4de as probleempje?

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

4de as probleempje?

Bericht door Swets »

Al ik mijn machine dmv FeedHold stil zet gaat alles goed...
Druk ik daarna op start, gaat me 4de as draaien? ik weet niet waar hij heen loopt, want de frees ging gelijk dwars door me werk heen....

ik stuur mij Frq.Drive aan via een rs485... en als ik dat doet terwijl mijn machine runt, gaat dit ook soms fout....
dus ik stop hem netjes... druk me spindel iets sneller.... zet hem weer op run....
en dan begint gelijk de 4de as te draaien..... met als gevolg dat me werk kapot is....

heeft iemand enig idee?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 4de as probleempje?

Bericht door benkr »

Globaal vallen dit soort problemen meestal onder de EMC noemer, en dat los je meestal niet zo maar even snel op.
Eenduidige aarding, afscherming en dat soort dingen zijn de basis, maar het kan op zo veel plaatsen nog fout gaan dat er geen goede workout te geven is.
Als ik zo iets op zou moeten lossen dan begon ik met kijken, als het een rommeltje is dan breek ik dat meteen helemaal af en begin ik opnieuw.
Ik wil nu niet zeggen dat jouw machine een rommeltje is, maar er is geen zinnig woord te zeggen over een mogelijke oorzaak.
Wel heb ik de vraag of dit al langer speelt, of dat dat nu zo maar ineens oppopt?
In het tweede geval is wellicht een los draadje ergens de oorzaak, meestal een nul of aarde of zoiets, iets wat je niet zo maar even meet.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 4de as probleempje?

Bericht door Kjelt »

Heel veel meer informatie nodig
Hoe wordt je 4e as aangestuurd ook met puls dir ?
RS485 is vrij ongevoelig voor storing dus die zul er na willen zoeken, maar daarvoir wil je schemas xien, fotos , zijn je kabels afgeschermd ligt de shield aan aarde.
Zo ontzettend veel info nodig om uberhaupt iets zinnigs hierover te kunnen zeggdn.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: 4de as probleempje?

Bericht door Swets »

Nee het is geen EMC probleempje... want het gebeurt ook als de frees helemaal niet aan staat....

en ik had het vroeger met de kress ook...

en ja... setp/dir signalen...

dus als ik pauseer, en zodra ik weer strat... gaat de as draaien,... waar hij heen gaat weet ik niet... want mijn frees ging dwars door me werk... misschien eens een keer proberen zonder materiaal proberen... kijken waar hij heen gaat...?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie