Mach3+DM556+NVUMv2 probleem

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
peletonduwer
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 nov 2019 11:19

Mach3+DM556+NVUMv2 probleem

Bericht door peletonduwer »

Hallo

Ik doe momenteel mijn eerste stapjes CNC en bouw nu geleidelijk op en loop tegen volgend probleem. Ik heb mach3 en een stepdriver DM556 en een sturing NVUMv2 en een nema23 motor. Alles is aangesloten volgens foto.

Mijn eerste test was een input schakelen (een eindeloop), en die komt binnen in Mach3. Volgende stap :roll: was een stappenmotor aan de praat krijgen. Alles zo een beetje ingesteld volgens ik gevonden heb op internet. De e-stop NO genomen voor de test (voor veiligheid normaal NC). Wanneer ik de waarde van de X-as verander (met pijltjes), dan doet de motor niks. De motor wordt wel lauw en staat in vasthoud functie (niet te verdraaien met de hand), wat waarschijnlijk normaal is. Enabel in mach3 is uitgeschakeld en krijg geen foutmeldingen. Op de DM556 staat de microstep op 1000.

Zijn er dingen die ik over het hoofd zie ? Alvast bedankt

19581
19582
Leeuwinga
Berichten: 2983
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Mach3+DM556+NVUMv2 probleem

Bericht door Leeuwinga »

Step en Direction invullen ?
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Mach3+DM556+NVUMv2 probleem

Bericht door hrscharft »

wil je een behulpzaam of een eerlijk antwoord?

Kwa behulpzaam kan ik niets anders zeggen dan probeer een aantal verschillende plugins op hun site uit en verschillende versies van Mach3.

Eerlijk?
Hou er maar mee op en knikker dat ding in de grote grijze bak.... Ik weet het het is sneu geld maar stel je krijgt het ding aan de loop dan is het nog steeds een onbetrouwbaar brol.
Heb er zelf ook een poosje een aan mijn machine gehad en dat heeft niet heel erg lang geduurd eigenlijk.
Uiteindelijk heb ik de controller gekocht waar dit apparaat eigenlijk een goedkope kloon van is. De AXBB-E van CNCdrive is echt vele malen beter, betrouwbaarder en als laatste doet het tenminste gewoon meteen.
Ja kost wel een paar centen meer als dit apparaat maar ik had het wel gehad met random machine crashes of gewoon at random helemaal niet werken.

http://www.cncdrive.com/downloads/AXBB_E_manual.pdf
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Mach3+DM556+NVUMv2 probleem

Bericht door rien1959 »

De instellingen voor de X-as zijn goed. Maar heb je wel de instellingen voor je toetsen gedaan ? Afb. 4.10 van de handleiding. Daar moet je selecteren welke toets er voor de X-as wordt gebruikt. Anders even via MDI of een programmaatje een beweging ingeven zoals G01 X300 F200 ?
Laatst gewijzigd door rien1959 op 04 dec 2019 20:58, 2 keer totaal gewijzigd.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Mach3+DM556+NVUMv2 probleem

Bericht door John Sellis »

hrscharft schreef: 04 dec 2019 20:25 wil je een behulpzaam of een eerlijk antwoord?

Kwa behulpzaam kan ik niets anders zeggen dan probeer een aantal verschillende plugins op hun site uit en verschillende versies van Mach3.

Eerlijk?
Hou er maar mee op en knikker dat ding in de grote grijze bak.... Ik weet het het is sneu geld maar stel je krijgt het ding aan de loop dan is het nog steeds een onbetrouwbaar brol.
Heb er zelf ook een poosje een aan mijn machine gehad en dat heeft niet heel erg lang geduurd eigenlijk.
Uiteindelijk heb ik de controller gekocht waar dit apparaat eigenlijk een goedkope kloon van is. De AXBB-E van CNCdrive is echt vele malen beter, betrouwbaarder en als laatste doet het tenminste gewoon meteen.
Ja kost wel een paar centen meer als dit apparaat maar ik had het wel gehad met random machine crashes of gewoon at random helemaal niet werken.

