cnc schudt bij gebogen lijnen

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
orbitron
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 aug 2020 12:45
Locatie: Kortrijk / Gent
Contacteer:

cnc schudt bij gebogen lijnen

Bericht door orbitron »

Hallo,
ik heb een 2dehands portaalfrees 2x3m (chinees) gekocht van 2008, incl mach3 met cut2d van vectric. Mijn testruns lijken tot nu toe ok maar als ik bijvoorbeeld letters met bogen (zoals de S of de P) wil frezen dan merk ik dat in de Gcode alle curves uit heel veel afzonderlijke polylines bestaan en dus de cnc die allemaal kort na elkaar opvolgt met hevig schudden tot gevolg. Een cirkel daarentegen freest hij wel soepel (en zie ik in de Gcode dat die uit 4 arcs bestaat). Ik heb al heel wat forum doorzocht voor een oplossing (CV aanpassen in mach3, missing G1 code in de Gcode voor al die polylines...) maar niets lijkt mijn probleem op te lossen. Heeft er iemand nog andere tips? Mijn cnc en gcode kennis staat nog maar in de startblokken, vandaar dat alle hulp welkom is. Mijn machine staat in Kortrijk. Tegen vergoeding ook steeds welkom om het probleem op te lossen.
grtn Gonzo
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: cnc schudt bij gebogen lijnen

Bericht door serum »

Exact stop uitzetten, of hoe het ook heet in mach3. G64 activeren, daar komt het op neer.
keesfrees
Berichten: 3113
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: cnc schudt bij gebogen lijnen

Bericht door keesfrees »

orbitron schreef: 14 sep 2020 10:59 letters met bogen (zoals de S of de P) wil frezen dan merk ik dat in de Gcode alle curves uit heel veel afzonderlijke polylines bestaan en dus de cnc die allemaal kort na elkaar opvolgt met hevig schudden tot gevolg
Dan is er ergens in het omzetproces van font naar lijnen iets mis gegaan, allemaal korte rechte lijnen ipv boogjes.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: cnc schudt bij gebogen lijnen

Bericht door Portje »

Heel misschien helpt dit filmpje een stukje verder
Toevallig zat ik er gisteren naar te kijken
https://www.youtube.com/watch?v=QRmgSG8sBZU
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: cnc schudt bij gebogen lijnen

Bericht door Jacala »

V carvecpro van vectric heeft de functie "trace lines" en dan "convert tot arcs". Dan worden korte rechte lijnen met een in te voeren tolerantie omgezet naar arcs. Iets wat goed leesbaar is door veel controllers: het resultaat is vloeiend freeswerk.

Dat lost exact dit probleem op. Ik weet niet of cut2d deze functie ook heeft maar dit is wel de oplossing. Als die functie er dus niet is zou je upgraden naar pro kunnen overwegen.Stuur maar eens een bestand toe, dan zet ik hem om en frees hem maar.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: cnc schudt bij gebogen lijnen

Bericht door Tolp2 »

Dit probleem heb ik ook gehad met Mach3. Het probleem ligt in de exact-stop instelling die is gekozen. Je kunt het proberen om het op te lossen door de letters te converteren naar allemaal cirkelbogen, maar als die klein genoeg worden blijft het probleem bestaan (ook aan het einde van de cirkels stopt Mach3). Oplossing is om Mach3 te wijzigen naar CV (constant velocity)-mode, zie:

https://www.machsupport.com/wp-content/ ... ngs_v2.pdf
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
orbitron
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 aug 2020 12:45
Locatie: Kortrijk / Gent
Contacteer:

Re: cnc schudt bij gebogen lijnen

Bericht door orbitron »

Dank je iedereen voor jullie nuttige tips en links. Was inderdaad in mach3, niet in de general configuration, maar op de interface zelf het vakje cv feedrate dat ik moest aanvinken. Maar ik moet wel nog wat experimenteren met mijn parameters want de originele CV parameters waren niet goed ingesteld. De link van Portje is wel heel interessant en leerrijk voor een beginner als mezelf.
Maar nu ik alles bijna onder de knie heb, heeft zich al een nieuw probleem voorgedaan, nl mijn X-arm die scheef trekt :cry: Maar dit dan in een nieuwe post.
Plaats reactie