Jogsnelheid instellen met potmeter

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Jogsnelheid instellen met potmeter

Bericht door Tomdekx3frezer »

Hallo alemaal,

Voor mijn freesmachine welke op mach3 draait heb ik de wens dat als ik aan mij Feed potentiometer draai ik de voedings snelheid van de JOG modus kan veranderen.

Nu kan ik de snelheid van het frezen tijdens het frezen veranderen met deze knop en ook de snelheid van de MPG modus is te beïnvloeden door de feed potentiometer maar in de JOG modus niet. de JOG snelheid kan ik alleen veranderen als ik op de Tab toets druk en dan de jog speed wijzig, maar dat vind ik erg onhandig.
Ik wil daarom graag een extra potentiometer bijplaatsen op het bedieningspaneel om de jogsnelheid te kunnen regelen.

Wie kan mij wegwijs maken hoe in mach3 dit in te stellen ?
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Jogsnelheid instellen met potmeter

Bericht door benkr »

Feed Rate override, en ik denk ook Jog Rate override kun je variëren door de bijbehorende DRO waarden on-the-fly te wijzigen.
Ik heb zoiets werkend met Pokeys, daar is dat redelijk simpel te implementeren, het grote probleem is dat een verandering van de potmeterstand niet meteen leidt tot een verandering van de daadwerkelijke snelheid, dat duurt enkele seconden. Dit ligt aan de "look ahead" instellingen van Mach3 denk ik.
Ik heb wel een Arduino applicatie die via ModBus met Mach3 communiceert, die schijnt wel real-time te werken.
Of dat zo is weet ik niet.

Mocht je interesse hebben dan hoor ik dat wel.
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: Jogsnelheid instellen met potmeter

Bericht door Tomdekx3frezer »

De controller die ik onlangs op de Bridgeport 1 mk2 heb aangesloten is een csmio ip A.
De feed rate potmeter welke bij het doorlopen van het programma werkt op zich prima en is overigens via analoge gedeelte op de controller aangesloten, maar de feed rate van het handbediening gedeelte de jog feed rate welke via de virtuele mpg middels tab-toets opgeroepen kan worden en het percentage ingesteld kan worden reageert niet op de bestaande potmeter , (zou wel fijn zijn om deze te kunnen gebruiken) en anders dat ik eventueel een jog draaiknop (potentiometer of mpg) speciaal voor de handbediening modus op het paneel erbij doe plaatsen maar weet helaas niet hoe ik deze in mach3 /controller met de virtuele mpg kan connecten en implementeren.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Jogsnelheid instellen met potmeter

Bericht door benkr »

Geen idee hoe je dat doet bij die controller.
De Arduino app communiceert direct met Mach3, dat kan wel denk ik, maar ik heb geen idee of- en hoe dat combineert met die controller.
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: Jogsnelheid instellen met potmeter

Bericht door Tomdekx3frezer »

Beste Benkr,
Die aansluiting van een draaiknop op de csmio controller mbt het instellen van de jog-handbediening feed% zal dan ook niet of omslachtig gaan, er is overigens via cslab een koppel module speciaal voor mpg te koop maar enkele honderden euros..ik heb zo een arduino printje met usb aansluiting gekocht met een losse draaiknop rotary encoder type hw-040 , bij elkaar nog geen 15€ dus om te proberen voor alleen de gewenste joginstelling valt nog mee als het niet werkt.
Mijn vraag is hoe stel ik in mach3 de poorten/parameters in voor deze rotary encoder met arduino print, en moet er nog een code of script erbij te pas komen?
Mvg Tom
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12031
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Jogsnelheid instellen met potmeter

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik vind dat mach gebeuren steeds waziger worden wat ik hier lees. Joggen doe je met een ingestelde voedingssnelheid, dat de %knop de ene keer daar wel op werkt en de andere keer niet lijkt me uitermate onwenselijk. Het verwerken van die %knop zit dus duidelijk op het verkeerde niveau in de regeling.
Dat ik in manual mode een andere ingestelde voeding kan hebben dan in automatic mode is logisch.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: Jogsnelheid instellen met potmeter

Bericht door Tomdekx3frezer »

Het verwerken van die %knop zit dus duidelijk op het verkeerde niveau in de regeling.
De handbediening %knop zit helemaal nog niet in het systeem aangesloten , dat was namelijk de vraag hoe deze aan te sluiten ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12031
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Jogsnelheid instellen met potmeter

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Tomdekx3frezer schreef: 22 mei 2021 13:09
Het verwerken van die %knop zit dus duidelijk op het verkeerde niveau in de regeling.
De handbediening %knop zit helemaal nog niet in het systeem aangesloten , dat was namelijk de vraag hoe deze aan te sluiten ?
Maar mijn opmerking gaat over het feit dat er onderscheid is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: Jogsnelheid instellen met potmeter

Bericht door Tomdekx3frezer »

Oke, maar ja dat onderscheid heeft denk ik met of in mdi of in programmamodus werken te doen.
Maar mij maakt niet uit om er een tweede draaiknop bij te plaatsen , dat dit niet met één knop te regelen is zal een beperking van mach3 kunnen zijn ? , in dit geval dan een extra knop erbij via dat arduino print met inplaats potmeter een rotary encoder..
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Jogsnelheid instellen met potmeter

Bericht door benkr »

Ik doe dit via mijn Pokeys57CNC interface, daar kan ik een analoge waarde inlezen, schalen en dan aangeven wat ik er dan mee wil doen. Ik heb op mijn machine 2 potmeters, eentje voor feed override en de andere weet ik niet meer, maar je kunt ze in principe aan elke variabele binnen mach3 hangen, Mach3 gebruikt daar zgn. DRO's voor, die kun je te voorschijn toveren, maar ik weet nu even niet hoe, maar Google weet dat vast wel.

Ik heb van een ander forumlid een Arduino progje gekregen die de feed override zonder vertraging schijn te doen via ModBus communicatie, of en hoe dit werkt weet ik niet, maar het schijnt wel goed te werken is mij verteld.
Plaats reactie