Brain VFD vraag

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
matthijs_boef
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 apr 2011 22:47
Locatie: Houten
Contacteer:

Brain VFD vraag

Bericht door matthijs_boef »

Beste forum leden, ik heb een vraag over het aansturen van een vfd middels brain in mach3. Deze wil ik gaan gebruiken in mijn oude Tom Senior M1 freesbank die ik aan het ombouwen ben naar CNC gestuurd.

Ik heb een Altivar 31, een fijn ding want in tegenstelling tot de siemens 440 die ik heb ploft mijn aardlekschakelaar er niet uit. Ik wil graag deze regelaar via Modbus aansturen. Ik ben inmiddels zover dat dit me lukt via Qmodbus en via het Modbus test dialoog in Mach3.

De regelaar die ik heb krijg ik tot nu alleen werkend als ik eerst naar adres 8501 decimale waarde 6 (bit 0,1 en 2) stuur en vervolgens naar 8501 decimale waarde 15 (bit 0,1,2 en 3) (voor CW) en naar adres 8502 de frequentie die ik wens. Ik kan dus blijkbaar niet in 1x de regelaar enablen, op spanning zetten en aanzetten. Ook kun je op adres 8501 het zevende bit setten als het mis ging, dat is fout status reset. Ik moet er bij zeggen dat ik bij het testen ook 8503 bit 11 zet. |Dat bypassed het uitblijven van continu Modbus updates maar ik gok dat in bedrijf Mach3 dat wel doet, dat een brain als een plc ladder blijft loopen....

Ik stuur dus eerst vanaf adres 8501
6
0
0
16384

dan

15
100
0
16384

En dan werkt het, niet als ik meteen het laatste stuur.

Dit staat er in de manual:
https://lion-e.nl/wp-content/uploads/si ... -start.jpg

Ik ben nog erg nieuw met Mach3 (en uberhaupt CNC zelfbouw) en moet het dus doen met wat ik kan vinden en wat me handig lijkt. Wat ik uiteindelijk graag wil is wat hier beschreven staat: http://www.mycncuk.com/threads/10124-Ma ... brain-file en als toevoeging iets dat mijn feed op 0 zet als het actuele toerental 10% lager is dan het gewenste toerental.

Ik hoopte via een brain na het resetten van de E-stop ook meteen mijn vfd te resetten en te enabelen maar ik heb nog geen oplossing gevonden. Heeft iemand hier dit al eens opgelost? Ik hoor het graag :-)

Matthijs
https://lion-e.nl Alles voor de hobby!
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Brain VFD vraag

Bericht door chimaerion »

Zie mijn handleiding in dit topic. Staat het een ander uitgelegd over modbus communicatie en het aansturen van een VFD.

viewtopic.php?p=222821#p222821



Je kan inderdaad de VFD niet met een commando aanzetten en dat ie direct begint te draaien.
Eerst en vooral heeft de VFD een run command nodig, hiervoor moet je een bit hoog of laag zetten.
Als hij de run command gekregen heeft, moet je nog de rotatierichting meegeven, eveneens een bit die je hoog of laag moet zetten.
Daarna de gewenste snelheid door een waarde in een register te schrijven die de frequentie moet voorstellen.
Wat ik aanraad is hiervoor een macro te schrijven die dit allemaal doet.

Ik raad het volgende aan:

Eerst ga je de status nagegaan van de VFD en kijkt of deze in ready mode staat of in error. Dit doe je door desbetreffende modbus commando te sturen en daarna de respons na te kijken. Daarna kun je de VFD in run mode zetten, de rotatierichting bepalen en tenslotte de snelheid te schrijven in de desbetreffende register.

Ik weet niet of dat kan in lach drie, maar dan zou je de M3 en M2 gecodeerd kunnen herdefiniëren die de bovenstaande macro oproept om de freesspil te starten en te stoppen.


Wat betreft je vraag over fout resetten van de VFD via modbus, sommige VFD laten dit niet toe. Je moet de fout via een fysieke knop of input resetten. Meestal is er een knop op de VFD hiervoor voorzien ofwel hang je een drukknop aan een ingang van de VFD die dan dient om de fout te resetten.


