Radius to end of arc differs from radius to start?

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Radius to end of arc differs from radius to start?

Bericht door Swets »

Hoe los ik deze fout op, en eigenlijk wat betekend het?

ik zal eerst even het een en ander uitleggen....

vaak maak ik mijn toolpads met Visual Mill 6.0, en daarin zit ergens vinkjes voor

Output arc as liniear segments
output spiral motions as linear segments
output helix motions as linear segments

met deze vinkjes aan gaat alles goed....

Ik heb al eens eerder die vinkjes uit gehad, toen werkte het wel allemaal (geloof ik, jaar of wat terug),
alleen had ik toen een aantal keer gehad, als ik een frees breek, jog buiten me werk, verwissel de frees, nul hem, en dan op run drukt,
dat het af en toe helemaal mis ging.... dat dan de frees via een hele ruime soort bocht helemaal buiten me machine liep... dus toen heb ik die vinkjes maar snel weer aangezet.....

maar nu de laatste tijd ik vrij veel in alluminium bezig ben, zie ik bij ronde vormen (cirkels) facetjes terug.... hoe zeg je dat.... een cirkel heeft dus heel veel platte kantjes... (in hout en kuntstof zie je dit niet terug, maar in metaal en alluminium wel)

dus ik dacht dat zal wel door die vinkjes komen.... dus ze weer uit gezet...

maar nu als ik me toolpad laad krijg ik dus "Radius to end of arc differs from radius to start"

heb ik al zitten google-en, en daar vind ik terug dat ik hem op absolute moet zetten, maar dat staan ze al....?

Kan iemand hier wat meer over vertellen..., want ik wil het ook gewoon begrijpen....

Alvast bedankt....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Radius to end of arc differs from radius to start?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

In je G-code wordt de cirkel door I J en het eindpunt aangegeven. Maar je frees staat dan op het startpunt van die cirkel, van daar naar het middelpunt is de radius van de cirkel, en die radius moet gelijk zijn aan de afstand van het middelpunt naar het eindpunt.
Als die 2 afstanden niet gelijk zijn krijg je deze foutmelding.

Eigenlijk zou deze fout niet op mogen treden wanneer je programma uit CAM komt.

(Maar het gebeurt ook wanneer IJ absoluut berekend zijn en de besturing staat incrementeel ingesteld, of andersom)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Radius to end of arc differs from radius to start?

Bericht door keesfrees »

Ik dacht ik wacht even tot iemand anders het uitlegt :-)
Ik had een tijdje last van waarschuwingen wegens kleine afwijkingen, maar nu niet meer, waarom eigenlijk vraag ik me nu af.

Heb je een manier (programma) om de gcode zichtbaar te maken ?
Swets schreef: 13 mar 2021 17:36 zie ik bij ronde vormen (cirkels) facetjes terug.... hoe zeg je dat.... een cirkel heeft dus heel veel platte kantjes... (in hout en kuntstof zie je dit niet terug, maar in metaal en alluminium wel)
Ja, da's ook zoiets, als een cam programma er niet meer uitkomt met boogsegmenten dan schakelt het over op korte lijnstukjes, vaak kun je ergens instellen hoe lang of hoeveel de lijnstukjes zijn.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Radius to end of arc differs from radius to start?

Bericht door skillalot »

Komt omdat je je G2 en G3 incrementeel programmeert.
Je geeft met X en Y in absolute coordinaten je eindpunten van je boog aan, en met I en J geef je aan waar het middelpunt van die boog ligt. Dat is relatief ten opzichte van je huidige positie.
Zodra je je code gewoon normaal uitvoert, gaat dat allemaal goed.
Ga je echter ergens halverwege die bocht stoppen, en opnieuw vanaf die regel verder, dan kloppen die I en J natuurlijk niet meer, omdat die t.o.v. het startpunt van die boog waren.
Wat je eigenlijk moet doen, als dat mogelijk is in je cam programma, is de I en J coordinaat absoluut uitsturen, en mach3 ook zo instellen in je general config.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Radius to end of arc differs from radius to start?

Bericht door Swets »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 mar 2021 22:25 In je G-code wordt de cirkel door I J en het eindpunt aangegeven. Maar je frees staat dan op het startpunt van die cirkel, van daar naar het middelpunt is de radius van de cirkel, en die radius moet gelijk zijn aan de afstand van het middelpunt naar het eindpunt.
Als die 2 afstanden niet gelijk zijn krijg je deze foutmelding.

Eigenlijk zou deze fout niet op mogen treden wanneer je programma uit CAM komt.

