Instellen Mach3

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Instellen Mach3

Bericht door Rocnc »

Softlimits voorkomen vooraf dat je machine stilvalt op het activeren van een fysieke eindschakelaar. Als dat gebeurt, dan is de kans best groot dat je werkstuk verloren is. En meneer Murphy denkt dat zoiets meestal net bij de laatste bewerking gebeurt. Na een uur frezen in een stuk materiaal waarvan je net het laatste stuk gebruikte op een zaterdag avond.

Als je G-code aanleiding geeft tot het triggeren van een softlimit, dan wil Mach3 helemaal niet starten met frezen. Je moet eerst het probleem oplossen.

Maar je hebt gelijk. Softlimits zijn niet echt nodig. Ik gebruik ze niet. Vooral omdat ik een erg klein freesbereik heb en er zo min mogelijk van wil opofferen.

Je zou softlimits ook kunnen gebruiken in plaats van fysieke schakelaars. Maar echt veilig vind ik dat niet.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Instellen Mach3

Bericht door kitman »

Ik bedoelde waar de knop "machine coord" voor dient.
Soft limits weet ik wel.
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Instellen Mach3

Bericht door benkr »

Machine coördinaten zijn de referentiepunten van de home sensoren, tenzij je daar een offset hebt ingesteld, dan komt die er nog bij (of gaat er af)
Je hebt ook werkstuk coördinaten, dat zijn de coördinaten van je werkstuk t.o.v. het nulpunt van het werkstuk, dat nulpunt leg je in je CAM tekening vast.
Als je nu je freeswerk aan het voorbereiden bent dan vertel je de machine waar op de tafel van de machine je werkstuk ligt, je wijst in feite het nulpunt van het werkstuk aan, door dan op de juiste plaats op een knop te drukken vertel je dan de machine waar dat nulpunt ligt t.o.v. de machine coördinaten, je doet dit in alle richtingen, X-, Y- en Z dus.
Als er dan ook nog de juiste frees in je spindel staat (en je dus verteld hebt dat de onderkant van de frees je Z- as nulpunt is dan wordt het tijd om de freesklus te beginnen.
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Instellen Mach3

Bericht door benkr »

Machine coördinaten zijn de referentiepunten van de home sensoren, tenzij je daar een offset hebt ingesteld, dan komt die er nog bij (of gaat er af)
Je hebt ook werkstuk coördinaten, dat zijn de coördinaten van het nulpunt van je werkstuk, dat nulpunt leg je in je CAM tekening vast.
Als je nu je freeswerk aan het voorbereiden bent dan vertel je de machine waar op de tafel van de machine je werkstuk ligt, je wijst in feite het nulpunt van het werkstuk aan, door dan op de juiste plaats op een knop te drukken vertel je dan de machine waar dat nulpunt ligt t.o.v. de machine coördinaten, je doet dit in alle richtingen, X-, Y- en Z dus.
Als er dan ook nog de juiste frees in je spindel staat (en je dus verteld hebt dat de onderkant van de frees je Z- as nulpunt is dan wordt het tijd om de freesklus te beginnen.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Instellen Mach3

Bericht door kitman »

OK duidelijk.
Heb je ook een idee waarom ik die niet op nul kan zetten.
Volgens youtube druk je op de knop Machine Coord en dan op set all home en dan gaat de DRO op nul.
Bij mij worden de knoppen groen maar als ik er op klik gebeurt er niets.
Waarschijnlijk heb ik ergens iets aangevinkt maar geen idee wat/waar.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Instellen Mach3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Machine coördinaten kun je niet op nul zetten. Die gaan op nul wanneer je de machine z'n referentiepunt op laat zoeken (homen)
En om precies te zijn gaan ze dan niet een op nul, maar op een voor-ingestelde maat staan die jij in de instellingen hebt staan.
Je machine nulpunt hoeft nl. niet gelijk te zijn aan de positie van de home sensor.
In je instellingen staat een minimale en maximale waarde t.o.v. je home sensor. Als de machine eenmaal gehomed is, weet de besturing hoe ver die kan lopen, en is er dus geen fysieke eindschakelaar meer nodig.
Er is vandaag de dag geen 'fabrieks' cnc machine die nog echte eindschakelaars heeft.
Dan moet je die softlimits natuurlijk niet uitzetten. En als je bang voor stappenverlies bent, en de machine dus niet meer z'n juiste coördinatensysteem heeft, dan hebben die 'harde' eindschakelaars natuurlijk wel nut.

