Stapmotor verspringt enkele mm
Moderator: Moderators
-
- Contacteer:
Stapmotor verspringt enkele mm
hallo ik heb een cnc3040 die problemen geeft. soft is mach3.
plots verspringt de positie van de x-as.
ik heb alles gesmeerd. de originele GX16 connectoren heb ik vervangen door een model met flenzen zodat ze niet meer kunnen loskomen.
de fout komt op een willekeurig moment( na 80minuten , na 3 minuten,...)
ik frees in bambou. standaard 762mm/min 0,7mm diepte. ik veranderde dit naar 400 en 0.5.
versprong nog.
kijk naar de letter p
iemand een idee wat er mis kan zijn ?
bedankt voor de reaktie
plots verspringt de positie van de x-as.
ik heb alles gesmeerd. de originele GX16 connectoren heb ik vervangen door een model met flenzen zodat ze niet meer kunnen loskomen.
de fout komt op een willekeurig moment( na 80minuten , na 3 minuten,...)
ik frees in bambou. standaard 762mm/min 0,7mm diepte. ik veranderde dit naar 400 en 0.5.
versprong nog.
kijk naar de letter p
iemand een idee wat er mis kan zijn ?
bedankt voor de reaktie
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Re: Stapmotor verspringt enkele mm
Hoogstwaarschijnlijk verspringt de as niet, de as blijft een moment stilstaan.
Hoor je op dat moment ook een knorrend cq ratelend geluid uit die x-motor? Dan slaat hij stappen over.
Hoor je niets, dan slipt er mischien ergens een koppeling.
En zo zijn er nog wel wat mogelijkheden.
Hoor je op dat moment ook een knorrend cq ratelend geluid uit die x-motor? Dan slaat hij stappen over.
Hoor je niets, dan slipt er mischien ergens een koppeling.
En zo zijn er nog wel wat mogelijkheden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-
- Contacteer:
dag hugo
ik heb al de askoppelingen gecontrolleerd en vast gezet.
ik had de indruk deze morgen toen ik de fout zag dat inderdaad de stappenmotor effe stilstond.
toen ik de connectoren vervangen heb, heb ik alle contacten in de controllerdoos nagekeken.
ik heb het toestel nu 2 jaar. heeft altijd prima gewerkt tot nu.
ik heb de gebruikte g-code terug ingeladen in easel en laten simuleren. ik zag geen probleem.
ik ben geen fan van die mach3 software
ik heb al de askoppelingen gecontrolleerd en vast gezet.
ik had de indruk deze morgen toen ik de fout zag dat inderdaad de stappenmotor effe stilstond.
toen ik de connectoren vervangen heb, heb ik alle contacten in de controllerdoos nagekeken.
ik heb de gebruikte g-code terug ingeladen in easel en laten simuleren. ik zag geen probleem.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Als de motor even stilstond zonder vreemde geluiden, lijkt het alsof er geen pulsen aangeboden worden aan de motor. Dat zou de interface tussen mach3 en de driver kunnen zijn (stekker?) maar heel lastig te zeggen.Jean-Marie schreef: ↑30 sep 2024 14:14 ik heb al de askoppelingen gecontrolleerd en vast gezet.
Vaak wordt ook de voeding als oorzaak genoemd, daar kan ik niet over oordelen. Stilstaan is het resultaat, niet de oorzaak.
Ik denk niet dat het een hapering van mach3 geweest is, maar niets houd je tegen om op een ander controller board over te stappen, Eding schijnt op dit moment erg in trek te zijn.
- Bjornski1976
Probleem zit in de x-as en dus alleen in die as.
Wat is zou proberen is de motor met kabel wisselen met y of z-as en dan aankijken of het probleem mee verhuist. Blijft het in de x-as zitten dan is het besturing en aansturing gerelateerd.
Je kan ook twee kabels wisselen en port en pin nummers in mach veranderen m.a.w. de aansturing x y fysiek wijzigen maar in de configuratie dit corrigeren. Zo sluit de besturing uit en zit het in de aansturing.
Wat is zou proberen is de motor met kabel wisselen met y of z-as en dan aankijken of het probleem mee verhuist. Blijft het in de x-as zitten dan is het besturing en aansturing gerelateerd.
