Wat nou weer!!(spindelmotor)

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Grafjan »

Op de x as zit wel een switch maar die moet ik denk ik nog ergens toekennen .joggen gaat op alle Assen goed ook de richtingen en de afstanden kloppen.Uit mijn vorige bericht blijkt wel dat ik eerst mijn bril op moet zetten voordat ik ga typen😄.
All I want for christmas is dat mijn machine homed!
Benkr heeft de switches doorgemeten en heeft niks raars gevonden.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door John Sellis »

Grafjan schreef: 25 dec 2018 23:59 Veel hobbiesten werken toch prima met mach3. waarom is dat voor mij niet weggelegd?
Een nieuwe controller gebruiken. Gebruik op al mijn machines cslab. Werkt altijd en snel. Alleen is niet goedkoop. Maar wat is er ergenis waard?
Windows 10 geen probleem. Mach3 of mach4 geen probleem
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Grafjan schreef: 26 dec 2018 12:52 Op de x as zit wel een switch maar die moet ik denk ik nog ergens toekennen .joggen gaat op alle Assen goed ook de richtingen en de afstanden kloppen.Uit mijn vorige bericht blijkt wel dat ik eerst mijn bril op moet zetten voordat ik ga typen😄.
All I want for christmas is dat mijn machine homed!
Benkr heeft de switches doorgemeten en heeft niks raars gevonden.
Wat denk je zelf, dat het vanzelf goed komt als je de switch niet toegekend hebt? :cry: Daar hebben we toch al eerder een heel topic aan besteed.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Grafjan »

John, dat is nu nog een stap te ver,
Maar misschien als ik ( ik bedoel wij, want als ik het alleen moet doen kan ik beter handwielen op mijn Assen monteren)er niet uitkom , En Bjornski heb jou pb verstuurt.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Grafjan »

Ik ben nog niet met de x as bezig, zolang de y en de zet as het niet goed doen durf ik aan de x as niet te beginnen ,daar zitten 2 motoren op en als er dan iets mis gaat, trekt hij heel de boel scheef.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Kjelt »

Als je X homing schakelaar/switch/sensor niet aangesloten is dan houdt het op.
Dat is stap 1.

Speculatie:
Dan zit er misschien wel een lange draad aan die als antenne nu dienst doet en als je met je motoren aan het bewegen bent storing opvangt, hierdoor denkt de machine dat hij een X-sensor is tegengekomen en stopt abrupt. Dat hoort ook zo.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Grafjan »

Ook als ik vlak bij de switch sta gaat het soms fout, as stopt gewoon , loopt ook geen homing procedure af en ik zie ook niet dat de swich bereikt wordt. Krijg ook geen alarm.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door skillalot »

Als in mach3 een homesensor al bediend is gebeurd er niks, kijk dus eens of je het signaal niet moet inverteren misschien. Dit kun je doen bij ports & pins.
Andere mogelijkheid is dat je de software limits misschien uit moet zetten voor het homen.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Bjornski1976 »

Donderdag jl. samen met Grafjan meegekeken op de PC m.b.v. Teamviewer.
We hebben niet veel geks kunnen ontdekken behalve dat de homeswitch voor de C-slave as niet in Pokey57CNC gedefineerd stond. Dit aangepast omdat deze hardwired is uitgevoerd en vervolgens een aantal keren het homen uitgevoerd.
Het gekke is dat er een commando line verschijnt waar wordt aangegeven dat het home geslaagd is maar de machine coordinaten zijn niet genuld.
Ook wat raar is om te zien dat X gehomed word en in de command line staat home C-axis.

Wat opviel is dat de Pokey van voeding moet worden voorzien voordat Mach3 er mee aan de slag kan.
Tevens is het raar om te zien dat de softlimits van 0 tot -500Y, -900X+C en -110Z is ingesteld maar de machine coordinate in de + kunne zitten. Mijn ervaring is dat Mach3 gekke dingen doet buiten zijn limieten.
Na dit alles hersteld te hebben geen verbetering in het geheel en gebeuren er nog steeds vreemde dingen tijdens het homen.

Van belang is om te weten dat de problemen zijn begonnen na het installeren van de home switches, Proximity switches niet afgeschermd.

Om nog uit te proberen:
- X slave as van C naar A configureren en aansluiten;
- Controleren of de USB externe voeding jumper is omgezet, want kan me voorstellen dat de proximity switches een externe voedingsspanning en spanningsdeler gebruiken en niet USB spanning afhankelijk zijn;
- Pokey57CNC met de pc aansluiten via LAN verbinding (uitsluiten USB probleem);

Als jullie nog ideen hebben horen we het graag. Dan kunnen we na een overdosis oliebollen, alcohol, kruit- en carbietdampen weer vrolijk verder in 2019.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door benkr »

1. is Pokeys nu al ge-updated, die klaagt zelf over een oude versie? En die updates komen er niet voor niets.
2. zie je in Pokeys nu meer dan 4 uitgangen gedefinieerd? Dat was voorheen wel zo, ook zat in eerste instantie kennelijk de C-as driverconnector in de A-as connector van Pokeys, maar het vreemde was dan weer wel dat die configuratie op zijn oude PC met XP er op probleemloos werkte.
3. inderdaad Pokeys via Ethernet aasnsluiten is geen verkeerd idee.
4. ik heb zelf (herinner ik me nu omdat er hier over gesproken wordt) de spanningsregelaar van mijn Pokey57CNC bordje vervangen door een zwaarder type omdat ik hier problemen mee kreeg, daarna waren die opgelost. (van een 78L05 naar een echte 7805 of zoiets)

Na de jaarwisseling ga ik wel een keertje bij grafjan langs om het een en ander te bekijken, misschien lukt het deze keer wel.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Bjornski1976 »

Zowel mach3 en Pokey draaien op de laatst uitgebrachte versie.
Ik kreeg van Pokey geen foutmeldingen en zag meer dan 4 uitgangen echter ben ik met Pokey een leek.
Als je op een zaterdag of zondag bij Grafjan gaat kijken, laat het me even weten. Dan kom ik graag lang om mee te helpen en te denken.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Grafjan »

Jaaa, een mini cnc middag bij mij op zolder zie ik wel zitten , ik zorg wel voor hapjes en drankjes en evt nog zo’n regelaarding waar Ben het over had. Heb geen haast hoor , maar deur staat altijd open. Vooral voor mensen die willen helpen!
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door benkr »

Okee, een mini CNC zone dag bij grafjan thuis met als doel zijn machine werkend te maken dat lijkt me wel iets.
Ik weet niet zeker of ik komende zaterdag ga halen, laten we er daarom de zaterdag daarna voor nemen, 12 januari dus, wat mij betreft zo van 12:00 tot 17:00 uur om te beginnen.
Dan zoek ik uit wat ik precies gemodificeerd heb aan die print, wellicht breng ik een Pokeys57CNC mee, dan kunnen we eventueel dingen vergelijken.

Ik heb nog even nagedacht over die opmerking van niet afgeschermde kabels van die proxy sensoren, volgens mij hoeft dat ook niet, wellicht maken we de pull-up of pull-down weerstand wat kleiner zodat er wat meer stroom loopt, dan zal die storingsgevoeligheid wel meevallen denk ik zo, knappe storing die het van 470 of zelfs 220 Ohm wint bij 12VDC.
Als het dan nog stoort is er echt iets heel anders aan de hand.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door benkr »

Grafjan, doe die deur maar dicht, dat scheel echt in de temperatuur deze dagen.

Fijne jaarwisseling jullie daar.
Plaats reactie