4de as problemen?

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: 4de as problemen?

Bericht door Swets »

die staat uit....

maar ik word er ondertussen gek van... :-) voor me gevoel heb ik alles al gedraaid.... maar gaat nog steeds niet goed....

ik doe eerst grof frezen van 4 kanten.... en dat gaat goed.... maar als ik dan het ronde toolpad doet, draait hij verkeerd om....

ik heb me motor al 2 keer gedraaid..... en net heb ik ook de richting in mach 3 gedraait.... maar ik krijg het maar niet goed.....

je kan natuurlijk op tig plaatsen de richting veranderen.... ik kan de motor (bedraading) draaien.... ik kan in mach 3 de motor draaien.... en ik kan ook in visual mill nog ergens opgeven wat + en wat - is....

ik heb het in vusual mil laten staan.... omdat het in de simulatie goed gaat..... verder zie ik al heel gauw of het grove toolpad goed gaat.... omdat ik maar tot de helf weg frees, dan 90 graden draaid.... en dan met een rest toolpad verder gaat... als die al in het stuk begin wat voor het draai gefreest is weet je eigenlijk al genoeg.....

maar dan heb ik dat hij het van 4 kanten gedoe gedaan heb... en dan komt het ronde toolpad.... en die maak de sleuf precies spiegelbeeld.... (dus net of de A-as precies de verkeerde kant op draait....)

ik word gek.... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: 4de as problemen?

Bericht door rien1959 »

Heb je de G-code al gelezen op de punten waar het fout gaat ? Volgens mij zit daar het probleem en niet in Mach3 of de hardware. De draairichting kan nooit zomaar omkeren.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: 4de as problemen?

Bericht door Swets »

rien1959 schreef: 12 jun 2020 20:21 Heb je de G-code al gelezen op de punten waar het fout gaat ? Volgens mij zit daar het probleem en niet in Mach3 of de hardware. De draairichting kan nooit zomaar omkeren.
Klopt.... daarom snapte ik het ook niet...

maar het zit dus in Visual mill.... ik zag op eens in the post-processor Editor... Rotation Direction Code (Only for Rotate Table) staan....
Daar een plusje en een min omgedraait... en toen ging het dus goed....
want dat van 4 kanten voorfrezen doe je met die rotatietable ....

en ik snap het nu ook.... eerst had ik een vierde as die ik op mij tafel vast zetten... maar dan was ik altijd ff bezig alles weer uit te lijnen.....
nu heb ik de vierde as aan me portaal gemaakt.... maar nu is hij tov eerst 180 gedraaid.....

vroeger ging het altijd goed.... en nu opeens niet meer.... en zat dus ff helemaal verkeerd met de motor draaien, en de richting in mach 3....
maar het is dus voor elkaar....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: 4de as problemen?

Bericht door rien1959 »

Mooi dat het is opgelost !
Plaats reactie