reset knop opeens knipperen

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

reset knop opeens knipperen

Bericht door bertus1945 »

Hallo
Gister was ik wat aan het frezen,en half weg ergens ,stopte de machine en begon de reset knop te knipperen.
Reset knop weer in drukken en dan??
Is er in Mach3 een optie om op het punt waar hij stopte ,verder te gaan??
ik hoor het graag.
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: reset knop opeens knipperen

Bericht door bertus1945 »

niemand met een antwoord??
Jammer
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: reset knop opeens knipperen

Bericht door Tonybryden »

Zijn denk ik maar weinig leden op het forum met dit weer😁.
Beetje geduld doet wonderen
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: reset knop opeens knipperen

Bericht door benkr »

Er is een knop (in het standaard Mach3 scherm) waar bij staat "Start from here".
Maar let op, meestal is er een reden waarom dit gebeurde.
En ik doe deze truuk ook wel eens, maar bijna altijd moet de spindelmotor separaat gestart worden, en zo nog wat dingen die makkelijk fout gaan.
Ik zou als het een niet al te groot en tijdrovend werkstuk is gewoon opnieuw beginnen.
Heel vaak edit ik de CAM file en verwijder ik alle dingen die al klaar en goed zijn, dat gaat meestal het snelst en het veiligst (bij mij in ieder geval)
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: reset knop opeens knipperen

Bericht door Bjornski1976 »

Even kijken wat de oorzaak is van het stoppen. Misschien een start van nieuwe routine waar een ander tool nummer oid, waarmee maak je de g-code?

Ik heb wel eens reset knop gedrukt en start gedaan. Ging in mijn geval zonder probleem maar ook wel een simpel machientje.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: reset knop opeens knipperen

Bericht door bertus1945 »

Oorzaak van stoppen weet ik niet.
Dat project had ik al meerdere keren gemaakt,en dat ging goed.
Dus maar op nieuw begonnen ,het is tenslotte maar een klein plaatje MDF
Bedankt voor de antwoorden
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: reset knop opeens knipperen

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 27 jun 2020 21:15 Maar let op, meestal is er een reden waarom dit gebeurde.
En ik doe deze truuk ook wel eens, maar bijna altijd moet de spindelmotor separaat gestart worden, en zo nog wat dingen die makkelijk fout gaan.
Dat de spindelmotor gestart moet worden vind ik logisch, er staat tenslotte geen M3 meer voor. Maar die andere dingen die gemakkelijk fout gaan, daar ben ik wel in geïnteresseerd. Heb je daar wat voorbeelden van?
Het het is geen truuk hoor, maar gewoon een mogelijkheid in de besturing, dat kunnen ze allemaal.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: reset knop opeens knipperen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

O, er kan heel veel fout gaan.
Gelukkig voor jullie worden de meest programma's door een 'dom' CAM pakket gemaakt, en daar is zo'n beetje alles uitgeschreven in de meest basic code.
Maar.. als je lengte correctie gebruikt en je start ergens verderop, weet de besturing daar niets meer van.
En dat geld ook voor radiuscompensatie, andere nulpunten, spindel start, koeling aan, en nog wel wat dingetjes die waarschijnlijk zelden gebruikt worden (behalve door deze prehistorische programmeur die zo nodig alles op de machine programmeerd :lol: , maar dan doe ik wel even een program-vorlauf of ik zet er een sprong instructie in waar ik wil beginnen)
Maar als je een beetje weet hoe je programma afgewerkt wordt lukt het meestal wel probleemloos.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: reset knop opeens knipperen

Bericht door Kjelt »

Ja en halverwege een macro stoppen waarin bv coordinate system offsets gewijzigd zijn, om vervolgens te herstarten voor of na de macro, geeft ook interessante maar ongewenste resultaten heb ik al ondervonden. :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: reset knop opeens knipperen

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 28 jun 2020 09:01
benkr schreef: 27 jun 2020 21:15 Maar let op, meestal is er een reden waarom dit gebeurde.
En ik doe deze truuk ook wel eens, maar bijna altijd moet de spindelmotor separaat gestart worden, en zo nog wat dingen die makkelijk fout gaan.
Dat de spindelmotor gestart moet worden vind ik logisch, er staat tenslotte geen M3 meer voor. Maar die andere dingen die gemakkelijk fout gaan, daar ben ik wel in geïnteresseerd. Heb je daar wat voorbeelden van?
Het het is geen truuk hoor, maar gewoon een mogelijkheid in de besturing, dat kunnen ze allemaal.
Er zijn al een aantal mogelijke problemen genoemd die roet in het eten kunnen gooien, maar ikzelf ben denk ik het grootste probleem.
Als je de code genereert in een CAD programma dan heb je echt geen idee wat er allemaal belangrijk is, als je de code gewoon afloopt dan komt er uit wat je bedoeld had. Als je nu zo maar ergens halfweg begint zijn er dus, zoals hierboven ook al genoemd, diverse verassingen mogelijk, niet altijd, maar wel altijd als ik er niet op reken en daar gaat het bij mij om, verder gaan met waar je mee bezig was.
Daarom verwijder ik meestal al die dingen die al gedaan zijn en goed zijn gegaan en begin ik opnieuw met het stuk waar het fout ging, en ja, dan staat de machine soms best wel eens een tijd lucht te frezen, maar op het einde heb ik dan wel wat ik wilde hebben, en tijd heb ik in overvloed.
Ik heb immers grote vakantie zoals jullie wel weten.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: reset knop opeens knipperen

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 28 jun 2020 11:17 Daarom verwijder ik meestal al die dingen die al gedaan zijn en goed zijn gegaan en begin ik opnieuw met het stuk waar het fout ging, en ja, dan staat de machine soms best wel eens een tijd lucht te frezen, maar op het einde heb ik dan wel wat ik wilde hebben, en tijd heb ik in overvloed.
Ik heb immers grote vakantie zoals jullie wel weten.
Dat doe ik ook wel eens hoor, maak ook vaak gcode files van 1 bewerking, finishing ofzo, vaak net zp gemakkelijk.
Maar goed..... je kunt gewoon op een regelnummer beginnen, vaak dus N***. Opletten of je gereedschap klopt, eventuele toollengtecompensatie controlleren, spindel aanzetten en het gas erop.... komt bij mij regelmatig voor!
Maar om even met Hugo te spreken: enige kennis van gcode is best belangrijk, kan je gewoon in de file zien wat de machine gaat doen, wil je dan op een bepaalt regelnummer beginnen zie je direct wat de machine gaat doen vanaf die regel, echt niet moeilijk en best wel essentieel!
Plaats reactie