Mach3/4 usb stuurkaart die PID signalen kan verwerken

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Mach3/4 usb stuurkaart die PID signalen kan verwerken

Bericht door Budgen30 »

Vanwege nieuwe computer en Windows 10 en de bekende parallelpoort problemen met mach3 wil/moet ik naar usb.

Zijn er usb stuurkaarten die naast PWM en/of 0-10volt signaal ook PID signalen uit mach 3/4 kan verwerken?
PID is in dit geval nodig om de motor exact op toerental te stellen in geval je geen exacte Lineaire aansturing hebt.

Ik had een leafboy77 gekocht. Die kan het niet, bleek.
Mijn aandrijving (motor) kan niet gestuurd worden met een VDF, dan moet ik de motor vervangen en een flinke VDF kopen, met de kans dat het toerental teveel afwijkt en andere nadelen.
Als ik de motor moet vervangen, wil/moet ik daarom naar servo, maar vanwege de hoge kosten stel ik dat liever uit.

Groet, Johan
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Mach3/4 usb stuurkaart die PID signalen kan verwerken

Bericht door John Sellis »

Kijk eens naar cslab.

Maar waarom komt het toerental zo precies.
Normaal voldoet een 0 tot 10v systeem toch wel.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1129
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Mach3/4 usb stuurkaart die PID signalen kan verwerken

Bericht door Bjornski1976 »

Motor met vfd stuur je direct met een USB/rs485 converter aan vanuit mach3. Converter cost nog geen 15 euro op Alie o.i.d..
Op deze manier en de juiste plugin heb je een hele mooie terug koppeling en aansturing.

Als je dan toch een andere kaart nodig hebt ga dan NIET voor usb maar voor netwerk aansluiting. Een Pokey57cnc is hiervoor een goede optie i.c.m. Mach3. Usb is minder geschikt/robuust en gevoeliger voor invloeden.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mach3/4 usb stuurkaart die PID signalen kan verwerken

Bericht door benkr »

Ik heb voor Mach3 en de Huang VFD een plug-in om het toerental precies te regelen, dat werkt ook met een leafboy 77 kaartje. Simpel omdat dat signaal helemaal niet via die Leafboy77 loopt, dat gaat direct van Mach3 naar de VFD via USB - RS485 communicatie.
Die Mach3 plug-in is op de Mach3 site te vinden.
Als ik 20.000 rpm instel gaat de motor 20.000 rpm draaien. Omdat het om een draaistroommotor gaat heb je natuurlijk nog wel de 'slip', die hoort gewoon bij draaistroommotoren, daarom draait een 3000 rpm motor in werkelijkheid maar 2880 rpm, maar dat is een redelijke constante die in de VFD parameters ook in te geven is om de aanwijzing te corrigeren.
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Mach3/4 usb stuurkaart die PID signalen kan verwerken

Bericht door tantan »

Je hebt de PID regelaar nodig als je draad gaat snijden. Als je de hoofdas met een asynchrone motor aanstuurt dan zakt het toerental bij belasting. Als je via de parallelle poort stuurt regelt mach3 het verschil weg via de pid regelaar in de software. Pokeys57 doet dat niet, smoothstepper volgens mij ook niet, cslabs volgens mij wel. Als je een servo gebruikt dan is het probleem wel opgelost want dan heb je een regelkring tussen de drive en de motor
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mach3/4 usb stuurkaart die PID signalen kan verwerken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gewoon omdat ik er wel nieuwsgierig naar ben, heeft er ooit wel eens iemand een log bestandje van die toeren variatie tijdens draadsnijden gemaakt?
En hoeveel de hoekafwijking van de spil dan is tov. van de ideale positie.
Is allemaal natuurlijk heel erg afhankelijk van de motor, de massa, welke draad er gesneden wordt en wat je voorzet. M30x3.5 (m'n tabelletje ging niet dikker) in RVS kost natuurlijk meer power dan M42x1 in messing.

Ik zou eerder de Z-as als slave gestuurd willen hebben bij draadsnijden, dan heb je volgens mij geen PID nodig of ik mis misschien iets?
Volgens mij laat XL500SZ dat hier prachtig zien. (en anders heeft ie wel een hele knappe PID regeling in z'n hand zitten :lol: )
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... 14#p198483
https://youtu.be/4eBe6Pl9THw
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Mach3/4 usb stuurkaart die PID signalen kan verwerken

Bericht door tantan »

geen logbestandje, maar wel getest met een emco pcturn en een pokeys. daar zit maar een 300W motortje op en dan komt de aap uit de mouw.... procentueel is het allemaal niet zoveel natuurlijk maar een procent of 5 heb ik toen wel meegemaakt. in zo'n geval is een regeling ook niet ideaal want die schiet weer door enzo. als je motor maar zwaar genoeg is en liefst een terugkoppeling naar de drive dan heb je de beste combi
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Mach3/4 usb stuurkaart die PID signalen kan verwerken

Bericht door Budgen30 »

Dank jullie!
VDF wil ik niet. Slechte ervaring mee bij belasting op lage toerentallen en het systeem is mij niet precies genoeg. Liever voor iets meer geld een servosysteem,

Schroefdraadsnijden is inderdaad belangrijk voor mij.
Het schroefdraad probleem icm terugvallen toeren los ik nu op door een langere aanloop te nemen, zodat het toerental weer kan stabiliseren. Iets van 20mm.
Toerental valt veel terug bij te zware belasting, dus ook werken met kleine stappen.
Dit bij elkaar gaat goed, maar kan beter. PID is dan ook nodig wat mij betreft.