Als je specifiekere vragen hebt over modbus communicatie, stel maar gerust.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Brain VFD vraag

Bericht door benkr »

Kijk eens naar "Spindle talker" grote kans dat dit vrijwel meteen met Mach3 en jou VFD werkt.
Gebruikersavatar
matthijs_boef
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 apr 2011 22:47
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Brain VFD vraag

Bericht door matthijs_boef »

benkr schreef: 02 jan 2021 17:07 Kijk eens naar "Spindle talker" grote kans dat dit vrijwel meteen met Mach3 en jou VFD werkt.
Dank voor je berichtje. Het Modbus gedeelte heb ik op zich goed voor elkaar, alleen de logica die ik in Mach3 moet configureren nog niet. Ik ga me eens verdiepen op de tip van Chimaerion om het via een Macro te doen.
https://lion-e.nl Alles voor de hobby!
Gebruikersavatar
matthijs_boef
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 apr 2011 22:47
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Brain VFD vraag

Bericht door matthijs_boef »

chimaerion schreef: 02 jan 2021 17:07 Wat betreft je vraag over fout resetten van de VFD via modbus, sommige VFD laten dit niet toe. Je moet de fout via een fysieke knop of input resetten. Meestal is er een knop op de VFD hiervoor voorzien ofwel hang je een drukknop aan een ingang van de VFD die dan dient om de fout te resetten.


Als je specifiekere vragen hebt over modbus communicatie, stel maar gerust.
Dank voor je tips, als ik alles werkend heb ga ik waarschijnlijk ook over op Eding cnc... Ik heb echter veel te veel hobbies die nog wel eens blijven liggen... Dus als alles werkt is dat het volgende project!

Ik kan op de regelaar 2 input kanalen definiëren, dit kan ok mixed tussen Modbus en fysieke inputs op het VFD... Dan nog loop ik tegen het probleem aan dat ik eerst Mach 3 mijn boel moet laten enablen / resetten....Toch?
https://lion-e.nl Alles voor de hobby!
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Brain VFD vraag

Bericht door chimaerion »

Nee een error resetten doe je ofwel via de knop op de dedicated knop op de VFD ofwel aan de hand van een input door middel van een drukknop, die je gedefinieerd hebt in de instellingen van de VFD. Dit is de beste en veiligste keuze mijns inzien. Gebeurt ook op die manier in de industrie: na een fout moet er zo goed als altijd via een fysieke knop een reset gegeven worden, pas als alles OK is en de oorzaak van de fout weg is, zal de fout gereset worden.
Dus Mach drie heeft niet perse direct iets te zien met het fout resetten van je VFD, tenzij er een system ready signaal van je Mach kaart loopt naar je VFD, dan moet die system ready signaal ook wel eerst OK zijn voor je kunt resetten.

De run signaal dien je via een modbus commando te geven, als je dat ingesteld hebt, want dat kun je evengoed via een fysieke input doen.
Maar ik veronderstel in jouw geval (en in mijn geval ook) ga je die run signaal via modbus willen geven. En die run signaal gaat ook pas van kracht als mogelijke errors in de VFD gereset zijn.

Ik heb het als volgt gedaan:

Ik heb een Edingcnc760 kaart, een omron MX2 VFD en een veiligheidsrelais. Ook heb ik een fysieke noodstop knop, die noodstopknop heb ik zowel aan een input van mijn edingkaart gehangen als naar een een input van mijn VFD. Als de noodstopknop dus ingedrukt worden, gaan zowel mijn Edingcontrollerkaart als mijn VFD in alarm.
Dan heb ik ook nog een system ready signaal (output) van mijn Edingkaart lopen naar een input van een safetyrelais. De safetyrelais heeft op zijn beurt twee uitgangen die ik gekoppeld heb aan twee inputs van mijn VFD.
Als er geen error is op mijn Edingkaart, zullen de twee outputs van de safetyrelais ook hoog zijn, en zal de VFD ook weten dat alles ok is.

Om een fout te resetten op mijn VFD heb ik een fysieke drukknop gehangen aan een input van mijn VFD, als ik die indruk, worden de fouten gereset en kan de spindel gestart worden. Zolang de noodstop is ingedrukt of er het system ready signaal van mij Edingkaart is niet hoog, zal de VFD in fout blijven.
Plaats reactie