Je kan ook twee kabels wisselen en port en pin nummers in mach veranderen m.a.w. de aansturing x y fysiek wijzigen maar in de configuratie dit corrigeren. Zo sluit de besturing uit en zit het in de aansturing.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Het kan zijn dat de drivers te warm worden, dan schakelen ze ook (even) uit.
Een slechte verbinding van de step/dir/enable pin kan natuurlijk ook.
Vervuiling van de KO spindel waardoor het zaakje net wat te stroef gaat.
Een voeding die te warm wordt.
Frees eens in lucht en controleer na afloop of de positie verschoven is.
Een slechte verbinding van de step/dir/enable pin kan natuurlijk ook.
Vervuiling van de KO spindel waardoor het zaakje net wat te stroef gaat.
Een voeding die te warm wordt.
Frees eens in lucht en controleer na afloop of de positie verschoven is.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
-
- Contacteer:
ik heb testplaat gemaakt. 50x50mm 5mm diepte. freesduur ongeveer 21 minuten.
frezen in de lucht.
poging 1 zonder draaiende spindel. perfect verlopen
poging 2 met draaiende spindel. mach3 gecrashed na ongeveer 10 minuten.laptop afgesloten en heropgestart.
poging3 met draaiende spindel. 2x een ratelend geluid gehoord. duurde 1 a 2 seconden.
resultaat kop ongeveer 2cm verschoven bij einde.
ik heb de controller geopend en van de voedingsprint alle soldeerpunten opnieuw gedaan.
wat is de step/dir/enable pin ?
ik heb ook gemerkt dat de spindel soms niet spontaan begint te draaien. moet hem soms manueel lichte draai geven om te roteren
frezen in de lucht.
poging 1 zonder draaiende spindel. perfect verlopen
poging 2 met draaiende spindel. mach3 gecrashed na ongeveer 10 minuten.laptop afgesloten en heropgestart.
poging3 met draaiende spindel. 2x een ratelend geluid gehoord. duurde 1 a 2 seconden.
resultaat kop ongeveer 2cm verschoven bij einde.
ik heb de controller geopend en van de voedingsprint alle soldeerpunten opnieuw gedaan.
wat is de step/dir/enable pin ?
ik heb ook gemerkt dat de spindel soms niet spontaan begint te draaien. moet hem soms manueel lichte draai geven om te roteren
Zo'n spindel kan best veel storingen veroorzaken. Als de aarding niet goed is, kan dat leiden tot veel problemen. Dat is meestal eenvoudig op te lossen door een dikke (6 kwadraat of 2.5 kwadraat) aardkabel te leggen naar alle metalen onderdelen. Elk onderdeel een aparte kabel en alle kabels laten samenkomen in één punt (ster aarde). Ook de metalen kast van de PC kun je/moet je van een aardkabel voorzien. De kabel moet je met een kabelschoentje vastmaken aan de metalen onderdelen. Zijn die geverfd of geëloxeerd/geannodiseerd, dan moet je tussen het schoentje en het metalen onderdeel een getande ring leggen.
Het kan ook zijn dat je een los contact hebt in de stuurkabels (trilling van het frezen). Alle kabels, stekkers en adereindehulzen moet je controleren. Alle schroefverbindingen natrekken. Gesoldeerde geweven kabels gaan in de loop der tijd los zitten. In de overgang gesoldeerd/niet gesoldeerd treed na verloop van tijd vaak breuk op. Ik gebruik daarom altijd een geïsoleerde adereindehuls die ik met een geschikte tang op de kabel krimp.
Nu is niet iedereen voorstander van een gekrompen adereindehuls omdat slecht gekrompen ook problemen kan geven.
De stuurkabels zoal step/dir/enable/abort/pause/etc moet je ver houden van kabels met hoge stromen/spanningen zoals de voeding van de drivers of de kabels naar de motoren.
Kabels vervangen door afgeschermde kabels kan helpen.
Alles aansluiten op dezelfde verdeeldoos kan helpen.
Om aardlussen te voorkomen, gebruik ik geen USB aansluiting maar stuur alles aan via WiFi.
