Wat nou weer!!(spindelmotor)

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Grafjan »

Heb computer zojuist aangesloten!!!
Homen op y en z as gaat prima!alleen de x doet het niet.
krijg alarm:switch not found on axis.Ook de spindel wil niet draaien.
Maar dat zijn denk ik maar instellingen.Ik ben blij!
Bedankt Benkr en Bjornsky1976!!
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door benkr »

Dat de spindel niet wil draaien komt denk ik omdat het programmaatje, om die spindel aan te sturen er niet meer op staat of niet goed ingesteld staat, je moet o.a. de juiste Com: poort kiezen, anders werkt het zeker niet.
Waarom het homen van de X-as niet werk weet ik zo niet, maar dat zal ongetwijfeld een instelling zijn.

Ik kom binnenkort wel een keertje bij je langs. Of dat nog voor de jaarwisseling lukt weet ik niet, er komt als het goed is ook nog iemand met zijn hele machine bij mij langs om die werkend te maken.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Bjornski1976 »

Kijk ook even op de usb stick die er bij zit. In het mapje usb staan de gegevens van de vorige configuratie.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Grafjan »

Sorry voor deze uitspraak op eerste kerstdag,
maar,,Godnondejuu hij stopt nog steeds halve wegen het homen.
Ik snap er geen hol meer van.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door karangetang »

Mischien toch eens ucccnc proberen ? Of Estlecam? Mach 3 gaat toch steeds verder achterop raken
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Grafjan »

Veel hobbiesten werken toch prima met mach3. waarom is dat voor mij niet weggelegd?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door karangetang »

Mischien es op een oud computertje Windows XP instaleren, beetje tgerug in de tijd gaan want uit die tijd stamt Mach 3 toch ook.
Ook ik heb Mach 3 op xp waarom zou windows 10 willen gevruiken ?
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Grafjan »

Ik had een computer met x p maar die heeft het begeven,
dat was een professionele computer uit het jaar blok.
Maar andere mensen draaien ook mach3 op windows2010
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij heeft die X-as nog nooit goed gehomed, dus wat is er nu eigenlijk met je systeem gebeurd ?
Grafjan schreef: 22 dec 2018 21:30 Homen op y en z as gaat prima!alleen de x doet het niet.
krijg alarm:switch not found on axis
Wat zijn je instellingen ?
Gebruik je ook soft limits ?
En als je jogd, klopt dan de afstand die je aflegt met de uitlezing van de DRO

Als de softlimits staan van 0 tot 500, en de DRO denkt dat ie al 505mm afgelegd heeft, en nog geen limit switch gevonden, kan ik me voorstellen dat er een melding komt. (best slim eigenlijk)

Als de step/mm nog niet goed staat op die as, kan het natuurlijk zijn dat de besturing denkt dat ie al lang buiten z'n bereik is, terwijl dat nog niet zo is.

Als ik zo door het topic heen blader, denk ik dat je die X-as eens grondig moet inspecteren, je legt alle problemen bij de software, maar is dat wel zo zeker ?
Kun je b.v. wel probleemloos joggen over (bijna) het hele bereik ?
En met de hele X-as, bedoel ik: motor, koppelingen, KO-moer, soepel lopen met de hand, bedrading, stepperdriver, aansluiting stepper driver. Schakelaar voor homing punt vervangen (omwisselen, misschien wazig signaal dan gaat de fout naar de andere as). Er kan natuurlijk ergens een draadje slecht vastzitten, of op de isolatie vastgeschroefd zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Kjelt »

Zet je xas eens manueel twee cm van je homesensor af, doet ie het dan wel?
Herhaal vijf keer, doet ie het alle vijf keer dan wel goed?
Want dan heb ik wel een idee wat er loos kan zijn.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Grafjan »

De x as homed zowiezo nog niet, maar krijg ook een duidelijk alarm, seitch mot found om acid. Dus dat zal wel ergens anders aan liggen. Ik zal het straks eens proberen met de y en z as.Tassen de gerechten door , familiare verplichtingen🙁
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Bjornski1976 »

Grafjan, ik kan vanavond of morgen avond wel op afstand kijken mbv team viewer. Daar is wel een netwerk verbinding voor nodig. Laat maar even weten of het lukt en stuur me een pb.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben bang dat je het jezelf alleen maar moeilijker maakt (en ons ook)
Beweegt die X-as nu wel of niet ( jij zegt stopt halverwege, is dat halverwege het bewegen van de X-as?)
Wat doet de DRO op dat moment, en kloppen de getallen een beetje ?
Klopt ook de + en - richting van de beweging ?

Graag volledig en stap voor stap beantwoorden.

Waarschijnlijk is het te simpel, geïnverteerd home signaal of zo iets, of richting van homen de verkeerde kant op.
Je kunt ook voordat ie gaat homen even een stukje ijzer tegen de home-switch aan houden, als ie dan wel doorloopt..... (wel op tijd op stop drukken)

O-ja vrede op aarde, ook voor je machine. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Kjelt »

Grafjan schreef: 26 dec 2018 11:12 De x as homed zowiezo nog niet, maar krijg ook een duidelijk alarm, seitch mot found om acid. Dus dat zal wel ergens anders aan liggen. Ik zal het straks eens proberen met de y en z as.Tassen de gerechten door , familiare verplichtingen🙁
Nee dat kan aan hetzelfde liggen dat er een kort stoorpulsje binnenkomt op je homeingang, de hardware en software denkt dan dat hij bij de homeswitch is aangekomen stopt onmiddelijk en gaat de homingroutine uitvoeren: kijken of de switch contact maakt en dan rustig in tegenovergestelde richting bewegen tot de switch geen contact meer maakt.
Maar op die plaats zit geen switch het was een foute storing dus krijg je die error.
Daarom het verzoek de as vlakbij de echte homeswitch te zetten en dat te testen, als dat wel werkt kunnen we verder kijken waarom er foute pulsjes op de homeingang binnenkomen, zal een kwestie worden van afschermen aarden goed afmonteren vermoed ik zo.
Plaats reactie