Spindle snelheid aanpassen dat het klopt ?

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Spindle snelheid aanpassen dat het klopt ?

Bericht door hobbybob »

Hallo allemaal,

Ik twijfelde een beetje of mijn spindle toerental wel overeenkwam met de werkelijkheid.
Had een digitale toerenmeet apparaatje gekocht. Stukje reflectiefolie op de as gemonteerd.
Dus een mooi staatje gemaakt van 1000,2000,3000 toeren etc en toen de toeren gemeten met het apparaatje.
In eerste instantie was mijn gevoel juist. De driver die ik had, had ik ingesteld op 1333 RPM per Khz. Maar 10.000 toeren was dus 15060 toeren gemeten. Ruim 1,5 keer zoveel
Dus eerst die driver naar 833 RPM per Khz gezet. Toen kwam het beter in de buurt maar nog steeds te langzaam

Het werkelijke toerental wijkt steeds net iets af.
Dus 5000 toeren is gemeten 4645.

Ik heb dit met spindle pulley settings proberen aan te passen, dus 0.91 geprobeerd (4645/5000) en ook 1.08 (5000/4645) maar toerental blijft keurig 4645 wat ik daar ook invul.

Hoe kan ik nu Mach3 vertellen dat hij net iets te langzaam draait ?
Ik heb GEEN VFD, maar een driver die met Step / Dir werkt en heb dus GEEN terugkoppeling of toerental indicatie. Dit even voor de verduidelijking.
Hoop dat iemand weet hoe ik dit kan aanpassen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spindle snelheid aanpassen dat het klopt ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien iets met mach opnieuw opstarten zodat de parameters ververst worden misschien ?
En anders gewoon steps/rev aanpassen (gewoon 10% en kijken wat er gebeurd, minder steps is hogere toeren lijkt me)

Een 3 phase motor draait altijd minder dan de frequentie, daarom is het altijd 1400 of 2800 terwijl de 50Hz een theoretisch toerental van 1500 of 3000 zou betekenen. (4 of 2 polige motor)
Maar er is slip, daar komt het vermogen vandaan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spindle snelheid aanpassen dat het klopt ?

Bericht door hobbybob »

Oh wat een goed idee, daar heb ik nog niet aan gedacht! Maar minder pulsen langzamer ? Die snap ik niet, ik dacht juist meer pulsen gaat ie sneller rond ? hoe dan ook goede tip. ik ga eens kijken in de motortuning.
Ik zocht het in de spindles en ergens in de algemene config, dankjewel Hugo. Ik houd je op de hoogte.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Spindle snelheid aanpassen dat het klopt ?

Bericht door Ballegooijen »

Maar minder pulsen langzamer ? Die snap ik niet, ik dacht juist meer pulsen gaat ie sneller rond ?
Is dat niet hetzelfde dan :?:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Spindle snelheid aanpassen dat het klopt ?

Bericht door benkr »

Waarom vraag je Stappenmotor.nl niet hoe je het ding moet instellen in Mach3.

Ik ben toevallig zelf ook bezig met zo'n zelfde soort driver en een Jaeger motortje dat tot 60,000 rpm kan, ik heb een oud collega gevraagd om daar een Arduino applicatie voor te maken, ik heb het programmaatje inmiddels binnen, morgen ga ik proberen of het werkt.

Ik heb trouwens een optische toerenteller besteld bij Ali, voor 10 dollar kun je wat dat betreft niet treuren.

Dat in de beveiliging springen als je minder toeren opgeeft heb ik ook, maar wanneer je de pulstrein helemaal stopt dan loopt de motor netjes terug naar 0 rpm zonder problemen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spindle snelheid aanpassen dat het klopt ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nu ik het nog eens bekijk, zal inderdaad wel meer pulsen moeten zijn. Maar zulke dingetjes denk ik nooit over na, is vlugger uitgeprobeerd. En dan weet je het zeker. En gewoon eerst 10 of 20 %, dan is het verschil tenminste duidelijk merkbaar.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spindle snelheid aanpassen dat het klopt ?

Bericht door hobbybob »

@Benkr: Ik heb precies zo'n tachometertje gekocht en daarmee gemeten. Bleek dus dat ik in eerste instantie 1.5x te hoog zat 10000 was 15000.
Hoe ik het probleem met de driver in beveiliging (deels) heb opgelost is als volgt:
Ik heb bij de acceleratie de acceleratie op 0.25 gezet. Nu kan ik hem gewoon van 20000 uit zetten zonder problemen, echter...
Als ik op de rode knop in Mach 3 druk (stop cycle) dan schiet ie meteen de beveiliging in, als ik een freesjob laat lopen en hij is klaar schakelt hij netjes af.
Wellicht doet die rode knop toch een soort noodstop en de g-code eindigt waarschijnlijk gewoon netjes met M5.
Zelfs met de acceleratie op 0.25 is de spindle in enkele seconden op 20000 toeren.

@Hugo:
Maar je had helemaal gelijk hoor Hugo, het was wel precies deze setting waarmee ik het werkend kreeg.
Alleen inderdaad wel meer pulsen is meer toeren, niet wat je eerst schreef ;-)
Had hem eerst op 28.000 toeren gezet. toen gaf hij geloof ik 5150 toeren als ik 5000 opgaf.
Toen heb ik dat gedeeld, uiteindelijk als ik hem op 25780 zette, kreeg ik bij 5000 toeren, 5002, bij 9000 kreeg ik 9016 etc.
Dus superblij, wel leek het max. te halen toerental voor hij in de begrenzer schiet te zijn verlaagd. boven de 21600 toeren is het pfffftttt... en schakelt de driver in beveiliging.
Plaats reactie