Ik ben al aan het oriënteren voor een servo. Heb ook al een berichtje in “gevraagd” geplaatst voor als iemand iets heeft voor mij.
Ben ook op Ali aan het kijken, maar ik weet niet welke functies ik nodig heb. Dat ik niet precies het verkeerde koop...

Los hiervan heb ik een nieuwe stuurkaart nodig. Ik zal eens kijken naar de genoemde opties. De pokey versie lijkt mij minder plug and Play. Je moet erg veel uitzoeken, instellen, en aanpassen met extra ‘programmeerwerk’ was mijn conclusie.

Klopt het dat als ik een servo aandrijving installeer ik geen PID nodig heb? Hoe werkt dat ongeveer?
Ik zit er ook aan te denken om edingcnc + servo te kiezen wat denken jullie daarvan?
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Mach3/4 usb stuurkaart die PID signalen kan verwerken

Bericht door John Sellis »

Je kunt servo's ook aansturen via step en dir. Dan regelt de servo driver de rest. Ook kun je daar de max afwijking in aangeven. Werkt prima en mach3 ondersteunt dat gewoon. Kost bijna niks geen meer werk met instellen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mach3/4 usb stuurkaart die PID signalen kan verwerken

Bericht door serum »

Hier, zo simpel is het;

https://www.youtube.com/watch?v=4BOZtKvce04

maar een goed ingestelde spindel qua PID's en RS485 aansturing (of 0-10V) geeft ook een nauwkeurig toerental, tenzij je qua belasting tegen een ingestelde limiet aan loopt.
PID's heb je altijd nodig voor een optimale afstemming van je last (inertia) tegenover je regelkring.
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Mach3/4 usb stuurkaart die PID signalen kan verwerken

Bericht door Budgen30 »

Als ik het goed begrijp, is het misschien handig om eerst de motoraandrijving te vervangen voor een servo systeem. Dan heb ik PID niet nodig. Op Ali zie ik sets rond de 300-600 euro. Dat is nog betaalbaar.

Praktisch gezien hoef ik dan niet direct mijn huidige stuurkaart te vervangen. Ik kan dan de uc100 stekker gebruiken die ik had gekocht.
UC100 ondersteund dus geen PID..

Hoewel ik bang ben dat ik dan tegen andere onvoorziene problemen aanloop. Weten jullie toevallig:
Voor schroefdraad snijden heb ik waarschijnlijk nog steeds een spindelsensor nodig met mach3?
Is dat ook in geval van mach4? Of kan mach4 de encoder van de servo aflezen tbv schroefdraadsnijden?

Kan de pokey (bijvoorbeeld) het signaal van encoder van de servo gebruiken voor schroefdraad?
Qua pokey, moet ik dan denken aan pokey57e of pokeycnc?
Zo’n plug-in maakt het misschien wel relatief eenvoudig.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mach3/4 usb stuurkaart die PID signalen kan verwerken

Bericht door serum »

Servodrivers kunnen aangestuurd worden door bv 0-10V of step/dir . (even informeren bij de leverancier)

PID's zijn instelling in de controller van de servo. Het is een regellus, die ervoor zorgt dat de servo niet te hard of zacht optrekt en op het juiste moment stopt. en zorgt er daarnaast voor dat de aansturing de last niet laat resoneren over tijd. Je past het elektrische circuit dus aan op de mechanische belasting. Een PID is een geregelde lus van het beschikbare vermogen dat in een bepaalde tijd mag losgelaten worden op de belasting van je motor zonder dat de belasting hiervan onverwachtse dingen gaat doen. Dit alles zit in de regelaar.

Als je de servo aan kan sturen voor de draaibank met step/dir, dan is de positie bekend van de motor (als het aantal steps per graden klopt tenminste) en dan kan je prima draad snijden. Ik weet niet precies hoe dat gaat met je besturing, maar zo zou het moeten kunnen werken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mach3/4 usb stuurkaart die PID signalen kan verwerken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er van uitgaand dat de motor met een V-snaar de hoofdas aandrijft, en dat je dus ook geen exacte overbrenging van 1:1 hebt, zul je wel een index puls van je hoofdas moeten gebruiken.
Maar ook met een 1:1 tandriem zou ik die puls van de hoofdas willen hebben, en niet afhankelijk van signalen uit een motor versterker.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mach3/4 usb stuurkaart die PID signalen kan verwerken

Bericht door DaBit »

Normaliter word de Z toch echt gestuurd aan de hand van de rotatie van de spindel. Anders is het ook vrij lastig om een draad in meerdere gangen te snijden, want ook een goede PID-regelaar zit niet continu op 0,000 fout.

En in dat geval maakt een kleine toerenvariatie op de spindel niet uit zolang dat toerental maar niet zodanig snel varieert dat de Z het niet meer bij kan houden binnen de acceleratie/deceleratielimieten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie