Mach3 vs. Mach4

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door benkr »

wdbruin schreef: 19 aug 2020 13:19 Dus als ik het goed samenvat:
  • MACH3 heeft op dit moment voorsprong als het gaat om mogelijkheden / beschikbare functies / prijsstelling / beschikbare ervaring van bestaande gebruikers / etc.
  • Echter ... MACH3 is end-of-life / wordt niet meer doorontwikkeld
  • MACH4 is nog minder doorontwikkeld / wordt beperkt ondersteund op fabrieksmachines / licentie zal duurder worden
  • Voor bestaande MACH3 gebruikers is een evt, switch naar MACH4 dus (voorlopig nog) niet bijster interessant
Voor iemand die nieuw is in CNC-land / geen ervaring heeft met MACH3 id het dus wellicht niet handig om daar op dit moment nog mee te starten?

Dan is dus de vraag: wat is de meest aanbevolen route voor een newbie zoals ik ben?
  • voorlopig starten met een DSP-controller die standaard op de machine zit
    Afbeelding
  • afwachten hoe e.e.a. zich in controller-land ontwikkelt
  • en op termijn beslissing nemen voor te gebruiken software / controller
En ja als dan toch alle opties nog open zijn: waarom dan niet voor een controller kiezen waarbij je helemaal geen PC of specifieke software nodig hebt, zoals b.v. de MASSO G3?
https://www.masso.com.au/product/mill-r ... roller-g3/
Die Masso zou kunnen, maar dan zijn er nog veel meer natuurlijk, om te beginnen de controller die b.v. AndreFC101 heeft, dat is ook een helemaal stand-alone controller, display er aan knopen en gaan met die banaan.

https://www.szghauto.com/product/65.html
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door John Sellis »

wdbruin schreef: 19 aug 2020 13:19 Dus als ik het goed samenvat:
  • MACH3 heeft op dit moment voorsprong als het gaat om mogelijkheden / beschikbare functies / prijsstelling / beschikbare ervaring van bestaande gebruikers / etc.
  • Echter ... MACH3 is end-of-life / wordt niet meer doorontwikkeld
  • MACH4 is nog minder doorontwikkeld / wordt beperkt ondersteund op fabrieksmachines / licentie zal duurder worden
  • Voor bestaande MACH3 gebruikers is een evt, switch naar MACH4 dus (voorlopig nog) niet bijster interessant
Voor iemand die nieuw is in CNC-land / geen ervaring heeft met MACH3 id het dus wellicht niet handig om daar op dit moment nog mee te starten?

Dan is dus de vraag: wat is de meest aanbevolen route voor een newbie zoals ik ben?
  • voorlopig starten met een DSP-controller die standaard op de machine zit
    Afbeelding
  • afwachten hoe e.e.a. zich in controller-land ontwikkelt
  • en op termijn beslissing nemen voor te gebruiken software / controller
En ja als dan toch alle opties nog open zijn: waarom dan niet voor een controller kiezen waarbij je helemaal geen PC of specifieke software nodig hebt, zoals b.v. de MASSO G3?
https://www.masso.com.au/product/mill-r ... roller-g3/
Deze controller gebruik ik ook op een machine. Werkt prima. Je moet alleen even weten hoe alles werkt maar dan is het zo gek nog niet. Lekker stand alone.

Mach3 kun je nog prima mee beginnen. Doet over 10 jaar ook nog prima. Uccnc is ook een goed alternatief en eding ook. Ik gebruik zelf cslab controller kaarten. Deze werken altijd vlekkeloze en zijn op voorraad in Nederland. Dus max 2uur rijden voor mij en ik heb een nieuwe. (Gelukkig nooit gehad)

Cslab heeft ook nog hun eigen software simcnc. Kijk daar ook maar eens na. Cslab is goed gedocumenteerd en support reageert snel.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door DaBit »

Volgens mij volgt Mach4 net zoals LinuxCNC ook meer het 'slimme software, domme hardware' idee. Dan zou je dus minder gedonder moeten hebben als je meerdere I/O kaarten toe wil passen, zaken als toortshoogte-regeling of spindelsynchronisatie worden in de kern afgehandeld in plaats van met plakband in het stuurkastje, encoders toepassen zou makkelijker moeten zijn, reactie op een noodstop oid is betrouwbaarder, bla. Ik vind een PC die alles regelt met hardware eraan vast die alleen het domme repetetieve werk doet een beter principe dan de intelligentie die Mach3 nog van de stuurkastjes verwacht (en die enge ringbuffer ertussen).

Verder schijnen ze nog het een en ander aan de trajectplanner gedaan te hebben en dingen erbij bakken die de ontwikkelaar niet voorzien had schijnt ook beter te kunnen. Maar heel eerlijk heb ik het allemaal al een tijdje niet meer in de gaten gehouden (LinuxCNC trouwens ook niet).

Kwa licentie lees ik:
If you upgrade or exchange your PC, it will be necessary to contact the distributor you purchased the license or create a new license yourself by logging into your account and using our website license maintenance feature.
Lijkt me dus geen onoverkomelijk probleem als er een keer wat stukgaat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door benkr »

Inmiddels is er een nieuwe versie Mach4, Version 2.
Ook is Mach4 er nu in 2 uitvoeringen, Mach4 Hobby en Mach4 Industrial, de hobby versie kost 200 dollar, de industrial versie kost 1400 dollar.
Nu vind ik die 200 dollar nog niet eens het grootste probleem, wel dat ik helemaal niets kan uittesten zonder die 200 dollar uit te geven en daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin ik.
Is er hier al iemand die Mach4 al in gebruik heeft?
En zo ja, hoe bevalt het dan?
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 866
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door zeeschuim »

Een jaar geleden een keer een machine besteld met een XHC ethernet kaart voor mach4, er klopte werkelijk geen zak van. Het zal wel aan de Chinezen gelegen hebben. Mijn leverancier bouwt 600 machines per jaar met 20 verschillende besturingssystemen. Dus de aandacht per besturingssysteem zal wel niet optimaal zijn. Dus snel weer terug naar een mach3 systeem. Ik krijg ook alles aan de gang met mach3 en als het eenmaal draait, werkt het gewoon en is het hufterproof. De reden dat ik voor 4 dacht te kiezen was niet terecht, de trajectory planner is niet beter dan mach3. Aangezien ik de armen en benen mach3 alles kan laten doen wat ik wil is er voor mij geen noodzaak om het nogmaals te proberen.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1129
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door Bjornski1976 »

Waarom Mach4 als dit gekoppeld aan je hardware is? Mach3 doet toch ook wat 4 kan.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 17 dec 2020 17:15 Ook is Mach4 er nu in 2 uitvoeringen, Mach4 Hobby en Mach4 Industrial, de hobby versie kost 200 dollar, de industrial versie kost 1400 dollar.
Opeens is Eding toch wel erg aantrekkelijk als dit het alternatief is.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door benkr »

Bjornski1976 schreef: 17 dec 2020 18:19 Waarom Mach4 als dit gekoppeld aan je hardware is? Mach3 doet toch ook wat 4 kan.
Ik heb het al eerder geroepen, maar Mach3 samen met Pokeys kan geen draad snijden en dat is nu juist iets wat ik graag wel zou willen.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 17 dec 2020 20:31
benkr schreef: 17 dec 2020 17:15 Ook is Mach4 er nu in 2 uitvoeringen, Mach4 Hobby en Mach4 Industrial, de hobby versie kost 200 dollar, de industrial versie kost 1400 dollar.
Opeens is Eding toch wel erg aantrekkelijk als dit het alternatief is.
Ja, misschien wel, maar b.v. dat kleinste kaartje valt al af omdat die de mogelijkheden ook niet heeft.
En kan ik op Eding wel ook nog 2 handwielen aansluiten?

Bij CSLAB b.v. moet je geloof ik voor elk handwiel een uitbreidingsmodule kopen van 90 Euro, schiet wel op dan, spindel encoder en 2 handwielen zijn 270 Euro extra, los van de encoder en handwielen.

Ik begin steeds meer voor LinuxCNC te voelen, daar kun je naar hartelust breien, als je maar met software overweg kunt, en daar wringt de schoen flink bij mij. Zal wel de nodige blaren opleveren.

Daarom komt Mach4 toch steeds weer om de hoek kijken, samen met Pokeys lijkt dat het wel allemaal te kunnen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar heb je al eens zitten spelen met Linux? Oud pc-tje, parallelle poort. Bob van €10.- en je kunt lekker knoeien.
Zit gewoon een wizzard in voor de basis dingetjes.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 17 dec 2020 21:50 Maar heb je al eens zitten spelen met Linux? Oud pc-tje, parallelle poort. Bob van €10.- en je kunt lekker knoeien.
Zit gewoon een wizzard in voor de basis dingetjes.
Nee, dat heb ik niet.
Maar wat jij nu opnoemt is alles wat er nodig is om Mach3 weer helemaal te laten werken, een oude PC met XP t/m Windows7/32 er op, alleen heb ik dan lang niet wat Pokeys mij allemaal wel biedt, o.a. 2 handwielen.
Zo ook met LinuxCNC, die basisdingen zal best wel lukken, maar ik wil meer dan de basisdingen, spindelencoder, en 2 handwielen om te beginnen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar dan kun je geen draadsnijden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door benkr »

Mach3 heeft de Look Ahead standaard op 20 staan, hoe zal mach3 zich (in de draaibank configuratie) gedragen als ik die zo klein mogelijk zet, dus op 0 of 1?
Want dat is denk ik het grootste probleem, het hele real-time gebeuren ligt daardoor overhoop.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 17 dec 2020 22:02 Maar dan kun je geen draadsnijden.
Ja, met die XP of Windows7/32 - Mach3 configuratie kun je wel draadsnijden, daar is een oplossing voor, maar b.v. niet die handwielen er bij.
En zo af en toe ook eens semi handmatig wat doen vind ik eigenlijk toch wel een must.
Plaats reactie