 2 volt aan op mijn multimeter.

Ik zal morgen even naar de drivers kijken.

Bedankt alvast.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hulp bij machr pcb aansturing.

Bericht door benkr »

Hoe groot is je machine?
Past die in je auto?
Zet hem in je auto en kom naar mij toe in Tilburg, grote kans dat je na een uurtje met een beter werkende machine weer naar huis gaat.
Maar misschien is er nog wel iemand die veel dichter bij woont.
Martinw.
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 okt 2018 13:57
Locatie: Geldrop

Re: Hulp bij machr pcb aansturing.

Bericht door Martinw. »

Dat zou perfect zijn, kan dit in de avonduren?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hulp bij machr pcb aansturing.

Bericht door benkr »

Ja hoor, maar ook b.v. op een zaterdag of zelfs een zondag.
Laten we de details per PB (mailtje) en per telefoon afspreken.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Hulp bij machr pcb aansturing.

Bericht door Swets »

kijk ook even (op tab drukken) of je joggen niet op step staat.. wat dan doet hij ook maar 1 klein stapje...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie