Mach3 vs. Mach4

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 17 dec 2020 21:43 Ja, misschien wel, maar b.v. dat kleinste kaartje valt al af omdat die de mogelijkheden ook niet heeft.
En kan ik op Eding wel ook nog 2 handwielen aansluiten?
Ja met een USB I/O expander kun je zeker twee misschien zelfs drie aansluiten en knoppen en ingangen maar ik heb daar zelf nog niet mee gewerkt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 17 dec 2020 21:59 Zo ook met LinuxCNC, die basisdingen zal best wel lukken, maar ik wil meer dan de basisdingen, spindelencoder, en 2 handwielen om te beginnen.
Het is componenten aan elkaar hangen, net alsof je een 19" rek volstopt. Zal best wel even lastig zijn in het begin, maar voor een hardwareboer is het concept 'pin' -> 'net' -> 'pin' wel te snappen.

Of het trouwens met de meest recente distributie ook nog zo lekker werkt met een parallelle-poort kaartje vraag ik me trouwens af (De echte hard-realtime kernels worden niet meer gebakken, dus ze hebben een alternatief moeten zoeken). Maar eet het en je weet het.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door javanree »

benkr schreef: 17 dec 2020 21:59 Zo ook met LinuxCNC, die basisdingen zal best wel lukken, maar ik wil meer dan de basisdingen, spindelencoder, en 2 handwielen om te beginnen.
Ik zou er gewoon eens 1-2 dagen er voor gaan zitten. Alle hardware heb je zeer waarschijnlijk al in huis, de software is gratis dus het enige wat het kost is tijd. Worst case : je leert een wijze les en besluit dat het niets voor je is , ben je alleen 2 dagen kwijt. Kun je in het vervolg nog beter geinformeerd een keus maken. Best case : je leert iets nieuws dat veel nieuwe mogelijkheden biedt.

@DaBit ik heb een 2.8 release systeem waar mijn cheap Chinese 3040 freesmasjien met LPT bordje het nog prima mee doet. Met recente Linux kernels is de latency prima, ook als je geen RT kernel draait.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door Bjornski1976 »

benkr schreef: 17 dec 2020 21:38
Bjornski1976 schreef: 17 dec 2020 18:19 Waarom Mach4 als dit gekoppeld aan je hardware is? Mach3 doet toch ook wat 4 kan.
Ik heb het al eerder geroepen, maar Mach3 samen met Pokeys kan geen draad snijden en dat is nu juist iets wat ik graag wel zou willen.
Daar geloof ik dan weer niets van. In autodesk inventor maak ik gebruik van een plugin van Orange. Die maakt van iedere bout moer of waar dan ook ik een draadproefiel aan geef van de skin een volledige geometrie. Als ik dan een frees selecteer in hsm die voor draad snijden gebruikt wordt en maak een toolpath aan. De postprocessor rekend er een g-code bestand van en klaar.
Opspannen, frees er in, nullen en gaan.

Voorbeeldje van solid works, niet veel anders dan inventor en hsm
https://youtu.be/a43S2y7Ccy8

Plugin
https://apps.autodesk.com/INVNTOR/en/De ... n&os=Win64
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door benkr »

Bjornski1976 schreef: 18 dec 2020 17:07
benkr schreef: 17 dec 2020 21:38
Bjornski1976 schreef: 17 dec 2020 18:19 Waarom Mach4 als dit gekoppeld aan je hardware is? Mach3 doet toch ook wat 4 kan.
Ik heb het al eerder geroepen, maar Mach3 samen met Pokeys kan geen draad snijden en dat is nu juist iets wat ik graag wel zou willen.
Daar geloof ik dan weer niets van. In autodesk inventor maak ik gebruik van een plugin van Orange. Die maakt van iedere bout moer of waar dan ook ik een draadproefiel aan geef van de skin een volledige geometrie. Als ik dan een frees selecteer in hsm die voor draad snijden gebruikt wordt en maak een toolpath aan. De postprocessor rekend er een g-code bestand van en klaar.
Opspannen, frees er in, nullen en gaan.

Voorbeeldje van solid works, niet veel anders dan inventor en hsm
https://youtu.be/a43S2y7Ccy8

Plugin
https://apps.autodesk.com/INVNTOR/en/De ... n&os=Win64
Je gebruikt hier een heel ander principe van draad snijden, daarom noemt men dit ook draadfrezen.
Je gebruikt een freesje wat de juiste hoek heeft en laat dit met een helical pad van precies de spoed en diameter van de schroefdraad in het werkstuk lopen.
Schroefdraad draaien werkt anders, daar heb je om dat helical pad te bepalen, en vooral om dat pad gecontroleerd af te lopen, het toerental én een indexpunt van de omwentelingen van de klauwplaat voor nodig. En daar gaat het nu juist om, dat index signaal moet heel precies gelinkt worden (en bijgeregeld als dat nodig is) aan de benodigde spoed. En dat kan mach3 dus kennelijk niet als daat (via USB of Ethernaet) een extra controller tussen zit. Ook de LAF die erg wenselijk is om geen schokkerig en haperend gedrag te krijgen strooi flink roet in het eten. (je wilt b.v. graag weten of er een haakse hoek aankomt, dan kun je alvast afremmen om maar iets te noemen)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door DaBit »

javanree schreef: 17 dec 2020 23:57 @DaBit ik heb een 2.8 release systeem waar mijn cheap Chinese 3040 freesmasjien met LPT bordje het nog prima mee doet. Met recente Linux kernels is de latency prima, ook als je geen RT kernel draait.
Hmm, mooi om te weten.

Met die PREEMPT-RT kernel krijg ik met een 7kHz servothread incidenteel al een foutmelding van hostmot2 dat-ie z'n tijdvenster gemist heeft, met RTAI nooit last van gehad. Die incidentele error kan ik gewoon negeren zonder gevolgen, dat wel. En de servothread is een stuk pittiger dan de basethread, want floating-point en ook de motionplanner, communicatie met de MESA hardware, etc. gaan dan op 7kHz, maartoch.
(Zou best kunnen dat de slave-serial naar de digitale I/O de bottleneck is. Eigenlijk zou ik er een 2e floating-point thread bij moeten jongen voor de PID-controllers + analoge I/O + encoder-I/O en de LinuxCNC motionplanner plus wat verder in de servothread draait gewoon op 1kHz laten draaien, maar de noodzaak is er niet)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door benkr »

Hier nog een keer de vraag, wat moet ik downloaden om te kunnen beginnen, welke versie en zo?
En welke hardware kan ik daar dan bij gebruiken, ik weet dat Mesa goed werkt, maar eigenlijk zoek ik iets goedkopers.
Nu denk ik dat zo'n simpel parallelkaartje wel kan, maar ook denk ik dat ik dan niet genoeg I/O zal hebben om er een spindel-index-signaal en 2 handwielen extra aan te knopen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Parallel poortje er bij steken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door javanree »

benkr schreef: 18 dec 2020 18:11 Hier nog een keer de vraag, wat moet ik downloaden om te kunnen beginnen, welke versie en zo?
En welke hardware kan ik daar dan bij gebruiken, ik weet dat Mesa goed werkt, maar eigenlijk zoek ik iets goedkopers.
Nu denk ik dat zo'n simpel parallelkaartje wel kan, maar ook denk ik dat ik dan niet genoeg I/O zal hebben om er een spindel-index-signaal en 2 handwielen extra aan te knopen.
Ga naar http://www.linuxcnc.org/downloads/
Download de eerste link , LinuxCNC 2.8.0 Debian 10 Buster PREEMPT-RT ISO
Maak een bootable USB stick ( kun je met onder andere Balena Etcher doen, https://www.balena.io/etcher/ ) Je hebt een 4GB of grotere USB stick nodig. Boot daarna je PC vanaf deze USB stick en houd gewoon overal de defaults aan... het wist default wel de bestaande harddisk dus stop er een disk in die leeg kan / mag.
Volg daarna de documentatie op http://linuxcnc.org/docs/2.8/html/ , onder 'getting started'

Mocht je geen geschikte PC hebben om te testen geef even een gil, dan regel ik er een voor je. Genoeg Dell machines staan....
Daarna je parallel BOB net als met Mach3 aansluiten, even voor jezelf een lijstje maken met welke pin wat doet, hoeveel steps / mm ed
Dan vul je de stepconf wizard in 5 minuut in en heb je een simpele XZ draaibank werkend. Spindle tacho is ook appeltje eitje, pin en signaal (in jouw geval met 1 sensor en 1 puls/omwenteling is dat de index pulse)

