raar?

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: raar?

Bericht door Grafjan »

Tuurlijk is het de oplossing,Hij doet het toch?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: raar?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Grafjan schreef: 23 dec 2018 23:19 Tuurlijk is het de oplossing,Hij doet het toch?
Ik ga niet zeggen dat na 40 jaar ervaring ik weet dat dat niet zo hoeft te zijn, want dan voel ik me zo oud worden. :lol:
En aangezien Swets er voorheen geen last van had......
In software noemen ze dat misschien een oplossing, maar eigenlijk is het een pleister. Een betere pomp in de kelder plaatsen is ook een oplossing als de waterleiding lekt, maat ik repareer liever de waterleiding.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: raar?

Bericht door Swets »

ja ik wil ook altijd wel graag de waarom weten.... maar nu ik ouder word/ben kan ik me ook iets makkelijker bij neer leggen... en het wel best vinden.....
dingen verandere harder dan ik bij kan leren....

ik kan best wel aardig g-code enzo lezen.... maar eigenlijk zou ik me nog iets meer moeten verdiepen in al die byzonder g-codes... zoals 91.1 het been idee waarvoor die is... :-)
heeft ook heel veel met tijd te maken ... en teveel tegelijk willen doen....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: raar?

Bericht door skillalot »

Je moet even in de general config kijken waar I en J standaard op staan, absoluut of incrementeel. Waarschijnlijk is die instelling veranderd.
Met G90.1 en G91.1 kun je dit veranderen, maar als je uit je programma gaat en halverwege (voorbij die G91.1 wil starten krijg je rare dingen.
Hij verwerkt die code dan niet en zal de I en J als absoluut zien, ipv incrementeel, waardoor hij niet het pad af loopt zoals het weergegeven wordt.

Beste dus in de general config goed zetten.
Plaats reactie