http://www.cncdrive.com/downloads/AXBB_E_manual.pdf
Sluit ik me helaas bij aan. Neem een echte kaart zoals axbb_e of cslab ip-m heb je veel meer aan.
peletonduwer
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 nov 2019 11:19

Re: Mach3+DM556+NVUMv2 probleem

Bericht door peletonduwer »

Tis een begin hee mannen, wat niet is kan nog komen. Maar aan de praat krijgen moet toch kunnen, al is het maar om zich er meer in te verdiepen. Ik speel nog even verder, al doende leert men.
peletonduwer
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 nov 2019 11:19

Re: Mach3+DM556+NVUMv2 probleem

Bericht door peletonduwer »

rien1959 schreef: 04 dec 2019 20:49 De instellingen voor de X-as zijn goed. Maar heb je wel de instellingen voor je toetsen gedaan ? Afb. 4.10 van de handleiding. Daar moet je selecteren welke toets er voor de X-as wordt gebruikt. Anders even via MDI of een programmaatje een beweging ingeven zoals G01 X300 F200 ?
Als ik op de links en rechtse pijl druk dan verandert de x waarde, maar motor doet niets.

Fig 4.10 gaat dit niet over de inputs, limits en zo.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mach3+DM556+NVUMv2 probleem

Bericht door benkr »

Je moet minstens nog bij motor tuning wat instellen (bovenin tweede tab "config" en dan 3e keuze), stel daar eens voor het veld "steps per" de waarde 1000 in, voor "velocity"de waarde 500, en vergeet niet om dan "save settings" te doen. (altijd doen nadat je één as hebt ingesteld, anders ben je die instellingen weer kwijt.
Ook moet je de E-stop goed instellen, anders gebeurd er ook niets.
Verder moet je grote rode knop "reset" niet rood knipperen, en moet je "jog" button actief zijn (groen)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mach3+DM556+NVUMv2 probleem

Bericht door Ballegooijen »

En de spoelen van de motor moeten goed aangesloten zijn.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Mach3+DM556+NVUMv2 probleem

Bericht door rien1959 »

Ik kan me vergissen, maar als ik de foto bestudeer en de aansluitingen van de DM556 bekijk, dan denk ik dat je de aansluiting op de DM556 verkeerd hebt gedaan. Het lijkt er op dat de plus en min zijn verwisseld. De aansluitingen van de besturing zijn echter ook niet al te duidelijk. Een com die plus is ? Snelste methode is even meten.
peletonduwer
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 nov 2019 11:19

Re: Mach3+DM556+NVUMv2 probleem

Bericht door peletonduwer »

rien1959 schreef: 05 dec 2019 09:54 Ik kan me vergissen, maar als ik de foto bestudeer en de aansluitingen van de DM556 bekijk, dan denk ik dat je de aansluiting op de DM556 verkeerd hebt gedaan. Het lijkt er op dat de plus en min zijn verwisseld. De aansluitingen van de besturing zijn echter ook niet al te duidelijk. Een com die plus is ? Snelste methode is even meten.
Hallo

De com is inderdaad + maar de dir - en de puls- lagen verkeerd. Ik heb ze omgedraaid en nu werkt het. Zo kon ik nog lang zoeken.

Alvast bedankt, maar vragen komen er nog hoor :roll:

19585
peletonduwer
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 nov 2019 11:19

Re: Mach3+DM556+NVUMv2 probleem

Bericht door peletonduwer »

Volgende stap is de aankoop van een spindel en frequentieregelaar, en dit dan weer in werking proberen te krijgen. Eens alles werkt, dan worden alle kabels vervangen door twisted pair shielded cables. Er wordt ook nog een ontstoring (netfilter) voorzien.

Daarna overweeg ik de aankoop van een 6040 basis, om dan daarmee (de 6040 gebruiken om onderdelen te maken) een iets groter exemplaar zelf te bouwen met aluminium technische profielen en aluminium steunbeugels.
Plaats reactie