Is het daarmee gegarandeerd opgelost, helaas niet. Storingen zijn vaak moeilijk te lokaliseren en op te lossen. Ook andere apparaten in de omgeving kunnen storingen veroorzaken zoals boiler/wasmachine/koffiezetter/etc. De proef een aantal keren herhalen om toeval uit te sluiten is niet verkeerd.
edit:
De step/dir/enable pin zijn de signalen die naar de drivers gaan. Als je een controller hebt met ingebouwde drivers, dan heb je geen step/dir/enable kabels.
Wat heb je voor een controller?
Het kan ook zijn dat je een los contact hebt in de stuurkabels (trilling van het frezen). Alle kabels, stekkers en adereindehulzen moet je controleren. Alle schroefverbindingen natrekken. Gesoldeerde geweven kabels gaan in de loop der tijd los zitten. In de overgang gesoldeerd/niet gesoldeerd treed na verloop van tijd vaak breuk op. Ik gebruik daarom altijd een geïsoleerde adereindehuls die ik met een geschikte tang op de kabel krimp.
Nu is niet iedereen voorstander van een gekrompen adereindehuls omdat slecht gekrompen ook problemen kan geven.
De stuurkabels zoal step/dir/enable/abort/pause/etc moet je ver houden van kabels met hoge stromen/spanningen zoals de voeding van de drivers of de kabels naar de motoren.
Kabels vervangen door afgeschermde kabels kan helpen.
Alles aansluiten op dezelfde verdeeldoos kan helpen.
Om aardlussen te voorkomen, gebruik ik geen USB aansluiting maar stuur alles aan via WiFi.
Is het daarmee gegarandeerd opgelost, helaas niet. Storingen zijn vaak moeilijk te lokaliseren en op te lossen. Ook andere apparaten in de omgeving kunnen storingen veroorzaken zoals boiler/wasmachine/koffiezetter/etc. De proef een aantal keren herhalen om toeval uit te sluiten is niet verkeerd.
edit:
De step/dir/enable pin zijn de signalen die naar de drivers gaan. Als je een controller hebt met ingebouwde drivers, dan heb je geen step/dir/enable kabels.
Wat heb je voor een controller?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Step geeft de puls van Mach naar stepperdriver, Dir staat voor Direction en bepaalt de draairichting van de stappenmotor. Ena staat voor Enable. Wanneer Enable uitstaat, zal een stappenmotor niet in beweging komen.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Is dat toevallig een 24vdc freesspilletje?
En zitten de motoren dan ook op diezelfde 24vdc.
Het lijkt er op dat de x motor stappen overslaat, dat is dat ratelende geluid, samen met een freesmotor die niet lekker opstart lijkt me dat je voeding het probleem is.
En zitten de motoren dan ook op diezelfde 24vdc.
Het lijkt er op dat de x motor stappen overslaat, dat is dat ratelende geluid, samen met een freesmotor die niet lekker opstart lijkt me dat je voeding het probleem is.
Je kunt nog een test doen met de acceleratie van de assen gehalveerd, lage snelheid (300mm/min ofzo), vers gesmeerde lagering en spindels, en draaiende spindel. Als dat ook niet goed gaat is een mechanische oorzaak minder waarschijnlijk.
'ik heb ook gemerkt dat de spindel soms niet spontaan begint te draaien' is verdacht. Lagering of koolborstels rot, motor stoort meer of trekt teveel stroom, ellende. Zoiets.
'ik heb ook gemerkt dat de spindel soms niet spontaan begint te draaien' is verdacht. Lagering of koolborstels rot, motor stoort meer of trekt teveel stroom, ellende. Zoiets.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- Bjornski1976
Ja en als het motortje stokt vliegt de stroom omhoog, spanning naar beneden en ligt je voeding krom, maar niet van het lachen.
Kan best zijn dat de koolborsteltjes of het collectortje kapot of op is.
Kan best zijn dat de koolborsteltjes of het collectortje kapot of op is.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Een eigen voeding voor die freesmotor is eigenlijk het beste.
Nee, een andere freesmotor is eigenlijk het beste. Die DC motortjes met een ER11 asje erop gebeund zijn vooral goedkoop, niet goed.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'