Hulp gevraagd met instellen Mach3

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

BroersLeo
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2018 16:38

Hulp gevraagd met instellen Mach3

Bericht door BroersLeo »

Beste forumleden,

Ik heb een CNC zelfbouw machine aangeschaft om de CNC techniek onder de knie te krijgen en ik moet zeggen ik ben al aardig op weg. Ik krijg de machine al wel aan het werk met de wizards die in Mach 3 staan.
Maar heb nog diverse problemen zoals de eindschakelaars worden door de machine genegeerd.
Ook een probleem is om een tekening die ik in CamBam heb omgezet naar een G code deze, draait wel op een Mach 3 versie die niet is aangesloten op de machine, maar op de mach3 van mijn CNC machine produceert mach 3 maar een klein deel van het werkstuk. Het homen en nullen is voor mij ook nog een groot probleem en weet niet waar ik het juiste in kan stellen ondanks de nederlandse gebruiksaanwijzing van Mach 3

Als iemand mij wil helpen de instellingen bij machine te controleren en mij het een ander wil uit leggen en daarvoor bij mij langs wil komen zou erg waarderen. Eventueel is het ook een optie met de machine naar je toe te komen.

Vriendelijk groeten
Leo Broers
Westwoud
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hulp gevraagd met instellen Mach3

Bericht door benkr »

BroersLeo schreef: 09 aug 2019 11:59 Beste forumleden,

Ik heb een CNC zelfbouw machine aangeschaft om de CNC techniek onder de knie te krijgen en ik moet zeggen ik ben al aardig op weg. Ik krijg de machine al wel aan het werk met de wizards die in Mach 3 staan.
Maar heb nog diverse problemen zoals de eindschakelaars worden door de machine genegeerd.
Ook een probleem is om een tekening die ik in CamBam heb omgezet naar een G code deze, draait wel op een Mach 3 versie die niet is aangesloten op de machine, maar op de mach3 van mijn CNC machine produceert mach 3 maar een klein deel van het werkstuk. Het homen en nullen is voor mij ook nog een groot probleem en weet niet waar ik het juiste in kan stellen ondanks de nederlandse gebruiksaanwijzing van Mach 3

Als iemand mij wil helpen de instellingen bij machine te controleren en mij het een ander wil uit leggen en daarvoor bij mij langs wil komen zou erg waarderen. Eventueel is het ook een optie met de machine naar je toe te komen.

Vriendelijk groeten
Leo Broers
Westwoud
Om wat gerichter antwoord te kunnen geven op je vraag over die eindschakeleaars is het nodig om toch wat meer gegevens over b.v. je controllerkaartje te geven.
Plaats eens een paar foto's van dit kaartje.
En heb je een licentie voor Mach3, je opmerking over het maar een deel produceren van een werkstuk lijkt op werken in de Demo mode, dan mag je maximaal 500 regels code gebruiken, daarna stopt het gewoon.
Onder de Diagnostics Tab (laatste tab in het hoofdscherm) kun je zien of je schakelaars binnenkomen, je moet er in de setup ook nog een functie aan toekennen, meestal zal dit ""Home"" zijn. De schakelaars kunnen allemaal parallel gezet worden, ze worden toch een voor een en na elkaar uitgelezen.
BroersLeo
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2018 16:38

Re: Hulp gevraagd met instellen Mach3

Bericht door BroersLeo »

Dat is een snelle reactie Benkr.
De mach3 versie waar de machine op draait is een licensie die van internet af komt, en het werkstuk op een niet op de CNC aangesloten Mach 3 versie heeft 3114 regels, en het werkstuk op de CNC machine heeft er 1818 regels dus er ontbreken een aantal regels.
In het diagnostics scherm komen de eindschakelaars binnen op de pin (led)van de Z =4, Y= 5 en X= 6 binnen alleen bij Y= 5 gaat het led branden van M2++Limit .

De foto's stuur ik wel even via een pb ik krijg ze er zo direct niet ingeplakt.

groet Leo
BroersLeo
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2018 16:38

Re: Hulp gevraagd met instellen Mach3

Bericht door BroersLeo »

Wie kan mij vertellen hoe je foto's in het artikel toevoegt.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen Mach3

Bericht door Ballegooijen »

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
BroersLeo
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2018 16:38

Re: Hulp gevraagd met instellen Mach3

Bericht door BroersLeo »

Ik inmiddels heb een aantal foto's in mijn galerij gezet over de instellingen van Mach 3
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hulp gevraagd met instellen Mach3

Bericht door benkr »

18893

18891
In bovenstaand scherm vind je ook de ingangen X-home, Y-home en Z-home en ook nog een aantal eindschakelaars, heb je die goed ingevuld?
Kennelijk heb je bij de M2++ limit ingevuld dat daar het signaal van pin 5 moet landen.
Onder dit scherm staat ook nog een heel belangrijke note: only pin 10-13 and 15 are inputs, die kun je dus alleen maar gebruiken voor schakelaar ingangen.

Maar nogmaals, je mag al die schakelaars van X, Y en Z gewoon parallel of in serie zetten, Mach3 leest ze toch achter elkaar per as uit, zorg wel dat het dan NO contacten zijn, of zet ze in serie en zorg dat het NC contacten zijn.

18888

Ik heb ze maar even hier neer gezet voor je, dan kunnen we misschien verder met je advies geven.
BroersLeo
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2018 16:38

Re: Hulp gevraagd met instellen Mach3

Bericht door BroersLeo »

Ben,
Zover bedankt voor de ondersteuning.
Ik heb de end swichtes samengevoegd naar 1ingang en softwarematig toegewezen, dus dat is opgelost.