(Maar het gebeurt ook wanneer IJ absoluut berekend zijn en de besturing staat incrementeel ingesteld, of andersom)
ik heb je antwoord al 3 keer gelezen... en ik snap er nog geen reet van.... :-)

wel heb ik in mach 3 I J op incrementeel gezet, en dan geeft hij die fout niet meer... maar dat is afhankelijk van het cam pakket? waar je je g-gode mee maakt?

en waarom, als je je programma pauzeer (bij gebroken frees bijvoorbeeld)... je jog uit je werk, verwissel je frees... nul hem... normaal als ik dan op start drukt, gaat hij waar hij was.... en gaat normaal verder.... maar ik heb met dat I J verhaal ook wel eens gehad dat me machine opeens een hele rare wijde bocht ging maken?
skillalot schreef: 14 mar 2021 20:15 Komt omdat je je G2 en G3 incrementeel programmeert.
Je geeft met X en Y in absolute coordinaten je eindpunten van je boog aan, en met I en J geef je aan waar het middelpunt van die boog ligt. Dat is relatief ten opzichte van je huidige positie.
Zodra je je code gewoon normaal uitvoert, gaat dat allemaal goed.
Ga je echter ergens halverwege die bocht stoppen, en opnieuw vanaf die regel verder, dan kloppen die I en J natuurlijk niet meer, omdat die t.o.v. het startpunt van die boog waren.
Wat je eigenlijk moet doen, als dat mogelijk is in je cam programma, is de I en J coordinaat absoluut uitsturen, en mach3 ook zo instellen in je general config.
https://www.dropbox.com/s/kb4dglqfk9hln ... g.png?dl=0

dus hier bij Arc Center die moet ik op absolute zetten.... en dan kan ik gewoon pauseren, en gaat het daarna goed?

en die er boven? I,J,K only, of I,J,K and radius?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Radius to end of arc differs from radius to start?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Swets schreef: 14 mar 2021 22:25 ik heb je antwoord al 3 keer gelezen... en ik snap er nog geen reet van.... :-)
:lol: en ik kan me dat nog voorstellen ook. Zijn ook dingen die in geschreven tekst best lastig uit te legeen zijn.

Om kort te gaan de afstand van waar je frees staat naar het cirkelmiddelpunt (A) in niet gelijk aan de afstand van het cirkelmiddelpunt naar het punt waar de frees naar toe moet (B). (dus zou de radius onderweg moeten veranderen)
23034


Misschien handig dat je het stuk programma code waar het in gebeurt even post.

En ja, de keuze incrementeel / absoluut voor IJK moet in de besturen gelijk zijn aan de instelling in de postprocessor.
(en volgens mij maakt dat voor de foutmelding niets uit, maar ik heb geen idee hoe de herstart functie van Mach werkt)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Radius to end of arc differs from radius to start?

Bericht door ruudderooy »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 mar 2021 08:44 (en volgens mij maakt dat voor de foutmelding niets uit, maar ik heb geen idee hoe de herstart functie van Mach werkt)
het herstarten gaat wel goed wanneer je de code stopt (dus need feedhold) endan terug gaat naar de regel waar je wilt beginnen en dan run from here in drukt en dan start.

het probleem met mach3 is dat mach3 op de pc draaid en er dan vaak een controller kaart tussen zit (voor beter en snellere aansturing).
het probleem daarvan is dat ze niet synchroon lopen en je na feed hold weer op start druk hij vanaf dat punt naar de volgende coordinaat rijdt.
en dan de fpga op de controller de code uit het geheugen leeg maakt, en die mismatch veroorzaakt issues vanwaar hij gaat starten.
je kan deze optie vaak aanof uit zetten maar dan kan je weer een minder soepel loopende machine krijgen enz....
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Radius to end of arc differs from radius to start?

Bericht door skillalot »

Swets schreef: 14 mar 2021 22:25 dus hier bij Arc Center die moet ik op absolute zetten.... en dan kan ik gewoon pauseren, en gaat het daarna goed?

en die er boven? I,J,K only, of I,J,K and radius?
I J K only, en die moeten absoluut uitgestuurd worden.

In mach3 general config moet je hem ook zo instellen.


Stel je staat op X0 Y0, en je geeft een circel op G02 X100 Y100 I100 J0 dan maakt je machine een mooie boog.
Sta je ergens halverwege die boog, en wil je in mach3 die regel herstarten, dan klopt die I100 J0 niet meer, omdat dat niet meer t.o.v. X0 Y0 is, maar nu t.o.v. je huidige positie halverwege die bocht. En dat is waarom dat fout gaat.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Radius to end of arc differs from radius to start?

Bericht door audiomanics »

Het gaat eigenlijk altijd fout als je halverwege wat arc-bewerkingen (cirkels en bogen) een toolpath begint.. Beter is het om terug te gaan naar het punt van de voorlaatste retract (iets van G0 Z10.000 bijv) en vanaf daar het toolpath weer op te pakken. Dat begint dan meestal met G0 X***,*** Y****,*** G1 Z-**,*** etc

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie