Mach 4 screensets draaibank

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Mach 4 screensets draaibank

Bericht door Budgen30 »

Hallo,
Heeft iemand een goede screenset voor een draaibank? Ik kan ze niet vinden op het internet.
Ik probeer de originele te verbouwen, maar Mach 4 is behoorlijk irritant.

Ik heb een licentie gekocht, maar die staat op mijn computer die aan de draaibank staat. Ik ontwerp en programmeer echter op mijn andere computer op zolder. Staand programmeren en een screenset bouwen is namelijk niet echt fijn in de werkplaats.
Nu stopt mach 4 elke paar minuten met werken, omdat het een trail is. Dit was nooit met mach3, vertellen ze er niet bij als je het koopt.

Daarnaast werken functies niet meer als vanzelfsprekend als je gaat schuiven met de originele screenset. Ben er al weer een paar dagen mee bezig met problemen oplossen en heb het nog niet werkend, naar mijn zin.

Je kan geen onderdelen kopieren uit andere screensets omdat je er maar eentje mag openen.

Ook werken de g-code programma's niet meer die in mach 3 wel werkte. Zelfs een simpele g90 in de MDI uitvoeren, geeft hij aan "unknown" !!
De logica is zoek.

belachelijk vind ik dit alles.

tips zijn welkom.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mach 4 screensets draaibank

Bericht door DaBit »

Van Mach heb ik geen verstand.
Maar misschien iets voor dat licentie-probleem: hangen de computers aan elkaar via wifi of een netwerktouwtje? Dan kun je nog remote desktop inschakelen of VNC installeren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Mach 4 screensets draaibank

Bericht door Portje »

Ik heb er ook geen sjoege van maar volgens mij hoef je alleen het file
Mach1Lic.dat
in je c/Mach3 te copieeren en op je andere pc te zetten in de map c:/Mach3 en dan Mach3 resetten
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mach 4 screensets draaibank

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 03 jan 2021 14:49 Van Mach heb ik geen verstand.
Maar misschien iets voor dat licentie-probleem: hangen de computers aan elkaar via wifi of een netwerktouwtje? Dan kun je nog remote desktop inschakelen of VNC installeren.
Geen idee of dat lukt, maar als het lukt dan gaat de draaibank dus iets doen terwijl je er niet naast staat, dat vind ik toch maar eng.

En ze schrijven op hun website dat ze nog niet helemaal klaar zijn met de postprocessoren voor de verschillende platforms, dus wellicht moet je nog even wachten. Ik zelf heb in ieder geval besloten om nog een tijd te wachten voor ik overstap (als ik dat al ga doen, Linuxcnc heeft toch ook wel hele mooie dingen als het eenmaal werkt), of ik moet ergens een werkende probeerversie vandaan kunnen toveren, ik voel er echt niets voor om 175 Euro uit te geven voor iets wat niet doet wat ik wil.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Mach 4 screensets draaibank

Bericht door Portje »

met 2 windows machines kun je ook extern bureaublad inschakelen, je krijgt dan het scherm van de andere pc op je scherm.
die kun je wat kleiner maken en dan heb je beide op je scherm.
Je kijkt dan mee en je bedient het op afstand.

Maar zoals benkr al zei, lijkt het heel gevaarlijk om op afstand te werken.
Aan de andere kant, als je op 10m afstand van je machine met iets anders bezig bent en er gebeurt iets ben je ook te laat, lijkt mij
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mach 4 screensets draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Portje schreef: 03 jan 2021 17:00
Maar zoals benkr al zei, lijkt het heel gevaarlijk om op afstand te werken.
Aan de andere kant, als je op 10m afstand van je machine met iets anders bezig bent en er gebeurt iets ben je ook te laat, lijkt mij
Als de power van de motoren is, zal er heus niks gebeuren.
En dat "nog niet helemaal klaar zijn met de postprocessoren voor de verschillende platforms" heeft natuurlijk niets te maken met het feit dat ie G90 in MDI niet begrijpt. :evil:
Zal toch wel een mach4 forum zijn, wat zeggen die?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Mach 4 screensets draaibank

Bericht door Budgen30 »

Ja remote is wel een goed idee. Dat ga ik eens proberen.
Ik werk nu met mach 4 overigens. dat werkt iets anders dan mach3 met licentiebeheer.

Waar het mij om gaat is niet remote de draaibank te bedienen, maar dat ik op comfortabel en op mijn gemak g-code programma's genereren via fusion en kan testen op error's ed. Met remote moet dat wel lukken denk ik. Hoewel ik dan de pc in de schuur moet aanzetten.

De G90 problematiek (en andere codes waar ik error op krijg) heb ik nog geen concrete oplossing gevonden, behalve deze niet te gebruiken in de g-code. Ik zal nog wel een apart topic openen als ik er niet uitkom.

Tot dusver lijkt het dat ik een error krijg op codes die als modal code al opgestart zijn.
Modal codes zijn codes die mach4 al "laad" bij het opstarten.
Enerzijds via de config instellingen in Defaults (unit mode, spindle mode, distance mode, etc.)
Anderzijds de code die je zelf kan opgeven (initialization codes ook in Defaults).

Wat nog vreemder is is dat de standaard test programma's (g-codes) ook een error geven op G90 etc.
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Mach 4 screensets draaibank

Bericht door Budgen30 »

Ter info,

Ik kwam op een forum tegen dat mach 3 g-code niet compatible is voor mach 4 wat betreft draaien (Mach4Turn)
Fanuc post processors met Tool Compensation Memory Type C passen het beste bij Mach4Turn.

Fanuc 21i is een goed voorbeeld wordt gezegd.

In fusion heb ik een oud programma opnieuw gegenereerd met de (enige) fanuc PP die je kan selecteren. Dus geen Fanuc 21i.
Dit werkte in ieder geval zonder problemen.

Nu heb ik nog niet alle functies kunnen testen, maar dit is een goed vertrekpunt.
Plaats reactie