mach 3 hoomt niet lekker

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maarten Visser
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 jun 2008 10:02
Contacteer:

mach 3 hoomt niet lekker

Bericht door Maarten Visser »

beste allemaal,
hierbij een nieuw machientje: op ebay uit Duitsland gekocht. nette spindels, geleidingen van stalen rollen op vaste stalen geleidingen. De basis is een gelast stalen frame. Ben er erg blij mee. Aan de andere kant zit een Win7 +Mach 3 - USB-UC100 - driver SMS303 van CNC Plus. Loopt soepeltjes. 21585
Maarr. probleempje. er zijn 3 home / limit schakelaars. X zit links, Y zit voor en Z schakelaar boven. Nu heb ik het volgende probleem. Als ik G28 ingeef dan gaat de Z zo snel mogelijk naar boven en stopt pas na activeren van de switch. Blijft daar ook hangen, dus ik moet de stroom van de motor halen de de Z handmatig terug draaien.
Ik kan zonder leven, maar automatisch homen zou leuk zijn. Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd heb ingesteld? In port+pins staan de schakelaars ingesteld voor X ++ en Xhome, enz voor Y en Z.
21586
21587
Kan iemand mij vertellen hoe ik Mach 3 vertel dat ie moet homen waar de schakelaars zitten en daar de juiste waarden instelt? Bij voorkeur mijn grote dank!
Maarten
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: mach 3 hoomt niet lekker

Bericht door andrefc101 »

Ik weet helemaal niets van Mach3, maar je probeert toch niet om te homen met G28? Das namelijk niet zo’n goed idee!
Zo ja, zou ik eerst de manual van Mach ff doorspitten!
cncjohn
Berichten: 162
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: mach 3 hoomt niet lekker

Bericht door cncjohn »

Naast x y z vind je een knop ref all home
Dat is de knop om de home procedure te starten
Na het homen weet de computer waar de machine is en zijn de software limits bekent mits ingesteld
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: mach 3 hoomt niet lekker

Bericht door FSSF »

Naast de XYZ dro in mach 3 zit een grote knop met ref all, deze doet de ZYX achtereen volgend homen. Lijkt me dat je daar naar opzoek bent?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: mach 3 hoomt niet lekker

Bericht door hfjbuis »

Ik denk dat je home switches ook de limit switches zijn. Dat moet je mach3 wel laten weten anders stopt Mach3 bij het bereiken van de limit switch. Dat doe je middels het vinkje in Config | General Config | Home Sw. safety anders te zetten.
21588
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: mach 3 hoomt niet lekker

Bericht door FSSF »

Machine moet altijd stoppen bij het bereiken van de limit switch, of deze nou gecombineerd is met de home switch of niet.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: mach 3 hoomt niet lekker

Bericht door andrefc101 »

FSSF schreef: 08 sep 2020 22:34 Machine moet altijd stoppen bij het bereiken van de limit switch, of deze nou gecombineerd is met de home switch of niet.
Dat was het toch net, dat deed hij juist.... ipv homen. Maar goed, wij zijn weer in discussie en TS is effe boodschappen doen 😉
Gebruikersavatar
Maarten Visser
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 jun 2008 10:02
Contacteer:

Re: mach 3 hoomt niet lekker

Bericht door Maarten Visser »

Ha cncjohn, als ik op RefAllHome klik dan gaat Z naar beneden. Maar de schakelaar zit boven. Hoe vertel ik Mach waar hij de home switch moet zoeken?
Alvast dank, Maarten
cncjohn schreef: 08 sep 2020 22:02 Naast x y z vind je een knop ref all home
Dat is de knop om de home procedure te starten
Na het homen weet de computer waar de machine is en zijn de software limits bekent mits ingesteld
Gebruikersavatar
Maarten Visser
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 jun 2008 10:02
Contacteer:

Re: mach 3 hoomt niet lekker

Bericht door Maarten Visser »

Hoi hfjbuis, bedankt. Heb hem uit gevinkt en daarna weer aan, geen verschil.
Gr Maarten
hfjbuis schreef: 08 sep 2020 22:17 Ik denk dat je home switches ook de limit switches zijn. Dat moet je mach3 wel laten weten anders stopt Mach3 bij het bereiken van de limit switch. Dat doe je middels het vinkje in Config | General Config | Home Sw. safety anders te zetten.
21588
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: mach 3 hoomt niet lekker

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maarten Visser schreef: 09 sep 2020 11:04 Ha cncjohn, als ik op RefAllHome klik dan gaat Z naar beneden. Maar de schakelaar zit boven. Hoe vertel ik Mach waar hij de home switch moet zoeken?
Alvast dank, Maarten
Ik denk de home snelheid negatief maken, dan gaat ie de andere kant op. (dat is zo'n dingetje wat je even moet weten, over de logica kun je discussiëren)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: mach 3 hoomt niet lekker

Bericht door Grafjan »

Die richting KUN je wel degelijk ergens instellen weet zo niet waar. Straks thuis even kijken.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
cncjohn
Berichten: 162
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: mach 3 hoomt niet lekker

Bericht door cncjohn »

Op tab "motor home /soft limts de zas
Home negatieve uitvinken ( rood)
Dan zal de zas naar boven homen

Mvg john
Gebruikersavatar
Maarten Visser
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 jun 2008 10:02
Contacteer:

Re: mach 3 hoomt niet lekker

Bericht door Maarten Visser »

Dat was deel 1, bedankt. Z hoomt nu in de goede richti g, alleen hij crascht nog gewoon de schakelasr in. De positieteller blijft ook doorlopen dus hij verliest stappe
Gr Maarten
cncjohn schreef: 09 sep 2020 12:39 Op tab "motor home /soft limts de zas
Home negatieve uitvinken ( rood)
Dan zal de zas naar boven homen

Mvg john
cncjohn
Berichten: 162
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: mach 3 hoomt niet lekker

Bericht door cncjohn »

Dat de machine nu de juiste kant opgaat is mooi maar dat wil niet zeggen dat je er bent
Ik zou als ik jou was met de manual in de hand eerst alles is nakijken of en hoe de schakelaars aangesloten en geconfigureerd zijn
Er kunnen verschillende instellingen fout zijn waardoor de home schakelaar niet of niet juist gezien wordt
Stel dan daarna ook gelijk soft limits in dit kan een boel schade schelen

Succes
Plaats reactie