Mach3 vs. Mach4

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door Portje »

benkr schreef: 18 dec 2020 18:11 Hier nog een keer de vraag, wat moet ik downloaden om te kunnen beginnen, welke versie en zo?
En welke hardware kan ik daar dan bij gebruiken, ik weet dat Mesa goed werkt, maar eigenlijk zoek ik iets goedkopers.
Nu denk ik dat zo'n simpel parallelkaartje wel kan, maar ook denk ik dat ik dan niet genoeg I/O zal hebben om er een spindel-index-signaal en 2 handwielen extra aan te knopen.
Ik had die vraag vanmiddag al beantwoord bij een ander topic met dezelfde vraag
viewtopic.php?f=63&t=6835
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door benkr »

Portje schreef: 18 dec 2020 23:51
benkr schreef: 18 dec 2020 18:11 Hier nog een keer de vraag, wat moet ik downloaden om te kunnen beginnen, welke versie en zo?
En welke hardware kan ik daar dan bij gebruiken, ik weet dat Mesa goed werkt, maar eigenlijk zoek ik iets goedkopers.
Nu denk ik dat zo'n simpel parallelkaartje wel kan, maar ook denk ik dat ik dan niet genoeg I/O zal hebben om er een spindel-index-signaal en 2 handwielen extra aan te knopen.
Ik had die vraag vanmiddag al beantwoord bij een ander topic met dezelfde vraag
viewtopic.php?f=63&t=6835
Ik luister toch liever naar ERVAREN LinuxCNC gebruikers.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door Portje »

Grin, dat zou ik ook doen.
Ben dus benieuwd
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door javanree »

Als je een 2e poort neemt :
Schroef het breakout board op de standaard interne parallele poort en zorg eerst dat X en Z werken
De 2e poort heb je enkel nodig voor je handwielen vermoed ik , dat zou ik tot het laatste bewaren

Het is niet echt moeilijk, maar ik zou het 'project' even in hapklare brokken opknippen. Voor een gewone CNC draaibank met X,Z en spindel index puls heeft de stepconf configuratie tool een standaard template. Je klikt je door 4-5 vensters heen waarin wordt gevraagd welke pinnen voor de X-step, X-dir , Z-step en Z-dir worden gebruikt, hoeveel pulsen per omwenteling dan wel mm verplaatsing.
Spindel index puls zit uit mijn hoofd in laatste pagina stepconf wizard, samen met eventueel VFD aansturing.

Het heet allemaal misschien net iets anders dan in Mach3 , maar het principe is 100% gelijk. Mocht je er niet uitkomen, maak een screenshot en/of plak de problematische sectie van je config, genoeg kennis hier.

Straks de handwielen is een kwestie van :

- Tweede kaartje inprikken, zorgen dat adres niet conflicteert met de ingebouwde poort (zie de links van DaBit)
- In de config 2e parallele poort toevoegen (krijg je een nieuwe reeks logische pins)
- Bedrading van 2e poort met breakout bordje naar de handwielen aansluiten
- In de config 2 quadratuur inputs toevoegen
- Deze koppelen aan een 'actie'

Grootste aandachtspunt bij LinuxCNC met betrekking tot draaibanken is het hele radius / diameter verhaal. Het staat prima uitgelegd in de manual maar wees je er van bewust.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door benkr »

Dat PCtje heeft zelf ook nog een Digitale I/O poort, nu geconfigureerd als 4 in en 4 outputs, als ik daar bij kan dan hoeft er geen 2e parallelle poort bij, 4 extra ingangen is voldoende voor 2 handwielen.
Probleem zal alleen worden om die poort te vinden met Linux maar dat is voor later. Het kaartje wat ik besteld heb heeft overigens maar 1 parallelle poort, zo veel ruimte is er niet in die behuizing.
Wellicht geeft de BIOS nog extra informatie, nog niet naar gekeken, komt morgen.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door benkr »

Ik heb zojuist met de 2 genoemde programmaatjes geprobeerd een USB stick aan te maken, beide keren klaagt de PC dat mijn MBR beschermd is en dat dit programma er iets mee probeert te doen. Nu wil ik natuurlijk dat mijn MBR niet verkloot wordt, maar wat willen deze programmaatjes er dan mee?
Het gaat om BalenaEtcher en LinuxLive USB Creator.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door Portje »

Helaas kan ik je daar niet mee helpen.
Ik ben dan ook geen ervaren Linux gebruiker.
Maar bij mij loopt het prima op een sticky :lol:
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Afbeelding
Volgens mijn kladje moet je het met 1 poort net redden, 1 ingang over.

Code: Selecteer alles

X-puls (O)
X-dir (O)
Z-pul (O)
Z-dir (O)

X-ref (I)
Z-ref (I)
S-ref (I)

X handwiel A (I)
X handwiel B (I)
Z handwiel A (I)
Z handwiel B (I)

M3/M5 spindel erbij  (O)
PWM-toerental (O)

turret DIR (O)
turret PULSE (O)
index ingang (I)
kom ik totaal op 16 stuks IO
8 outputs voor X,Z,spindel en turret
8 inputs voor 3x ref, 4x handwiel, index turret

Zul je zelf wel een break out board moeten knutselen, volgens mij ondersteunen die standaard chinese boardjes deze combi niet.

Eventueel exacte spindelpositie kost 2 extra ingangen, maar kan ook later.
En tegen de tijd dat jij echt enthousiast wordt van linux kun je er altijd nog een MESA kaartje aan hangen.

Eerst maar eens een proof of concept aan de pruttel zien te krijgen. (iets met MBR of zo ;-) , ik zou er even een SSD tegen aan gooien, die kleintjes zijn niet meer zo duur)

En een nieuw topic starten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 19 dec 2020 22:54 beide keren klaagt de PC dat mijn MBR beschermd is en dat dit programma er iets mee probeert te doen.
De MBR van wat? De USB stick? Misschien heb je zo'n beveiligde te pakken die de boel versleuteld opslaat?
Screenshotje of logfile is altijd wel handig bij dit soort problemen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 20 dec 2020 09:50
benkr schreef: 19 dec 2020 22:54 beide keren klaagt de PC dat mijn MBR beschermd is en dat dit programma er iets mee probeert te doen.
De MBR van wat? De USB stick? Misschien heb je zo'n beveiligde te pakken die de boel versleuteld opslaat?
Screenshotje of logfile is altijd wel handig bij dit soort problemen.
Het gaat om de MBR van de "C" schijf, daarom vond ik het ook zo eng.
Maar ik denk dat het progje alleen maar die MBR wilde lezen om daar wat mee te doen voor het bootable maken van de stick.
Ik heb een andere PC klaar staan om hetzelfde nog eens over te doen, die heeft wat minder beveiliging en vind ik niet zo erg als die zou crashen.

Bij Mach3 mag je alle home switches bij elkaar voegen, ze worden toch maar één voor één gebruikt, hoe zit dat bij LinuxCNC, als dat daar ook geldt dan is dat maar 1 ingang.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door Bjornski1976 »

MBR, master boot record op je hardeschijf wordt alleen aangesproken als je programma op het usb stickje er iets mee wilt gaan doen. Ik vraag me af of je in de bios niet de setting moet veranderen boot van usb of en ook de volgorde van het booten moet aanpassen, usb op 1, hd op 2 etc...
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door DaBit »

Dat alle-switches-op-1-pinnetje kan bij LinuxCNC ook.

Kwa MBR: geen idee eigenlijk. Bij al die tooltjes kies ik de file, de USB stick als target (ging het daar niet fout?), en druk op flash/write/burn/hoezehetknopjeooknoemen, en dat doet gewoon wat het moet doen. Mocht het dan niet werken, dan pak ik een ander tooltje. BalenaEtcher, Win32DiskImager, UNetbootin, LinuxLive USB Creator, er zijn er zoveel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door benkr »

Ik heb er de schuur PC even bijgetrokken, daar lukt het probleemloos op lijkt het, is volop bezig nu.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Mach3 vs. Mach4

Bericht door Portje »

BalenaEtcher maakt een bootpartie (mbr) aan en een 2e voor de rest
mogelijk nadeel: die boot partitie krijgt onder windows een drive letter die je niet uit kunt zetten, je krijgt dus 2 drive letters.
In schijfbeheer is die mbr ook niet benaderbaar, dus ook niet met windows te verwijderen.
Dit is natuurlijk voor de werking niet van belang.

LinuxLive USB Creator doet dat niet.
Die maakt 1 partitie en zet alles daar op en werkt ook.

Normaliter gebruik ik Rufus voor al dit soort dingen.
Daarin heb je wat meer instellingen, die haalt ook die 2 partities van BalenaEtcher er weer af en installeerd Linuxcnc hetzelfde als LinuxLive USB Creator, dus 1 partitie.
Ik heb Ben gisteravond voor ik naar bed ging nog een email gestuurd met de beschrijving voor LinuxLive USB Creator incl. een schermafdruk met de instelling.
Gelukkig heb ik meer verstand van Port
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie