cnc freesmachine

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: cnc freesmachine

Bericht door Ballegooijen »

In sommige berichten moet je nog even je mailadres weghalen denk ik.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: cnc freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Lijkt me duidelijk, hebben ze de spoelen van de stappemotor in serie gezet. (of dat de handigste plek is om dat te doen weet ik niet)
Als je even googled 'stappenmotor spoelen in serie' vind je wel een plaatje.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: cnc freesmachine

Bericht door serum »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 jun 2020 15:33 Lijkt me duidelijk, hebben ze de spoelen van de stappemotor in serie gezet. (of dat de handigste plek is om dat te doen weet ik niet)
Als je even googled 'stappenmotor spoelen in serie' vind je wel een plaatje.
Hugo, als jij je post op de vorige pagina even edit, dan is zijn mailadres van het forum verdwenen; @visserrnf, als jij hetzelfde doet met jouw quote in je eigen post, is je mailadres helemaal verdwenen

Heb je een multimeter? en weet je hoe zoiets werkt?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: cnc freesmachine

Bericht door benkr »

Kun je ook een paar foto's van de drivers (in de stuurkast) posten, dan kunnen we je vertellen of dat serie schakelen moet, of dat parallel schakelen beter is.
Serieschakelen maakt de zelfinductie een stuk hoger, 4 x zo hoog dan parallel schakelen, dat betekent dat de stroom maar de helft is van parallel geschakeld, maar ook dat de voedingsspanning zo hoog mogelijk moet zijn, en dat wordt (net als de stroom overigens) door je drivers (en door je voeding) bepaald.
visserrnf
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2020 12:36
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: cnc freesmachine

Bericht door visserrnf »

Ze staan niet in serie maar parallel
Ze worden op dezelfde draad gevoed namelijk
hugo stoutjesdijk schreef: 15 jun 2020 15:33 Lijkt me duidelijk, hebben ze de spoelen van de stappemotor in serie gezet. (of dat de handigste plek is om dat te doen weet ik niet)
Als je even googled 'stappenmotor spoelen in serie' vind je wel een plaatje.
Laatst gewijzigd door visserrnf op 15 jun 2020 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
visserrnf
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2020 12:36
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: cnc freesmachine

Bericht door visserrnf »

In dit album staan fotos met beschijving
https://www.cnczone.nl/app.php/gallery/album/1466
Zie graag uw reactie tegemoet

benkr schreef: 15 jun 2020 17:23 Kun je ook een paar foto's van de drivers (in de stuurkast) posten, dan kunnen we je vertellen of dat serie schakelen moet, of dat parallel schakelen beter is.
Serieschakelen maakt de zelfinductie een stuk hoger, 4 x zo hoog dan parallel schakelen, dat betekent dat de stroom maar de helft is van parallel geschakeld, maar ook dat de voedingsspanning zo hoog mogelijk moet zijn, en dat wordt (net als de stroom overigens) door je drivers (en door je voeding) bepaald.
visserrnf
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2020 12:36
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: cnc freesmachine

Bericht door visserrnf »

Beste allemaal in het persoonlijk album van mij staan inmiddels nieuwe foto's gepost
https://www.cnczone.nl/app.php/gallery/album/1466
Ik hoop dat jullie hier mij verder mee op weg kunnen helpen.
Alvast bedankt
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: cnc freesmachine

Bericht door benkr »

Ik vraag me echt af of deze spulletjes zo'n machine wel waard zijn.
De motoren zijn echt aan de kleine kant, door de spoelen in serie te schakelen en ze dan ook nog op een 24V voeding aan te sluiten met de drivertjes die op die foto te zien zijn is wat mij betreft een kansloos project. Het is best werkend te krijgen, maar daar een beetje behoorlijk freeswerk mee gaan maken is wat mij betreft kansloos.
Bovendien is het stuurkaartje een ding wat door de parallelle poort dient te worden aangestuurd, de PC's die dit hebben en kunnen zijn inmiddels toch wel uitgestorven.
Ik heb geen enkel idee of je in dit project nog wat geld wilt investeren om er binnen de mogelijkheden van de mechanische eigenschappen van de machine (geen idee hoe die in detail mechanisch is opgebouwd) nog iets redelijks van te gaan maken.
Ik zou dan denk ik er óf 180 of 200Watt JMC servomotoren op zetten, óf 2 a 3 Nm closed loop motoren. Ook zou ik er dan een 48V voeding bij kopen, ik denk van iets van 600 a 1000 Watt, afhankelijk van welke motoren en drivers je kiest, en een USB of beter nog een Ethernet interface/controller board.

Hier een voorbeeld van een heel goed USB controllerkaartje wat volgens Mosoft (die er an enkele ingebouwd heet) goed en betrouwbaar werkt.

https://www.ebay.nl/itm/5-Axis-Mach3-Cn ... 3d974713a3

Je investering gaat dan makkelijk boven de 500 Euro uit, maar dat geeft je dan wel een veel betere en betrouwbaardere machine.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: cnc freesmachine

Bericht door hfjbuis »

De grote freesmachine heeft TB6550 drivers, geschikt voor 4 draads bipolaire freesmotoren. De bedrading van deze besturing is prutswerk, ik hoop dat de freesmachine zelf beter gebouwd is.
De kleine freesmachine heeft volgens mij, gezien de afstand tussen de pinnen van de drie driver IC's en het formaat van de chip behuizing, ook TB6560 drivers. Deze besturingskast ziet er netjes uit en de aansluitingen voor de stappenmotoren lijken ook 4 draden te hebben.
De kleine besturing heeft een parallelpoort BOB. Je kunt op de uitgang voor de Y-as een tweede driver parallel aansluiten als dat past met de polariteit van de stuursignalen (actief hoog of actief laag). Je kunt daarvoor één van de drivers gebruiken van de grote freesmachine. Dan kun je zonder hoge kosten behoorlijk testen hoe de grote freesmachine functioneert. Komt de polariteit niet overeen, gebruik dan 2 drivers van de grote freesmachine.

Ik zou beginnen met het aansluiten en testen van alleen de X-as van de grote freesmachine en niets aan de Mach3 installatie te veranderen. Dan kun je altijd nog de oude freesmachine gebruiken om je "productie" te draaien. Als je op beide machines dezelfde stekkers gebruikt, kun je snel en eenvoudig wisselen.
Als de X-as werkt, kun je een 2e driver voor de Y-as plaatsen. Die kun je testen met de kleine freesmachine. Als je de Y-as motor test op beide y-as aansluitingen, moeten ze in dezelfde richting met dezelfde snelheid (zelfde micro stepping) draaien.
Als laatste sluit je de Z-as van de grote freesmachine aan. Als die ook werkt, kun je vervolgens de instelling aanpassen op een kopie (XML bestand kopiëren onder een andere naam) van de kleine freesmachine.
Als je zeker weet dat je verder wilt met deze machine, kun je de frees omzetten en als het nog steeds naar tevredenheid functioneert, eventueel gaan nadenken over een andere besturing.

Voor de bedrading kun je kijken in de datasheet van de JMC stappenmotoren van de grote freesmachine. Die zijn wel op het internet te vinden.
Neem de bedrading van de kleine freesmachine als voorbeeld. Power en signaal kabels gescheiden houden, zo kort mogelijk kabels, adereindhulzen gebruiken en krimpkousjes op de gesoldeerde connector verbindingen.

Ik weet niet wat het vermogen is van de voeding van de kleine freesmachine, maar misschien loont het zich om de voeding van de grote freesmachine te gebruiken als deze zwaarder is en alles werkt.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: cnc freesmachine

Bericht door hfjbuis »

Ik heb het hele topic nog eens gelezen en zie dat alles werkt m.u.v. de y-as.
De stappen motoren van de Y-as zijn 8 draads, daarvan is 4 draads gemaakt (serie of parallel) en vervolgens de twee motoren ook weer parallel gezet. De kans dat één driver dat kan aansturen is niet zo groot.

Test met de kleine freesmachine of de 3 drivers het nog doen, mogelijk heb je er al een om zeep geholpen.
Probeer daarna om één z-as motor aan de praat te krijgen. Zet de spoelen eerst in serie, dat is minder belastend voor de driver. Als dat functioneert, kun je proberen om ze parallel te zetten.
Vervolgens doe je hetzelfde met de andere z-as motor. Als die het ook doet, kun je proberen om hem met een driver van de grote freesmachine aan te sturen.
visserrnf
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2020 12:36
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: cnc freesmachine

Bericht door visserrnf »

Beste,

We gaan dit proberen! duidelijk verhaal.
Even ter info er is maar 1 Z-as en 2x een Y -as en 1x een X as
OF zeg ik dat niet goed? Maar zo word de grote freesmachine aangestuurd.
Ik ga er zeker maandag mee aan de slag (ben het weekend met de boot weg)
Ik hou jullie op de hoogte!

Groet Ron
hfjbuis schreef: 16 jun 2020 23:24 Ik heb het hele topic nog eens gelezen en zie dat alles werkt m.u.v. de y-as.
De stappen motoren van de Y-as zijn 8 draads, daarvan is 4 draads gemaakt (serie of parallel) en vervolgens de twee motoren ook weer parallel gezet. De kans dat één driver dat kan aansturen is niet zo groot.

Test met de kleine freesmachine of de 3 drivers het nog doen, mogelijk heb je er al een om zeep geholpen.
Probeer daarna om één z-as motor aan de praat te krijgen. Zet de spoelen eerst in serie, dat is minder belastend voor de driver. Als dat functioneert, kun je proberen om ze parallel te zetten.
Vervolgens doe je hetzelfde met de andere z-as motor. Als die het ook doet, kun je proberen om hem met een driver van de grote freesmachine aan te sturen.
visserrnf
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2020 12:36
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: cnc freesmachine

Bericht door visserrnf »

beste allemaal,
inmiddels werkt de CNC frees weer zoals het moest, we kwamen er zelf niet meer uit maar met behulp van iemand die gisteren is geweest bleek er een verborgen software fout in de postprocessor te zitten, het was een zoekplaatje maar uiteindelijk is het gevonden.
Dmv een "extra pauze" in te lassen in het programma deed uiteindelijk alles het weer goed.
Misschien was een heel eenvoudig iets uiteindelijk maar wij zagen door de bomen het bos niet meer.
Iedergeval bedankt voor alle hulp hier en wat mij betreft mag het topic worden gesloten
Plaats reactie