Offset Mach3

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Offset Mach3

Bericht door serum »

Zoals Hugo suggereert; Ik zou een freesje met een kleinere hoek nemem, weet niet wat je nu gebruikt. Maar hoe kleiner de hoek van de frees, hoe dieper je hem in kan stellen zonder dat je bang hoeft te zijn dat je printspoortjes te dun worden. Gezien je huidige werkwijze denk ik niet dat je ooit van G54 of wat dan ook gehoord hebt, dus maak het jezelf niet te moelijk. Kleinere hoek frees en dan 6 of 7 stappen ipv 4 diep.. :)
vanslambrouck
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 aug 2020 08:54

Re: Offset Mach3

Bericht door vanslambrouck »

pa3gmi schreef: 17 aug 2020 13:14 ik begrijp uit je verhaal dat je een freesje met conische of afgeronde punt gebruikt. Maar als je dan precies op je koper zit met je frais, en je stelt dat in mach in als zero, dan kun je daarna toch ingeven in mach dat hij 0,29 mm diep moet frezen. Ik weet niet met welk programma je die printbaantjes ontwerpt en er daarna een G code van maakt, maar als bij de desbetreffende G code Z -0.29
steeds als diepte staat aangegeven moet het toch gewoon automatisch gaan? Je kunt die code eventueel editen met kladblok.
Heb je de manual van Mach3 ? hier te downloaden https://cncmanual.com/mach3-dutch-manual/
Hier nog een filmpje hoe je Mach3 kunt stoppen en herstarten zonder verlies van positie. https://www.youtube.com/watch?v=x6gvNP2paCo
Bij deze wil ik iedereen bedanken voor de tips en suggesties , eigenlijk kan ik door gewoon op "stop " te drukken de machine even laten onmiddellijk stoppen , het freesje iets naar omhoog of omlaag draaien en dan terug op start drukken en gaat die gewoon verder alsof en niets gebeurd is. Ik heb dit ooit eens geprobeerd en dan stopte die om ik weet niet welke reden het volledige programma en heb ik dit niet meer geprobeerd.
Bij het gebruik van de pauze (gele knop ) bekom ik hetzelfde maar met enige vertraging . met vriendelijke groeten . Daniël
vanslambrouck
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 aug 2020 08:54

Re: Offset Mach3

Bericht door vanslambrouck »

serum schreef: 18 aug 2020 14:48 Zoals Hugo suggereert; Ik zou een freesje met een kleinere hoek nemem, weet niet wat je nu gebruikt. Maar hoe kleiner de hoek van de frees, hoe dieper je hem in kan stellen zonder dat je bang hoeft te zijn dat je printspoortjes te dun worden. Gezien je huidige werkwijze denk ik niet dat je ooit van G54 of wat dan ook gehoord hebt, dus maak het jezelf niet te moelijk. Kleinere hoek frees en dan 6 of 7 stappen ipv 4 diep.. :)
Beste, het freesje met een keinere hoek is idd een goed alternatief , een 15° is ideaal maar deze breken veel te snel , mijn machine draait maar 6000 toeren
op max , ik zou hiervoor zo'n 20.000 toeren nodig hebben . alvast bedankt voor de tip , met vriendelijke groeten Daniël
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Offset Mach3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan moet je de F ook wat lager zetten.
(en misschien eens even kijken naar de slingering van je frees, de technologie die geadviseerd wordt geld alleen bij rondlopende gereedschappen, 0.05 excentrisch is echt heel veel voor zo'n freesje)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Offset Mach3

Bericht door Swets »

vanslambrouck schreef: 30 aug 2020 10:50
pa3gmi schreef: 17 aug 2020 13:14 ik begrijp uit je verhaal dat je een freesje met conische of afgeronde punt gebruikt. Maar als je dan precies op je koper zit met je frais, en je stelt dat in mach in als zero, dan kun je daarna toch ingeven in mach dat hij 0,29 mm diep moet frezen. Ik weet niet met welk programma je die printbaantjes ontwerpt en er daarna een G code van maakt, maar als bij de desbetreffende G code Z -0.29
steeds als diepte staat aangegeven moet het toch gewoon automatisch gaan? Je kunt die code eventueel editen met kladblok.
Heb je de manual van Mach3 ? hier te downloaden https://cncmanual.com/mach3-dutch-manual/
Hier nog een filmpje hoe je Mach3 kunt stoppen en herstarten zonder verlies van positie. https://www.youtube.com/watch?v=x6gvNP2paCo
Bij deze wil ik iedereen bedanken voor de tips en suggesties , eigenlijk kan ik door gewoon op "stop " te drukken de machine even laten onmiddellijk stoppen , het freesje iets naar omhoog of omlaag draaien en dan terug op start drukken en gaat die gewoon verder alsof en niets gebeurd is. Ik heb dit ooit eens geprobeerd en dan stopte die om ik weet niet welke reden het volledige programma en heb ik dit niet meer geprobeerd.
Bij het gebruik van de pauze (gele knop ) bekom ik hetzelfde maar met enige vertraging . met vriendelijke groeten . Daniël
ik zou geen stop doen.... dan stopt hij zo wild, dat je misschien stappen gaat missen...
ik doe altijd pauze.... dan kan je ook gewoon weer joggen... en dan weer run in drukt, ( als je niet meer op de goede plek staat , krijg je een pop up, en gaat de machine terug naar de goede plek)....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie