Instellen Mach3

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Instellen Mach3

Bericht door kitman »

id bestaat er iets eenvoudiger dan mach3.
Bediening is eenvoudig maar wel veel instellen.
Gewoon een vraag.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Instellen Mach3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Om je werkstuk op de juiste plek te frezen zul je altijd een nulpunt moeten instellen, of de frees op die plek positioneren.
Dus is het wel handig dat je de assen kunt joggen.
Daarna zou je met het laden van je freesprogramma alleen maar op start hoeven drukken.

Dat is op elke besturing toch wel minimaal wat je moet doen. (ik ga uit van 1 frees)
Er is eigenlijk geen reden om meer te moeten doen, dus in mach3 ook niet.

Je moet natuurlijk 1 malig de technische specificaties van je machine opgeven, maar als dat er in zit hoef je daar nooit meer naar te kijken.

En er bestaat echt nog wel het een en ander,
Grbl had ik al genoemd, EdingCNc zul je wel weten, https://www.estlcam.de/ , en nog wel een aantal.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Instellen Mach3

Bericht door Bjornski1976 »

In de essentie zijn alle programma's wel te vergelijken en heeft een ieder zo zijn voor en nadelen. Het is hem maar net wat je makkelijk vind werken. maar ieder programma moet je instellen en zo moeilijk is dat niet. Hier zit hem dan ook meestal het verschil in de programma's de een stel je makkelijker in dan de ander of op een begrijpelijker manier.

Zo vond ik EMC of nu genaamd LinuxCNC moeilijk om goed aan het werk te krijgen. Dat had meer met mij en Linux te maken en de ontbrekende realtime kernel waardoor ik ben afgehaakt. Wel ben ik van mening dat er hele mooie functies en mogelijkheden in zitten. Afin, voor het gemak maar naar windows en Mach3 gegaan.

Zou ik een hele simpele cnc besturing doen dan zou ik bij grbl uitkomen maar ook daar moet je het e.e.a. instellen en de hoeveelheid verschilt niet veel van elkaar het enige voordeel is dat het werkt op een mac en dat er een stap voor stap configuratie inzit wat waarschijnlijk net wat makkelijker te begrijpen is.

Al lijkt het allemaal veel en is het in het begin moeilijk. Laat weten waar je tegenaan loopt, geef aan wat nog niet duidelijk is en je zal snel antwoord krijgen of vinden hier.

Heb je al een machine waar je dit doel voor CNC sturing op wilt toe passen? Wij zijn wat dat betreft hele nieuwsgierige enthousiastelingen :mrgreen:
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Instellen Mach3

Bericht door kitman »

Ik denk id dat als je alles de eerste keer leest het allemaal zo wat op je af komt.
Per onderdeel ontleden is dan de boodschap.
Ik heb een klein machientje gemaakt en al veel bijgeleerd en fouten gemaakt.
Dus alles is een leer proces.
Om een of andere reden snap ik sommige dingen minder snel, dus zullen er wel vragen komen.
Ik ga me voorlopig toch met mach3 bezighouden.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Instellen Mach3

Bericht door kitman »

Hoe zet ik best de instellingen van de driver ivm steps.
instellen driver.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Instellen Mach3

Bericht door Bjornski1976 »

Op full step ( 1/1 ) heb je maximum koppel als de maximale stroom door de motorwikkelingen A en B gaat.

Op deze manier kan de machine redelijk luidruchtig en minder soepel bewegen.

Om de machine soepeler te laten lopen is de mogelijkheid om microstepping toe te passen, half step (1/2) of meer (1/4, 1/8) etc.. de machine zal speler lopen of ook weer last van resonantie krijgen. Hoe dan ook het gaat ten koste van koppel verlies.

Probeer het gewoon uit maar verander deze NOOIT onder spanning en haal NOOIT onderspanning kabels los. Doe dit altijd spanningsloos!

https://youtu.be/yOopckhTaWs
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Instellen Mach3

Bericht door kitman »

Ik heb alle motoren draaien en enkele G codes gedraaid die in Mach3 zitten.
Heb alles op full step staan en de motoren maken id nogal wat lawaai.
De x as draait eigenlijk verkeerd om.
Ik heb op internet gezien dat iemand de A en B heeft verwisseld of was het de + en - dat weet ik niet meer.
Misschien in Mach3 zelf.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Instellen Mach3

Bericht door kitman »

Motor afstellen.
Spindels hebben een spoed van 2 mm
Dus 1 mm verplaatsing is 0.5 toeren van de motor.
Als ik de driver zet in micro 16 dan heb ik 3200 pulse/ref.
3200 x 0.5 = 1600 steps per unit ( 1mm )
Klopt dit?
Dan moet ik nog Velocity mm/min en Acceleration mm.sec/sec ingeven.
Hier geraak ik niet uit.
Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Instellen Mach3

Bericht door Bjornski1976 »

Als de motor de verkeerde kant opdraaid kan je dat op twee manieren oplossen.
1. Je wisselt de draden van de motor, wat u A-A en B-B wordt verwisselt naar B-B en A-A.
2. Veranderen van setting in Config >Homing/Limits. Vink "Reverse" aan bij de as die anders om moet draaien.

