richting veranderen

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jteu2002
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 dec 2012 20:00

richting veranderen

Bericht door jteu2002 »

mijn x en Y en z draaien in de verkeerde richting
ik heb geprobeerd om ze om te keren in macht 3 (alle nummers van uitgangen staan op 0 ) heb dit met d maar dit lukt niet dus optie is 2 draden wisselen
rood en zwart misschien zo laten en de 2 andere wisselen heb dit met de z gedaan en dit werkt perfect dan
nu mijnstuurbox opengeschroefd en het is misschien beter om daar draadjes gewoon te wisselen IPV doorknippen en terug aan elkaar zetten :oops:


heb nog een paar andere problemen maar misschien passen die beter in een ander forum : mijn z axis limits werken niet ( naar boven wel maar kan geen limit zetten naar beneden ) met de Z axis ? X-Y werken perfect met mach 3 na calibratie (enkel de richting klopt niet )?

homing werkt ook
ik moet nog mijn 4 th axis calibreren nu zie ik dat mijn settings staan op 1600 dus dit helpt ook al om wat meer info te hebben
(valt het op dat ik nog maar 1 week mijn cnc tafeltje heb en alles nieuw is voor mij als 55 jarige een hele uitdaging LOL)
zo cool om een nieuwe uitdaging te hebben al is alle hulp natuurlijk welkom
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: richting veranderen

Bericht door benkr »

On de richting te veranderen:

Ga naar het config menu (2e tab bovenaan),
Kies dan Ports & pins,
Kies dan Motor Outputs.
Bij de betreffende as kun je in de kolom "Dir Low Active" een vinkje plaatsen, of als je er nog een keer op klikt een rood kruisje, de toestand van dit veld wijzigen zal de richting omkeren.

Voor de limieten:
Ga weer naar het config menu,
Kies dan voor Homing / Limits,
Het veld "reversed" bepaalt de homing richting,
Voor de Z-as naar beneden, dat is de - richting, kun je daar ook de negatieve limiet instellen, overigens ook de positieve limiet, maar die is dus boven.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: richting veranderen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zolang de richting van de Assen niet klopt heeft het geen zin andere instellingen proberen goed te krijgen. Die kloppen dan toch niet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
jteu2002
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 dec 2012 20:00

Re: richting veranderen

Bericht door jteu2002 »

ik heb geprobeerd om de Z as richting te veranderen in mach maar die reageerde hier niet op (heb dan 2 fasen omgewisseld en nu gaat die zoals het moet . ik ga het proberen met mach om mijn X-Y as richting te wisselen anders wissel ik de fase van die assen ook
Afbeelding
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: richting veranderen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

simpele google zegt dit. Dat is hetzelfde als Ben ook al zei.
Question: how do i change the direction of a particular axis?

Current Solution

If your Z axis is moving in the opposite direction, go into Mach3, click on config, ports & pins, then click on the motor outputs tab. You will see the axes labeled on the left and the parameters labeled on the top of this dialog box. Toggle the dir low active for the z-axis.
Maar misschien is er ook nog iets met aanpassingen opslaan of zo. Ik hoor soms dat bij aanpassingen in mach3 je de software opnieuw op moet starten.
Als je dat doet zou ik daarna even controleren of het betreffende vinkje er nog steeds staat. (iets met eigenwijs en windows :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: richting veranderen

Bericht door benkr »

Welke controllerkaart of BOB heb je, ook daar, samen met Mach3 kan een probleem schuilen.

Na het verwisselen van die draden werkte toen alles goed, of alleen de motorrichting?
jteu2002
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 dec 2012 20:00

Re: richting veranderen

Bericht door jteu2002 »

mach 3 opnieuw geladen en nu kan ik wel aanvinken en werkt de richtingverandering wel (dus draadjes terug origineel gezet )
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: richting veranderen

Bericht door Swets »

is dat bloed? van het bloed zweet en tranen....?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: richting veranderen

Bericht door benkr »

Swets schreef: 04 dec 2020 21:51 is dat bloed? van het bloed zweet en tranen....?
Nee, vorige week kwam Spinningwheels met smeersnot, dit is plaksnot.
Plaats reactie