Wat nou weer!!(spindelmotor)

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

sbos
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door sbos »

Welke cnc besturing gebruik je? mach3 of EdingCNC of anders?
Dan weten we wat het uitgangspunt wordt.
sbos
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door sbos »

Welke cnc besturing gebruik je? mach3 of EdingCNC of anders?
Dan weten we wat het uitgangspunt wordt.

Je hebt het item onder mach3 geplaatst maar er komt een item over edingCNC. Dit geeft verwarring.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door FSSF »

Waarom niet een computer met een oudere Windows proberen?
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Grafjan »

Ik heb mach3, heb een andere computer aangeschaft omdat de vorige het aan het begeven was. Die deed het eigenlijk best redelijk maar bleef vaak hangen halvewegen een programma.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
sbos
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door sbos »

Op de oude machine werkte klaarblijkelijk goed wat betreft mach3. Was dit ook een windows10?
Was het een 32bit of 64bit versie? als je dit nog weet.
Ik weet niet of je het al gedaan heb, maar zorg dat de huidige window10 versie up to date is en de laatste versie van mach3
Zorg dat je de laatste drivers van de controller gebruikt. Een parallelpoort controller werkt niet op windows10. dit moet een usb of een ethernet controller zijn.
Heb je de configuratie opnieuw ingevoerd of de instellingen (een xml bestand) van de oude computer overgezet (mischien wel de complete mach3 directory)?

gr. Sjaak
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door benkr »

Sjaak,
Lees het topic een vanaf het begin door, dan zie je dat dat allemaal al gepasseerd is, volgens mij ligt het gewoon aan Windows 10, die moet vernieuwd worden of minstens worden voorzien van alle updates, idem voor Pokeys.
Ik denk dat dan de problemen voorbij zullen zijn.
sbos
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door sbos »

Hoi Benkr,
Ik heb het van begin gelezen. Grafjan, heeft het niet over pokey gehad. ook niet over hoe hij het heeft geïnstalleerd en wat hij reeds heeft gedaan.
Ik geef alleen suggesties wat hij kan doen. Tevens wat jij in de laatste zin aangeef is wat ik heb aangegeven.
Maar goed. Ik trek mij terug uit deze post zodat deze post niet een andere richting gaat en het bij de gevraagde topic blijft.


Grafjan, succes met het vinden van een oplossing.

Sjaak
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Bjornski1976 »

Vreemd verhaal maar met software is alles mogelijk.

Lopen de dro's wel door als je de spindel aanzet? Als de dro's doorlopen lijkt het meer op een driver issue van de pokey.

Heb je de spindel via een pokeys57cnc of iets dergelijks aangestuurd of is de vfd met behulp van een rs485 USB adapter aan de pc gekoppeld?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Grafjan »

Spindel word aangestuurd met rs 485 USB
Heb verder powkeys 57 cnc de rest aan te sturen. Sorry voor de gebrekkige informatie
maar ik ben digibeet . Ben 25 jaar cnc frezer. Maar weet niet wat DRO is. Toen ik aan dit
project begon had ik een collega die er verstand
van had, en zei dat is allemaal plug en play!
Waar ben ik aan begonnen! Ik wil alleen wat
speelgoed kunnen frezen .
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Grafjan schreef: 09 dec 2018 21:28 Ben 25 jaar cnc frezer. Maar weet niet wat DRO is.
Ja, daar moet je wel even aan wennen als (CNC)frezer, er worden hier termen gebruikt die men waarschijnlijk van youtube opgestoken heeft, en dan wordt er vanuit gegaan dat dat zo heet.
Een DRO noemen wij een digitale uitlezing, (Digital Read Out)
Waar ben ik aan begonnen! Ik wil alleen wat
speelgoed kunnen frezen .
Gaat heus wel lukken hoor. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Grafjan »

Ik heb veel aan Ben gehad, met de nieuwe computer deed de machine helemaal
niks. Maar ik heb vandaag pas voor het eerst
een simpel programmaatje laten lopen.
Daar klopt toch een en ander niet aan.
En zoals hij al zie gebeuren er wel meer rare
dingen! Ik ben sowieso blij met iedereen die mee denkt! Bebankt.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Bjornski1976 »

Geen nood, dat speelgoed frezen gaat er gewoon van komen. Voor ieder probleem is er een oplossing moet je maar denken.

Dat Mach3 een digitale uitlezing een DRO noemt heb ik niet verzonnen. Maar wat belangrijk is om te weten of ie doorloopt terwijl de assen weigeren te bewegen. Als dat zo is kan je er wel vanuit gaan dat het
een driver issue is en niet zo zeer windows.

Je geeft aan dat Mach3 met een RS485 USB én een Pokey75cnc moet werken. Hier heb ik toch wel enige twijfel bij of dit zo gaat werken in Windows 10. Wat meestal gebeurt met een RSxxx USB converter is dat
er een virtuele COMpoort wordt geinstalleerd. Dit is dan het drivertje wat bij de RS485-USB converter zit. Dit zijn over het algemeen zwakke programmatjes en naar mijn weten is COM support vanaf Windows7
al ruk.

Persoonlijk zou ik de RS485-USB laten vervallen en alles via de Pokey laten lopen. Voor je spindel control kan je een 0...10Vdc signaal vanuit de Pokey gebruiken. Je VFD of tewel je Variabele Frequentie Drive
moet wel het 0..10Vdc input speed control aankunnen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door benkr »

Helemaal mee eens normaal gesproken, maar bij mij en vele anderen werkt dit gewoon goed.

En b.v. het progammaatje wat via die USB - RS485 communiceert met de VFD loopt bij mij thuis probleemloos op Grafjan zijn PC wordt er geklaagd over een corrupted programma.
De laatste update voor Mach3 wilde niet lopen, pas nadat ik de vorige versie met een patch voor de laatste Windows 10 update probeerde ging Mach3 werken, de USB - RS485 dongle die in elke andere PC gewoon automatisch wordt herkend en geactiveerd wil op zijn PC niets doen, nu weer rare dingen, ik ben er van overtuigd dat die Windows 10 niet compleet is of zoiets, vandaar dat ik die PC aan Internet wil hebben om Windows 10 volledig te updaten, idem voor Pokeys, die heeft ook niet de laatste versie software.
Ook daar vreemde dingen, in de config file zie ik maar 4 uitgangen gedefinieerd staan terwijl er 6 uitgangen (3 x step en 3 x dir) actief zijn en werken, de home switch voor de tweede X-as, de slave as dus, bij hem de C-as kreeg ik niet geactiveerd. Toen ik de eerste keer bij hem kwam werkte er helemaal niets, maar op zijn oude PC werkte de machine helemaal, allemaal heel vreemd vind ik. Ik heb Mach3 opnieuw geïnstalleerd, Pokeys opnieuw geïnstalleerd enz. enz. enz. maar er blijven zich vreemde dingen voordoen die ik niet meer kan verklaren.

En Sjaak, ik ben niet boos, maar ik krijg zo af en toe het idee dat mensen hier wat roepen terwijl ik dat al lang en breed eerder heb proberen op te lossen en dan wordt ik denk ik wat kortaf, dat bedoel ik niet persoonlijk maar ik weet het ook niet meer met deze configuratie terwijl de standaard dingen met mach3 en Pokeys probleemloos aan de gang te krijgen zijn.
Dus ik baal enorm.

Ik heb het topic nog een keer helemaal doorgelezen en zie dat dit topic niet compleet is, het is een vervolg op een eerder topic en hulpvraag van Grafjan, daarom krijg je denk ik het idee dat ik een hele boel dingen nog niet gedaan heb.

WAT HET IS WEET IK NIET, MAAR STABIEL IS HET ZEKER NIET.
sbos
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door sbos »

Hoi Benr,
Het is ook mij niet persoonlijk bedoeld. maar ik wilde voorkomen dat het een welles niets verhaal wordt waar grafjan niet mee verder kom.
Ik doe zelf al meer als 25 jaar computer automatisering heb een elektro en electronica achtergrond en heb dus veel ervaring met windows en zijn problemen. Maar eerst inventariseren wat is er al gedaan en dan verder kijken.
vandaar mijn vragen..

Ik wil nog wel een tip geven aan Grafjan. waarom gebruik je niet de spindel aansturing van de pokey57cnc dan kan de rs485 er uit en zal het vermoedelijk beter werken.
Hiervoor moet je waarschijnlijk de instellingen van de Frequentie regelaar anders instellen. Stel deze op 0-10v voor de spindelsnelheid en sluit deze aan op de 0-10v op de pokey.
vervolgens de aansluitingen voor de start stop aansluiten en mogelik ook in de frequentie regelaar instellen. en dan aansluiten op de pokey.
De frequentie regelaar zal je moeten instellen omdat deze ingesteld staat voor aansturing via een rs485

Gr.

Sjaak
Plaats reactie