Nu heb vanaf het begin, dat mijn machine coördinaten niet op de home positie op nul staan en krijg maar niet voor elkaar die daar te nullen.
Als ik die X,Y en z as positie op nul set in het diagnostics scherm staan de volgende keer de DRO op veel grotere getallen dan dat werkgebied groot is.

Een ander probleem is dat in mijn werkdisplay deze geen coordinaten laat zien ook geen X,Y en z cursor.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hulp gevraagd met instellen Mach3

Bericht door benkr »

Alle coördinaten worden in Mach3 automatisch op 0 gezet bij het homen. Dus de schakelaars die je hebt moet je dan ook als home switches benoemen.
Ook is er heel waarschijnlijk een behoorlijk verschil in jog snelheid voor- en na het homen. (dit is instelbaar ergens in een menuutje)

Daarna ga je naar een referentiepunt van je werkstuk (hetzelfde punt als je nulpunt van je tekening) en zet je daar je werkstuk coördinaten op 0.
Bij het homen waren dat de machine coördinaten die je nulde.

Als het goed is, en je alles ook goed hebt ingesteld, zou je nu een werkstukje moeten kunnen frezen.

Wat je bedoeld met je werkscherm weet ik niet, post er eens een foto van, er zijn namelijk verschillende screensets van Mach3 in de omloop.
Al gaande komen we wel tot een werkende machine.
BroersLeo
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2018 16:38

Re: Hulp gevraagd met instellen Mach3

Bericht door BroersLeo »

Met het plaatsen van de Home schakelaars en het aanwijzen in mach 3 van de home schakelaars aan de vrije pinnen geeft nog geen resultaat dat de CNC machine op nul gaat staan.
Als ik de REF Home knop indruk gaat de machine inderdaad richting de Y home sensor met lage snelheid maar het werkblad gaat door de home switch en end switch heen zonder te stoppen.
In het Diagnostic scherm zie je alle schakelaars actief worden maar er is geen reactie, wat vergeet ik nog in te stellen?
Foto van het diagnostic scherm staat in mijn galerij. ( weet even niet hoe ik hier de foto kan plaatsen)

Ander probleem
Als ik een G Code laad in mach 3 op de computer mijn bureau dan is het hele werkstuk te zien met alle regels, en dit is de zelfde mach 3 versie die op mijn computer staat op de CNC machine, maar als ik daar hetzelfde werkstuk in laad dan zie ik maar de helft van de code en geeft hij een fout aan (zie foto in de galerij)
Wat mij opvalt is dat de file een NC extentie op het eind heeft en dat heeft de file niet op mijn CNC computer. Wat moet de extentie zijn voor mach 3 en hou krijg het werkstuk met de juiste extentie opgeslagen? CamBam geeft namelijk alleen maar een cb extentie als je het werkstuk opslaat.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hulp gevraagd met instellen Mach3

Bericht door hfjbuis »

In het Diagnostic scherm zie je alle schakelaars actief worden maar er is geen reactie, wat vergeet ik nog in te stellen?
Mach3 ziet het signaal van de schakelaars, dat is goed. Blijkbaar weet Mach3 niet hoe te reageren. Dat moet je nog instellen:
Jou schakelaar dient als limit switch en als referentie. Je moet dat ook als zodanig aangeven in Mach3.
De schakelaars, d.w.z. de code die er bij hoort, moet worden gekoppeld aan een macro. Mogelijk is dat niet gebeurd is. Zonder koppeling, geen werking als limit switch.

Hier een uitleg met schermafdrukken:
http://www.hobbycncaustralia.com/Instru ... pLimit.htm
Ander probleem
Boven in het scherm moet de licentie staan. Als het goed is, dezelfde als van de laptop. Geen licentie, dan heb je maar een beperkt aantal regels om uit te voeren.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
BroersLeo
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2018 16:38

Re: Hulp gevraagd met instellen Mach3

Bericht door BroersLeo »

Mach3 ziet het signaal van de schakelaars, dat is goed. Blijkbaar weet Mach3 niet hoe te reageren. Dat moet je nog instellen:
Jou schakelaar dient als limit switch en als referentie. Je moet dat ook als zodanig aangeven in Mach3.
De schakelaars, d.w.z. de code die er bij hoort, moet worden gekoppeld aan een macro. Mogelijk is dat niet gebeurd is. Zonder koppeling, geen werking als limit switch.
Mijn Home switch is voor de X en Y zijn aparte schakelaars en die komen binnen op M1 en M2 en zijn op pin 13 en 15 toegewezen.
Mijn script heb ik op de foto gezet in mijn galerij. ( het lukt mij nog niet hier de foto's te plaatsen, als ik op image druk krijg alleen de tekst Image te zien. :x )

Bij de actie "Ref All Home" gaat de machine met langzame Jog snelheid naar de Y schakelaar maar reageert niet als de Home schakelaar wordt geactiveerd. Ik kom er niet verder mee en krijg mijn machine niet gehomed.

Wat heb ik verkeerd staan?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen Mach3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je plaatje, wat al in je gallerij staat moet je even openen, en dan het image nummer even kopiëren.
19074
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
BroersLeo
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2018 16:38

Re: Hulp gevraagd met instellen Mach3

Bericht door BroersLeo »

19077
Plaats reactie