Nadat je machine gehomed is, stap je over op je werkstuk nulpunt. dan moet je dus de plek van je freeswerkstuk opzoeken en die moet je wel zelf nullen. Dat wordt dan 1 van de programma nulpunten, meestal G54 maar mag ook 55/56/57...en soms nog wat extra zijn.
Als je eenmaal aan het werk bent is voor jouw dat hele machine nulpunt niet meer interessant.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Instellen Mach3

Bericht door kitman »

id, als je iets wil frezen home je op het werkstuk.
Misschien moet ik de machine eerst tegen de limits zetten waar de nul van de limits staat om dat samen te zetten met de home knop.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Instellen Mach3

Bericht door Kjelt »

kitman schreef: 30 dec 2020 10:15 id, als je iets wil frezen home je op het werkstuk.
Nee je wilt even de definities goed hebben anders ga je fouten maken.
Homen of homing doe je alleen in het machine coordinaten systeem G53.
Dit heeft niets met je werkstuk te maken alleen met je machine en zorgt er voor dat de positie van alle assen op je machine geverifieerd zijn, anders gezegd de as positie van je machine wordt vastgelegd. Daarom heeft iedere as en subas een homingsensor.
Dit gaat met een druk op de knop en de sturings software gaat de assen dusdanig bewegen dat de homesensor van die as geaktiveerd wordt.

Als je de nulpunten van je werkstuk wilt vastleggen dan "nul" je je werkstuk en wel in een van de werkstuk coordinaten system G54 t/mG59, meestal in het begin G54.
Dit gaat niet met een druk op de knop tenzij je een geavanceerde 3D probe en bijbehorende software macros hebt maar dit doe je meestal handmatig door de frees of probe naar het werkstuk te joggen. Dit werkstuk nulpunt moet overeenkomen in het in je CAM software pakket gebruikte werkstuk nulpunt.

Je zult het misschien al wel weten maar het is belangrijk om de juiste definities te grbruiken ook voor anderen die net begonnen zijn en je topic lezen.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Instellen Mach3

Bericht door kitman »

Je hebt volkomen gelijk, het noemt nullen.
Hoe stel dan best de home positie in en waar roep ik die dan op.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Instellen Mach3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb het idee dat je er nog helemaal niets van begrijpt, helemaal niet erg, maar als je te vlug conclusies trekt die niet kloppen, wordt het nog lastiger.

Je hebt er inmiddels een freesmachine aan hangen?
En de assen bewegen?
Wat zijn de instellingen van de assen in je software, daarmee bepaal je waar het machine nulpunt ligt. Dat zijn maar getalletjes, verder niet van belang.
Maar als je dan na inschakelen de machine z'n home positie op laat zoeken, liggen daarna alle nulpunten op een gedefinieerde plek.
Het kan ook allemaal zonder, dan moet je je programma nulpunt zetten met (het eenvoudigst) de frees op de goede plek.

Maar je moet eerst weten hoe je op je beeldscherm kiest tussen machine coördinaten en werkstuk nulpunt.
Die machine coördinaten wil je helemaal niet zien, die veranderen ook niet als je je werkstuk nulpunt instelt.

Heb je hier al eens gekeken? (of een ander willekeurig tutorial)
http://www.quickcnc.org/tutorials/mach3/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Instellen Mach3

Bericht door andrefc101 »

kitman schreef: 30 dec 2020 11:52 Je hebt volkomen gelijk, het noemt nullen.
Hoe stel dan best de home positie in en waar roep ik die dan op.
Waar woon je ergens? Misschien is het handig om bij iemand met een werkende machine te gaan kijken, en je uit te laten leggen hoe dit werkt. Ik heb het idee dat je nog als een kip zonder kop on de rondte rent en maar wat roept.....
Kelt heeft het uitstekend verwoord, buig je daar eens over, en zorg dat je dit honderd procent begrijpt. Dat heb je in ieder geval de basis te pakken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Instellen Mach3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 30 dec 2020 12:38 Waar woon je ergens?
ik denk in Peer. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Instellen Mach3

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 dec 2020 13:09
andrefc101 schreef: 30 dec 2020 12:38 Waar woon je ergens?
ik denk in Peer. ;-)
Das appels en peren, dat zie je niet gelijk op een smartphone, weet je wel, zo'n ding waar je ook mee zou kunnen bellen eventueel ;-)
Peer -> Eindhoven, das aan te fietsen :lol:
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Instellen Mach3

Bericht door kitman »

Ik heb al wat gefreesd.
Maar dan zet ik de frees op een plek waar ik vind dat X 0 en Y 0 is.
Dus ik jog naar de plaats waar ik wil dat de machine begint.
Dan nul ik alle assen en start het programma.
Afhankelijk van de G code loopt de machine naar een plaats of begint op die x0 en y0 te frezen.
Het is natuurlijk handig als je een vast punt op de tafel hebt dat het 0 punt altijd hetzelfde is.
Hoe dat moet weet ik dus niet.
Zal nog wat lezen en kuiken op youtube denk ik.
Eindhoven is niet ver, jaren gerepeteerd met diverse bands.
Plaats reactie