Hulp cnc en mach3

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kennycnc
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2020 09:53
Locatie: Barendrecht

Hulp cnc en mach3

Bericht door Kennycnc »

Beste allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben kenny en kom uit barendrecht.

Ik heb een cnc chinees met mach3 en ik heb een plasma cnc. Ik ben al aardig op weg om het systeem werkend te krijgen. Ik heb een vraag of er iemand is dit mij training zou willen geven uiteraard tegen een vergoeding.

Alvast bedankt en ik zal zeker veel leren van dit forum.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Hulp cnc en mach3

Bericht door Kars-cnc »

Beste Kenny, welkom op dit forum! Er zijn vast wel forumleden bij jou in de buurt die je een keer wat uitleg willen geven en je op weg willen helpen.

Trainen is misschien wat veel van het goede. Om software als Mach3 vanaf nul te leren kost best wel behoorlijk wat tijd. Gelukkig zijn er heel veel websites en Youtube filmpjes beschikbaar over Mach3. In het begin is het even zoeken naar die sites die aansluiten bij het niveau wat je op dat moment hebt.

Als je in de buurt zou wonen zou ik zeggen kom gerust eens langs (ook al ken ik Mach3 maar beperkt), maar Barendrecht is wel wat ver. Zet je woonplaats anders even in je profiel, dat is erg handig voor mensen die wat voor je willen doen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hulp cnc en mach3

Bericht door benkr »

Nee, ik ga het niet doen, maar hier kun je een gebruikershandleiding vinden, zelfs een Nederlandse versie di erg uitgebreid is.

https://www.machsupport.com/help-learni ... t-manuals/
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hulp cnc en mach3

Bericht door Tolp2 »

Je mag van mij in Rotterdam eens langskomen voor de basics van CNC (veel verder kom ik ook niet denk ik). Heb ondertussen wel LinuxCNC draaien, maar de handelingen zijn het zelfde. Met een screenshot kom je een heel eind.

Volgens mij zit de kunst vooral in slim ontwerpen en CAMmen.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hulp cnc en mach3

Bericht door benkr »

benkr schreef: 19 nov 2020 22:28 Nee, ik ga het niet doen, maar hier kun je een gebruikershandleiding vinden, zelfs een Nederlandse versie di erg uitgebreid is.

https://www.machsupport.com/help-learni ... t-manuals/
Ja, langskomen kan natuurlijk altijd wel, ik heb Mach3 draaien, dat is het probleem niet.
Maar ondanks alles adviseer ik toch om met dat manual in de hand het gewoon zelf te proberen, zo'n kijk sessie laat echt heel veel zien, maar als je dan later zelf aan de slag moet mis je toch nog net de finesse en moet je toch weer naar die handleiding terugvallen.
Als ik terugkijk naar mijn leercurve, dat ging pas echt goed toen ik een daadwerkelijk werkstuk van begin tot eind heb uitgevoerd, pas dan, zonder iemand die je stuurt begin je te leren, als er iemand naast je staat blijft het niet voor 100% hangen is mijn ervaring.

Ik moet wel zeggen dat er een hele boel dingen in Mach3 zitten die ik echt nog nooit heb gebruikt of geprobeerd, ik kan frezen wat ik wil, dat vind ik voldoende, ik hoef echt niet elke functie van Mach3 te kennen, als ik kan maken wat ik wil is het voor mij goed.
Kennycnc
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2020 09:53
Locatie: Barendrecht

Re: Hulp cnc en mach3

Bericht door Kennycnc »

bedankt allemaal voor de reacties.

ik ben ook zeker al druk bezig met alles doornemen. een aantal bewerkingen is me al gelukt. Wat voor mij het belangrijkste is dat de cnc goed ingesteld staat zodat ik van daar uit verder kan leren. ik heb een cnc hout 300x150 werkruimte en een cnc plasma 125a 300x150 werkruimte.
Dus nog een hoop om te leren. Zojuist heeft iemand een pb bericht gestuurd die bereid is om langs te komen en ik hoop dat het dan lukt om alles goed in testellen en de basis te kunnen uitleggen.

alvast bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Hulp cnc en mach3

Bericht door Swets »

Hoi,

ja je kan hier ook altijd komen kijken...

maar ik kan ook wel een keer las komen .

Ik werk ook met mach3

maar verder... met welke cam software wil je gaan werken?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie