Offset Mach3

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

vanslambrouck
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 aug 2020 08:54

Offset Mach3

Bericht door vanslambrouck »

Ik gebruik reeds een paar jaar een kleine CNC freesmachine om gedrukte bedradingen te frezen (printplaten )
Het heeft me wat tijd gekost om de werking van het programma onder de knie te krijgen .
Na het inlezen van de g-code laat ik de frees zakken tot ze net de koperlaag van de printplaat raakt , dan draai ik manueel de stapmotor 4 stappen verder en heb ik meestal de perfecte diepte .
Soms is dit net 1 stap te veel of te weinig , dan moet ik terwijl de machine werkt snel 1 stap bijdraaien ( pauzeren lukt mij niet ), als de stapmotor op dit zelfde moment gaat draaien slaat het programma tilt omdat ik hem blokkeer .... en kan ik herbeginnen. Blijkbaar zou het mogelijk zijn om software matig dit te corrigeren via de " Z offset " .
Dat heb ik nog niet gevonden , is er iemand die me kan op weg zetten om langs deze (eenvoudige ) wijze de Z-motor 1 stap hoger of lager te zetten zodat dit de rest van de cyclus gehandhaafd blijft ?mvg Daniël
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3072
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Offset Mach3

Bericht door hfjbuis »

Ik ben geen Mach3 gebruiker, maar je zou het kunnen doen middels het selecteren van een tool. Maak een aantal tools met een Z tool-offset van -0.05..0.05. Gaat het bij het frezen niet goed, onderbreek dan het programma, selecteer een beter passende tool en begin opnieuw!
Als alternatief kun je de WorkOffset (G54 etc) aanpassen. Maar ook dan zul je moeten stoppen en opnieuw beginnen.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Offset Mach3

Bericht door Bjornski1976 »

Waarom gebruik je het kopere printplaatje niet als touch plate en doe je een auto zero?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Offset Mach3

Bericht door pa3gmi »

Als je je freesje nult op het koper oppervlak, dan kun je toch gewoon in je programma of direct in de G code aangeven hoe diep je het freesje wilt laten gaan?
Ik denk dat dit beter werkt dan met de hand een aantal stapjes doen. Even proefondervindelijk vaststellen om hoeveel honderdste het gaat en dat instellen.
vanslambrouck
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 aug 2020 08:54

Re: Offset Mach3

Bericht door vanslambrouck »

Bjornski1976 schreef: 15 aug 2020 07:36 Waarom gebruik je het kopere printplaatje niet als touch plate en doe je een auto zero?
Ik heb op youtube eens een filmpje gezien van een prg met autozero maar ken de naam van het prg niet meer , ik zou niet weten of dit via Mach3 ook kan ?
mvg Daniël
vanslambrouck
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 aug 2020 08:54

Re: Offset Mach3

Bericht door vanslambrouck »

pa3gmi schreef: 15 aug 2020 11:51 Als je je freesje nult op het koper oppervlak, dan kun je toch gewoon in je programma of direct in de G code aangeven hoe diep je het freesje wilt laten gaan?
Ik denk dat dit beter werkt dan met de hand een aantal stapjes doen. Even proefondervindelijk vaststellen om hoeveel honderdste het gaat en dat instellen.
Het probleem zit zo , ik draai de frees manueel naar beneden tot ze net de printplaat raakt , dit doe ik met een bieper die melding geeft van het raken . 1 stap op de Z-motor is 0.1mm en ik moet voor een goede isolatiebaan te hebben .03mm diep frezen met een frees 0.3mm / 60° , nu kan de diepte van de baan bij drie stappen variëren van ( perfect )0.3mm tot 0.39mm diepte en dan worden de isolatiebanen te breed en zou het erg handig zijn om de motor gedurende de rest van het programma net 1 stap minder diep te laten frezen , dan haal ik net geen 0.3 mm maar 0.29mm wat veel beter is dan .39mm . mvg Daniël
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Offset Mach3

Bericht door pa3gmi »

ik begrijp uit je verhaal dat je een freesje met conische of afgeronde punt gebruikt. Maar als je dan precies op je koper zit met je frais, en je stelt dat in mach in als zero, dan kun je daarna toch ingeven in mach dat hij 0,29 mm diep moet frezen. Ik weet niet met welk programma je die printbaantjes ontwerpt en er daarna een G code van maakt, maar als bij de desbetreffende G code Z -0.29
steeds als diepte staat aangegeven moet het toch gewoon automatisch gaan? Je kunt die code eventueel editen met kladblok.
Heb je de manual van Mach3 ? hier te downloaden https://cncmanual.com/mach3-dutch-manual/
Hier nog een filmpje hoe je Mach3 kunt stoppen en herstarten zonder verlies van positie. https://www.youtube.com/watch?v=x6gvNP2paCo
Laatst gewijzigd door pa3gmi op 17 aug 2020 13:47, 3 keer totaal gewijzigd.
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Offset Mach3

Bericht door motormuis »

je kan toch in mach 3 na het eerste lijntje frezen als dit te diep gaat ff stopen de z as op 0 zetten en dan in mach3 aangeven dat de frees niet op 0 staat maar zeg maar op -0.2 dan begin je vanaf het begin en gaat de frees 0.2 mm in de z as omhoog
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Offset Mach3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou :
een freesje met tophoek <20 graden nemen.
uitzoeken met welke button je mach3 op pause kunt zetten, zodat je gewoon met een gepauseerde besturing die diepte na kunt stellen.
denken aan een fijn instelling op je Z-as constructie.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Offset Mach3

Bericht door Bjornski1976 »

Kopieer anders even een begin stukje van G-code hier op het forum. Dan kijken we ernaar en kunnen je Dan voorzien van informative.

Bedoel je dat je de z-as met de hand iets naar beneden draaid? Als dat zo is dan frees je alleen X en Y CNC.
Een stap is 0.1mm dat is nogal wat. Bij mij motor is een stap 1.8° van 360° met een kogelomloopspindel met een pitch van 5mm komt dat uit op 0,0134mm per stap.
Iets meer info over je systeem kan geen kwaad
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Offset Mach3

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 17 aug 2020 13:27 Ik zou :
een freesje met tophoek <20 graden nemen.
uitzoeken met welke button je mach3 op pause kunt zetten, zodat je gewoon met een gepauseerde besturing die diepte na kunt stellen.
denken aan een fijn instelling op je Z-as constructie.
Dat zou ik dus absoluut zeker niet.... eerst nullen op je werk, en dan vervolgens geheel buiten het systeem die maat mechanisch veranderen. Dan frees je dus op diepte, terwijl je Z nog op nul staat.... erg vreemd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Offset Mach3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 17 aug 2020 18:26
hugo stoutjesdijk schreef: 17 aug 2020 13:27 Ik zou :
een freesje met tophoek <20 graden nemen.
uitzoeken met welke button je mach3 op pause kunt zetten, zodat je gewoon met een gepauseerde besturing die diepte na kunt stellen.
denken aan een fijn instelling op je Z-as constructie.
Dat zou ik dus absoluut zeker niet.... eerst nullen op je werk, en dan vervolgens geheel buiten het systeem die maat mechanisch veranderen. Dan frees je dus op diepte, terwijl je Z nog op nul staat.... erg vreemd.
Dat is anders in graveermachine wereld niet geheel ongebruikelijk, maar we hebben het over een paar honderste tot een tiende max. waarschijnlijk.
Er zijn ook zwevende graveer voeten, die volgen het materiaal.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Offset Mach3

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 17 aug 2020 18:43 Dat is anders in graveermachine wereld niet geheel ongebruikelijk, maar we hebben het over een paar honderste tot een tiende max. waarschijnlijk.
Oke, dat wist ik niet, en tot een tiende is ook net echt spannend in de grote wereld ;-)
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Offset Mach3

Bericht door Tolp2 »

Nog een tip: je hoeft de stappenmotor niet te draaien. Als je hem op het werkstuk zet, dan kun je in de Z-DRO gewoon 0,1 intypen. Daarna ligt je 0 punt dus in het werkstuk. Dit kan ook door op de gele Feed Hold knop te drukken volgens mij. Echter een draaiende frees in een printplaat die stilstaat is niet goed voor de frees of het uiteindelijke resultaat denk ik.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Plaats reactie