mach3 yas gaat niet op nul bij ref all home

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Henri cnc (leek)
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 mei 2020 23:15
Locatie: Gemonde

mach3 yas gaat niet op nul bij ref all home

Bericht door Henri cnc (leek) »

hallo forum leden,

een vraag over mach3, wanneer ik ref all home gebruik lopen de assen naar o maar de Y-as niet kan hem wel op nul zetten door op de knop te klikken, ,maar de x en z assen worden groen en de y as blijft rood dus er klopt iets niet.Weten jullie wat er aan de hand is bij het homen loopt de y-as ook niet helemaal terug naar het o punt en dat lukt af en toe ook niet met joggen,Als de assen alle drie wel op het 0 punt staan met ref all home staan de machine coordinaten ook op 0 behalve de y as en de knop( zo noem ik hem maar) blijft roodEr is niks aan de instellingen verandert en het heeft eigenlijk tot nu toe goed gewerkt wat wel gebeurde was dat de y as toen ik wou joggen uit zichzelf naar voren kwam .en toen heb ik hem maar effe uitgezet. :roll:

ben benieuwd naar jullie antwoorden,

Groet Henri
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: mach3 yas gaat niet op nul bij ref all home

Bericht door Hessel Oosten »

Als ik het goed begrijp is er dus een Y as probleem.
De Y as button blijft als je wil dat ie groen is toch rood.

Dan is er of een probleem met je sensor die dat moet detecteren of de Y as haalt het bedoelde punt gewoon niet.
Dan wringt er iets of is er iets met de koppeling van motor naar as.

Vaak wordt hier (heel handig) geadviseerd om even de bedrading van een werkende met een niet werkende as te wisselen !
Dan weet je vaak meteen waar de schoen (as.... ) wringt.

H.
Henri cnc (leek)
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 mei 2020 23:15
Locatie: Gemonde

Re: mach3 yas gaat niet op nul bij ref all home

Bericht door Henri cnc (leek) »

Oke dat ga ik eens proberen, je had het goed de y as gaat niet helemaal op zijn plek terug,had ik het toch goed uitgelegd als leek.

Bedankt voor de reply
Plaats reactie