Maatafwijking gefreesde stukken.

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

stesa
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 feb 2019 09:06

Re: Maatafwijking gefreesde stukken.

Bericht door stesa »

cncjohn schreef: 12 feb 2019 21:05 Je zegt dat je frees diameter juist is ingesteld in je cam pakket maar freest die frees ook de diameter die hij is
M.a.w. heb je misschien een runout op je frees door een slechte spantang of zoiets dergelijks
Heb ooit wel eens gezien dat met een 1snijder van 6mm een gaatje werd geboord van 5.6 mm
Het kan dus ook een run in zijn😉
Ik denk niet dat dit het probleem is. Als ik de frees meet met een schuifmaat kom ik op exact 8mm uit. Ik heb wel niet de gefreesde sleuf gemeten.
Ik heb trouwens gisteren in de vakhandel nog een nieuw professioneel freesje van 8mm gaan halen (kostte mij 46 euro dus het zal wel in orde zijn)
stesa
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 feb 2019 09:06

Re: Maatafwijking gefreesde stukken.

Bericht door stesa »

hugo stoutjesdijk schreef: 12 feb 2019 21:15 Ik ga ook voor de backlash, omkeerfout.
Als je 3 gaten op rij boort,
X0, X100, X200 en vervolgens ga je terug naar X150,
Dan moeten de hartafstanden van de 1e 3 gaten gewoon kloppen, maar het gat op X150 moet je een afwijking tov 100 en 200 kunnen meten.

De omkeerfout kun je ergens bij de as-settings in vullen.
Ik zal deze test vanavond eens doen aangezien ik niet over een meetklok beschik. Het is een DIY CNC machine dus ik ben geen professional.
Gisterenavond heb ik vlug eens de backlash compensation in Mach3 geprobeerd. De eerste pass van 4mm diep was even slecht als anders.
De diepere passes heeft hij wel gecorrigeerd waardoor ik wel de juiste eindafmetingen krijg aan de onderzijde.

Ik vind het vreemd dat die eerste pass dan toch niet goed was? Je zou verwachten dat hij onmiddellijk corrigeert...
Ik bekijk vanavond ook eens de G-code maar verwacht daar eigenlijk geen problemen.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Maatafwijking gefreesde stukken.

Bericht door DirkSchipper »

Vervang de frees eens door een potlood/pen/stift (iets wat geen/nauwelijks kracht nodig heeft).
Frees op 0 rpm.
Teken (graferen, geen frees diam. compensatie) daarmee vierkant en van verschillende (bekende) afmetingen, en meet die na.

Enne ... een backlash van 1,2 of 0,6 mm is heeeel veel. Ik vraag me af of dat wel gecompenseerd kan/mag worden.
stesa
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 feb 2019 09:06

Re: Maatafwijking gefreesde stukken.

Bericht door stesa »

Goedenavond,

Ik heb wat extra testen gedaan en het is inderdaad backlash.
Ik heb vooral op de Y-as gemeten maar de X-as is hetzelfde opgebouwd.

Ik heb onder andere volgende test gedaan:
- beweeg in Y+ richting
- Y op 0 zetten
- G0Y+100 (beweegt exact 100 mm, heb ik nagemeten)
- G0Y+0 (gaat terug naar 0 maar komt 0,5mm te weinig terug)

Dit bevestigt dat er op mijn Y-as 0.5mm backlash zit. Ik vraag me af hoe dit komt en hoe ik dit kan oplossen?

Zie foto's van de Y-as op volgende link:

https://photos.app.goo.gl/4bwYSWFkESu25QPZA

Ik span de veer goed aan zodat hij tandwiel stevig tegen de tandheugel gedrukt wordt.
Ik heb mijn ontwerp een beetje gebaseerd op de rack and pinion drive van cnc routerparts.com (http://www.cncrouterparts.com/standard- ... 8j4prh8ov3)

Alle tips zijn welkom.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Maatafwijking gefreesde stukken.

Bericht door andrefc101 »

Wordt die motor en het pinion alleen door die veer vastgedrukt? Als dat zo is, waardeloze constructie!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Maatafwijking gefreesde stukken.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er kan ook nog speling op het draaipunt van die ophanging zitten, dus ook met weinig tandspeling kun nog steeds backlash hebben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie