WiXHC Mach 3 Motion card stuk / Mach 3 error / Stoom afblazen

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

WiXHC Mach 3 Motion card stuk / Mach 3 error / Stoom afblazen

Bericht door hobbybob »

Hi all,

Begonnen met de bouw van mijn machine, in de afgelopen anderhalve week de machine opgebouwd, uit Aluminium extrusie profielen (40x40 en 30x60mm).
Gisteren de drivers in een test opstelling aangesloten, de inductieve eindstops en allemaal aan de controller (WiXHC Mach 3 motion card gehangen).
Daarna Mach 3 opgestart, even moeten zoeken naar de juiste pin numbers voor de eindstops, stond wat cryptisch in de slecht uit het chinees vertaalde handleiding.
De assen deden het eigenlijk meteen (gek genoeg had ik daar OOK geen pinnumbers ingevuld, maar kennelijk ging dat automagisch goed ?)

Maar de inductieve eindstops werkten niet, ik haalde daarvoor spanning van de controller (stond zo in het aansluitschema, dus op de 0V en 6-36V uitgang (die gewoon doorgelust lijkt van de ingang, ik draai alles op 24V).
Ging ik meten, 0V. Kwam niets uit die kaart... mmm... inductieve eindstops rechtstreeks op de voeding aangesloten en low and behold: als ik een metalen voorwerp bij de uitgang hield schakelde die.
Maar de kaart gaf nog steeds geen krimp. Ah. Ook daarvoor moest ik pinnummers instellen, wat eigenlijk wel logisch was. Maar de eindstops gaven dus de hele tijd 24V en bij metaal detectie vielen ze terug naar 0v.
Nou active low, dus ik dacht dat zit wel goed, maar nee. niets.... Dus voltage divider gemaakt. eerst van 380kOhm en 100kOhm. kwam er volgens mijn berekeningen bij 24V in, mooi 5v uit.
En dat was ook zo, tot ik het op de kaart aansloot, dan was het 4,21V en bij naar nul schakelen bleef ie "hangen " op 3.21V
Dat zag mach 3 dus niet als eindstop. Hetzelfde met 10k en 38K geprobeerd en met 5K en met 18K (ik dacht misschien is het de ingangs impedantie). Mocht allemaal niet baten.
Toen las ik in de manual dat de ingang 5V of 24V verwachtte. Gewoon weer aan gesloten zoals ik het in eerste instantie had. En het werkte ?!?!?! Ik werd gek.

Hele avond gespeeld, werkte als een tierelier. Filmpje gemaakt voor mijn facebook, soft limits ingesteld, homing direction. De hele santekraam. Alles deed het. Om 5.00u vanmorgen ging ik slapen helemaal blij.
Vanmiddag zet ik de hele set aan. BAM! Mach 3 error 8871 gevolgd door 9991. Googlen levert op: driver error. Maar hoe dan ? Gisterenavond heb ik wel 5 uur aan een stuk zitten spelen en alles bleeft het doen.
Nu start ik Mach3 op, ik druk 1x op de Z-as naar boven: Error has occurred. Ik heb meerdere plugins (NCPod.dll) voor die kaart, dus een nieuwere geprobeerd, de allernieuwste. De originele. Met allen starten ze op, maar allen geven het probleem. Ik beweeg een beetje met de assen en ineens lijkt het of de as "stokt" en dan binnen 3 seconden die error.

Toen leek het ook nog uit te maken of ik eerst spanning op de drivers en controller zette en dan de USB inplugte. Maar na 10 minuten spelen toch weer die error.

Spanning eraf, en maar eens die eindstops (24V eraf gehaald). Toen leek het goed te gaan. En ging het redelijk lang goed, wel 15 minuten ofzo. Dus ik dacht die 24V van die eindstops vernaggelen die kaart ofzo. Maar niet lang daarna weer die error. Hij gaat ook niet meer weg. Rebooten, Mach 3 herinstallatie. Met alle 3 de dll's. Probleem blijft ? Schiet mij maar lek. Omdat die 36V het al vanaf het begin niet deed had ik wellicht het idee dat die kaart gaar was. Wellicht heb ik het zelf gesloopt door 3 van die inductieve sensoren eraan te hangen (teveel stroom opname??). Ben redelijk door mijn opties heen. Had iig nog 2 mooie eindstops schakelaars gevonden (volgens mij een keer een paar jaar terug op de CNCZone dag middels donatie verkregen).
Ik keek in de handleiding, active low. dus naar 0 schakelen dacht ik ? DUs ik de 0 op de eindschakelaar en zodra ie ingedrukt werd naar 0. Maar mach 3 doet weer niets net als gisteren.
Toen werkten die eindstops ook niet en opeens doen ze het dan, maar nu geen enkele sjoegge. En meteen ook weer die errors, binnen een paar seconden. Ik word er gek van.

Gelukkig heb ik nog een smoothstepper (maar geen breakout board) en een DDCS 2.1 board. Nu zijn daar ook wel bugs van bekend, maar ik ga toch eerst maar eens daarmee kijken of het werkt. En de inductieve eindschakelaars waar ik zo trots op was toch maar vervangen door die hele mooie eindsstop schakelaars, zijn een soort dik uitgevoerd microswitches die eerst schakelen en dan toch nog 5mm ingedrukt kunnen worden (handig voor foutjes...)
Doordat mach 3 af en toe vast liep bleef de as dan gewoon doorlopen... dus al 3 keer metaaltjes krom waar de inductieve sensors in zaten. Heb er gewoon niet zo'n geluk mee denk ik.

Maar ik denk dat die kaart dus prima x/y/z kan aansturen maar dat eindstops op een andere manier binnen moeten komen (da's dus ook nog een optie, 2e bordje ernaast).
Als iemand tips heeft, houd ik me aanbevolen, voor nu ben ik gewoon redelijk teleurgesteld door de willekeur van de kaart, dan werkt het weer wel, dan weer niet. Dan houd ie wel rekening met de softlimits, dan stopt ie , en kan ie alleen verder als ik de softlimits hoger instel. Aaaarrgghhh...
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: WiXHC Mach 3 Motion card stuk / Mach 3 error / Stoom afblazen

Bericht door ruudderooy »

Ik heb die kaart ook gebruikt aan het begin maar ben vanaf gestapt vanwege usb problemen,
valse triggers vast lopen van de kaart, dit werd veroorzaakt door stepper divers, spindel aarding issues in mijn pc (intern).
heel veel dingen gedaan om het op telossen wel bijna weg gekregen.
Maar uiteindelijk was ik het zat en ben ik op smoothstepper over gestapt en nooit meer vanaf gestapt.

ik weet niet op welke issues jij doelt met smooth stepper maar heeft bij mij nog nooit een probleem veroorzaakt (die niet aan de gebruiker lag).

ik ken jou bearout board niet maar ik zou voor smoothstepper gaan ik gebruik wel de ethernet variant niet de usb.

Gr Ruud
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: WiXHC Mach 3 Motion card stuk / Mach 3 error / Stoom afblazen

Bericht door hobbybob »

Hi ruud,

Er zijn nu nog 2 opties over: een DDCS 2.1 standalone controller.
Mooie is dat die zelf spanning regelt voor de inductieve eindstops. Nadeel is dat ik dan niet mach3 voor aansturing lan gebruiken..

Voor de smoothstepper heb ik geen breakout board en het is de oude 1.2 versie. Weet niet of ik dan weer issues krijg met plugins voor mach 3 of usb problemen?
Ik draai Windows 7 en 8.1 (64 bits) en wil naar 10.
Geeft dit nog problemen met Smoothstepper versie 1.2 ?

Als ik de machine goed werkend krijg vind ik het ook geen probleem om nog 1 keer geld uit te geven, mits het dan ook maar helemaal compatibel is met windows 10.
Zie zo vaak dat het dan begint te haperen of niet ondersteunt wordt... Werkt die smoothstepper Ethernet helemaal goed onder windows 10? Heb je een plugin nodig voor Mach 3?
Is ie evt. Ook onder mach4 hobby te gebruiken?
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: WiXHC Mach 3 Motion card stuk / Mach 3 error / Stoom afblazen

Bericht door hobbybob »

Nou DDCS 2.1 controller aangesloten (tijdelijk) en maar Ruud's advies opgevolgd voor de Smoothstepper.
Ik bestel zo een C25 breakout, die kan zo op de Smoothstepper en kost maar 3 tientjes.
Ik zie redelijk goede support voor Win 7 tot 10 en dus uiteindelijk lijkt het me fijn om de CNC met Mach3 aan te sturen.

Maar voor nu doet alles het in 1 keer met de DDCS, zelfs de inductieve probes. Alles in 1 keer werkend. Geen storing, geen hangers.

Nu even wachten op spindle printje en dan proberen de spindle aan te sluiten. Beetje spijt dat ik nu een watergekoelde spindle heb gekocht want nu moeten er weer slangen naar toe en een koeling.
Maar kom ik ook vast wel weer uit ;-)

gr
dimitri
Plaats reactie