Motor afstellen.
Stel, jouw stappen motor heeft 200 stappen per omwenteling !
Spindels hebben een spoed van 2 mm en geeft per omwenteling (200 stappen van de motor) een lineaire verplaatsing van 2mm.
Verplaatsing van 1 mm is 100 stappen (bij full step), bij half step 1/2 heb je 1mm verplaatsing 200 stappen etc.. Bij 1/16 heb je 1mm verplaatsing 1600 stappen. Ik zou echt niet verder gaan dan 1/4 want je levert zo veel in qua vermogen (koppel).
Dus Steps per unit 1600 steps/mm

Snelheid en acceleratie instellen op alleen de motoren zonder belasting heeft geen zin !

Zet voor de zekerheid ook de puls snelheid op 5uS, als de puls snelheid te hoog staat bv 1uS kan het zij dat er pulsen gemist worden.

Vergeet niet steeds de juiste as te selecteren en te saven bij iedere verandering.
Ten eerst zet een snelheid van 20% minder dan de maximale snelheid die de motoren kunnen hebben, zie hiervoor de datasheets van de motor.

Tweede stap is het instellen van de acceleratie, stel deze in en verhoog stapsgewijs de acceleratie. Let wel op dat het net zo lang duurt voordat de beweging op snelheid is maar OOK de vertraging, tijd dat ie weer stil staat. Met andere woorden als je stopt zal bij een lage accelaratie het ook lang duren voordat de machine stil staat. Hierdoor kan het voorkomen dat de machine het einde heeft bereikt voordat de snelheid nul is, een harde stop/crash. Het is dan ook raadzaam in het midden van je bereik heen en weer te gaan.

Wat de instellingen voor snelheid en acceleratie voor jouw machine is kan niet gezegd worden dat moet je zelf bepalen. Dit is zo er afhankelijk van de motoren, drivers, voedingspanning, mechanische weerstand etc..
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Instellen Mach3

Bericht door kitman »

Bedankt, hier heb ik wat aan.
Er zijn zo veel tegenstellingen op internet filmpjes.
Het is een kleine machine, de ijlgang moet niet zo hoog liggen.
Ook moet hij niet super snel frezen.
Mijn vrouw was al komen kijken en vind het speelgoed.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Instellen Mach3

Bericht door benkr »

Ongelezen bericht door Bjornski1976 » 23 dec 2020 16:51
Als de motor de verkeerde kant opdraaid kan je dat op twee manieren oplossen.
1. Je wisselt de draden van de motor, wat u A-A en B-B wordt verwisselt naar B-B en A-A.
2. Veranderen van setting in Config >Homing/Limits. Vink "Reverse" aan bij de as die anders om moet draaien.
Helaas zijn beide suggesties verkeerd.
Je verwisseld A+ met A- en omgedraaid óf B+ met B- en omgedraaid, niet zowel A+ en A- én B+ en B- want dan werkt het niet.
In het menu Config>Homing/Linits verander je de Home richting.
Voor de gewone Jog richting verander je in het menu Config> Ports and Pins/ motor outputs bij de betreffende as het vinkje in een kruisje of omgekeerd in het veld Dir Low Active.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Instellen Mach3

Bericht door andrefc101 »

kitman schreef: 23 dec 2020 19:11 Mijn vrouw was al komen kijken en vind het speelgoed.
Kijk, die heeft er verstand van 😉
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Instellen Mach3

Bericht door Bjornski1976 »

Dat van homing heb je gelijk in Ben.
Van de a-A en b-B omdraaien naar B-b en A-a is op deze manier wat duidelijker.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Instellen Mach3

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 23 dec 2020 21:51
kitman schreef: 23 dec 2020 19:11 Mijn vrouw was al komen kijken en vind het speelgoed.
Kijk, die heeft er verstand van 😉
Ik ben daarom ook in mijn 2e jeugd aangeland.
Probleem is wel dat ik steeds meer kinds wordt, het houdt niet op.
Plaats reactie