En mocht je nog vragen hebben : een post hier op het forum en er zijn zo diverse mensen met de kennis om je verder te helpen.
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door benkr »

javanree schreef: 18 dec 2020 19:52
benkr schreef: 18 dec 2020 18:11 Hier nog een keer de vraag, wat moet ik downloaden om te kunnen beginnen, welke versie en zo?
En welke hardware kan ik daar dan bij gebruiken, ik weet dat Mesa goed werkt, maar eigenlijk zoek ik iets goedkopers.
Nu denk ik dat zo'n simpel parallelkaartje wel kan, maar ook denk ik dat ik dan niet genoeg I/O zal hebben om er een spindel-index-signaal en 2 handwielen extra aan te knopen.
Ga naar http://www.linuxcnc.org/downloads/
Download de eerste link , LinuxCNC 2.8.0 Debian 10 Buster PREEMPT-RT ISO
Maak een bootable USB stick ( kun je met onder andere Balena Etcher doen, https://www.balena.io/etcher/ ) Je hebt een 4GB of grotere USB stick nodig. Boot daarna je PC vanaf deze USB stick en houd gewoon overal de defaults aan... het wist default wel de bestaande harddisk dus stop er een disk in die leeg kan / mag.
Volg daarna de documentatie op http://linuxcnc.org/docs/2.8/html/ , onder 'getting started'

Mocht je geen geschikte PC hebben om te testen geef even een gil, dan regel ik er een voor je. Genoeg Dell machines staan....
Daarna je parallel BOB net als met Mach3 aansluiten, even voor jezelf een lijstje maken met welke pin wat doet, hoeveel steps / mm ed
Dan vul je de stepconf wizard in 5 minuut in en heb je een simpele XZ draaibank werkend. Spindle tacho is ook appeltje eitje, pin en signaal (in jouw geval met 1 sensor en 1 puls/omwenteling is dat de index pulse)

En mocht je nog vragen hebben : een post hier op het forum en er zijn zo diverse mensen met de kennis om je verder te helpen.
Kijk hier kan ik iets mee als 100% leek op dit gebied, dank hier voor.
Nog 1 vraag resterend voorlopig, ik wil ook op elke as een handwiel hebben om "handmatig" te kunnen werken, hoe doe ik dat?

En voor die PC, ik heb nog een gloednieuw klein boxPCtje liggen, een LEC2010P met PCI uitbreidingsslot, kaartje bestellen en ik kan hopelijk aan de slag. Voor de veiilgheid maar eentje met 2 parallelle poorten als die ergens te vinden is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door DaBit »

Ik probeerde dat toenstrakke ook te antwoorden, maar het forum had kuren blijkbaar
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door benkr »

Ik heb zojuist zitten zoeken naar een PCI kaarje met 2 parallelle poorten, die zijn er wel, maar dan krijg je een extra brcket er bij met de 2e DB25 connector, maar daar heeft dat PCtje geen plek voor dus ik begin maar met een enkele uitvoering, dat zou denk ik toch voldoende moeten zijn, het zijn maar 2 assen die gestuurd moeten worden hoewel de servodrive voor de spindelmotor ook Step/Dir kan, dat leek me wel aantrekkelijk, maar geen idee of LinuxCNC daar iets voor heeft, anders maar 0 - 10V, dat kan natuurlijk ook altijd (denk ik).
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door benkr »

PCI kaartje is besteld, komt als het klopt zondag binnen, zal wel maandag of dinsdag worden dus want PostNL komt niet op zondag of maandag.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door DaBit »

Met zo'n parallel-poort kaartje ga je waarschijnlijk wel tegen het probleem aanlopen dat-ie niet op de standaard 0x278/0x378 adressen zit.

Hier wat documentatie over hoe dat adres te achterhalen: http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.p ... Port_Cards

(en hier de documentatie over de stepconf-wizard waar je vroeg of laat dat adres in moet vullen: http://linuxcnc.org/docs/html/config/stepconf.html)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie