Spindle aansluiten op mach board
Moderator: Moderators
Spindle aansluiten op mach board
Recent heb ik een 10 jaar oude freestafel (3040) kunnen kopen, echter de controllerkast is geleverd met de componenten apart in een doos.
De controller is een Mach3-USB-100.
Het lukt me wel om alles in de kast in te bouwen. Ik kom er echter niet achter hoe de freesmotor aan te sluiten op de print.
Heb nog extra elektronica nodig of kan ik de freesmotor rechtstreeks op de controller aansluiten, en zo ja, op welke aansluitpunten?
Ik heb er ook geen idee van welke motor hier is bijgeleverd, zie bijgevoegde foto. Iemand een idee van vermogen en spanning?
De controller is een Mach3-USB-100.
Het lukt me wel om alles in de kast in te bouwen. Ik kom er echter niet achter hoe de freesmotor aan te sluiten op de print.
Heb nog extra elektronica nodig of kan ik de freesmotor rechtstreeks op de controller aansluiten, en zo ja, op welke aansluitpunten?
Ik heb er ook geen idee van welke motor hier is bijgeleverd, zie bijgevoegde foto. Iemand een idee van vermogen en spanning?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken…
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 1 time
Re: Spindle aansluiten op mach board
Zo te zien, heeft deze motor 2 koolborstels en is het een DC motor. Als je daar (2 draadjes) een DC spanning op zet, zal die wel gaan draaien als hij niet kapot is, ik zie een beschadiging van het huis.
De kaart kan deze motor niet rechtstreeks aansturen, wel via een relais. In dat geval draait de motor altijd op "hetzelfde" toerental. Misschien zit er iets van een regelaar bij. Als er geen regelaar of relais bijzit, dan werd de motor waarschijnlijk handmatig bediend. In dat geval zit er mogelijk een schakelaar bij.
Heb je nog losse onderdelen over?
De kaart kan deze motor niet rechtstreeks aansturen, wel via een relais. In dat geval draait de motor altijd op "hetzelfde" toerental. Misschien zit er iets van een regelaar bij. Als er geen regelaar of relais bijzit, dan werd de motor waarschijnlijk handmatig bediend. In dat geval zit er mogelijk een schakelaar bij.
Heb je nog losse onderdelen over?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Ik heb toevallig gisteren van papaatje een doos met onderdelen gekregen waar ook zo'n motor regelaar bij zat.
Als je interesse hebt kan ik je deze toesturen, voor de verzendkosten is die van jou.
Moet wel even uitzoeken og de unit werkt, anders heb je er niet zo veel aan, maar repareren is geen punt, dat was ooit mijn hobby.
Als je interesse hebt kan ik je deze toesturen, voor de verzendkosten is die van jou.
Moet wel even uitzoeken og de unit werkt, anders heb je er niet zo veel aan, maar repareren is geen punt, dat was ooit mijn hobby.
Is het een probleem de motor aan te sluiten op de 24v/10A voeding? Ik lees dat dat wel eens problemen geeft op de controller.
Verder zijn er geen losse onderdelen te vinden.
Er is wel een 230v switch en een potentiometer voor de spindel voorzien. Al vind ik de combinatie wel een beetje gek....
Ik heb drivers, controller en voeding netjes terug in de kast gemonteerd, enkele nog de bedrading.
@benkr
De regelaar zie ik graag komen, ik stuur je daarvoor een Pb-tje.
Verder zijn er geen losse onderdelen te vinden.
Er is wel een 230v switch en een potentiometer voor de spindel voorzien. Al vind ik de combinatie wel een beetje gek....
Ik heb drivers, controller en voeding netjes terug in de kast gemonteerd, enkele nog de bedrading.
@benkr
De regelaar zie ik graag komen, ik stuur je daarvoor een Pb-tje.
-
Huub Buis
- Donateur
Als de motor 24 Volt kan hebben (waarschijnlijk wel) dan hoeft dat geen probleem te zijn. Ik denk dat de voeding voor het processorbord uit de USB wordt gehaald. Daarmee worden al veel problemen voorkomen. Vrijwel alle "goedkope" CNC machines die worden aangeboden met een DC motor gebruiken maar één voeding, ik ook.damax schreef: 29 nov 2025 08:45 Is het een probleem de motor aan te sluiten op de 24v/10A voeding? Ik lees dat dat wel eens problemen geeft op de controller.
De schakelaar voor de motor is niet aangesloten. Gebruik hem om de motor aan/uit te zetten dan kun je verder met testen. Houd de temperatuur van de motor in de gaten, als hij te heet wordt, moet er toch iets van een regelaar tussen.damax schreef: 29 nov 2025 08:45 Er is wel een 230v switch en een potentiometer voor de spindel voorzien.
De draadjes van de potmeter zijn te kort voor het controller bord. Het lijkt erop dat het voorheen met een motor regelaar gewerkt heeft.
Als je de voeding van de drivers aansluit, gebruik dan voor iedere driver een aparte kabel vanaf de voeding, dus niet doorlussen.
Houd de stuurkabels van de drivers (step/dir/enable) zover mogelijk van de voeding en motor kabels weg, dat voorkomt problemen.
Ik heb nog even naar de specificaties van de motor gezocht, het inige wat ik kon vinden was dit:
https://www.indiamart.com/proddetail/el ... V9DAU1ZRRS
Daar staat dat de motor maar 50W power levert en dat de voedingsspanning 18VDC is.
Wat mij beterft is dat daarom een volkomen onbruikbare motor voor een CNC freesmachine.
Ook de motor controller die ik heb liggen is niet geschikt voor deze motor, die is bedoeld voor motoren met een max. spanning van 180VDC en een vermogen tot ca. 1000W.
https://www.indiamart.com/proddetail/el ... V9DAU1ZRRS
Daar staat dat de motor maar 50W power levert en dat de voedingsspanning 18VDC is.
Wat mij beterft is dat daarom een volkomen onbruikbare motor voor een CNC freesmachine.
Ook de motor controller die ik heb liggen is niet geschikt voor deze motor, die is bedoeld voor motoren met een max. spanning van 180VDC en een vermogen tot ca. 1000W.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Nou, met een een-snijder graveer freesje moet je toch wel wat kunnen spelen lijkt me.benkr schreef: 29 nov 2025 13:44 Daar staat dat de motor maar 50W power levert en dat de voedingsspanning 18VDC is.
Dus eerst die machine maar eens aan de gang krijgen, en zien of een betere freesspil wel nuttig is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
E240 motoren zijn geleverd met een encoder op da achterzijde as.
Ik heb er nog wel een aantal van liggen, ik heb deze als servo motor toegepast.
Ze kunnen veel meer spanning verdragen 50-80VDC
Maar ook dan past de driver die ik heb liggen er niet op, 180VDC is toch echt te veel dan.Leeuwinga schreef: 29 nov 2025 17:11 E240 motoren zijn geleverd met een encoder op da achterzijde as.
Als ik dan toch een andere driver moest gaan kopen dan zou ik zelf kiezen voor een 1,5 of 2,2 kW HF spindelmotor met bijbehorende VFD en ER20 spantangen.
Zo'n setje kost denk ik iets van 150 a 200 Euro.
Maar ook dan past de driver die ik heb liggen er niet op, 180VDC is toch echt te veel dan.
Als ik dan toch een andere driver moest gaan kopen dan zou ik zelf kiezen voor een 1,5 of 2,2 kW HF spindelmotor met bijbehorende VFD en ER20 spantangen.
Zo'n setje kost denk ik iets van 150 a 200 Euro.
Ik heb eventueel nog wel een 4kW VFD liggen die je ook weer voor de verzendkosten over mag nemen, een 2,2 kW HF spindel kost 135 Euro bij Vevor.
https://www.vevor.nl/spindel-motor-c_10 ... 12d507a299
-
Huub Buis
- Donateur
Z'n hoog vermogen heeft alleen zin als de CNC geschikt is voor zo'n vermogen.benkr schreef: 29 nov 2025 17:28 ls ik dan toch een andere driver moest gaan kopen dan zou ik zelf kiezen voor een 1,5 of 2,2 kW HF spindelmotor met bijbehorende VFD en ER20 spantangen.
Ik heb nog een 1.5kW HF spindel liggen met VFD en een setje ER11 spantangen. Als Damax interesse heeft mag hij een PB sturen.
Eerlijk gezegd denk ik dat zo'n spindel fysiek wel wat groot en zwaar is voor een 3040. Het vermogen van 1.5kW is ook veel, maar dat hoef je natuurlijk niet vol te benutten...
Eerlijk gezegd denk ik dat zo'n spindel fysiek wel wat groot en zwaar is voor een 3040. Het vermogen van 1.5kW is ook veel, maar dat hoef je natuurlijk niet vol te benutten...
Configuratie Mach3 en drivers
Ik probeer nu a enkele nachten mijn tweedehands chineesje aan de praat te krijgen, echter zonder degelijk resultaat.
De machine doet het wel maar met het nodige gekraak en blokkering van de steppers.
Het zou handig zijn als iemand mij een voorbeeld kan geven van settings van drivers en Mach3 motortuning.
De configuratie: Mach3, controller BL-USBMach3-200 WS-V3.25, onbekende microstep driver, voeding 24 V.
De machine doet het wel maar met het nodige gekraak en blokkering van de steppers.
Het zou handig zijn als iemand mij een voorbeeld kan geven van settings van drivers en Mach3 motortuning.
De configuratie: Mach3, controller BL-USBMach3-200 WS-V3.25, onbekende microstep driver, voeding 24 V.
Bij kraken en stappenverlies is het belangrijk eerst even te kijken of een en ander mechanisch wel mooi soepel loopt. Gewoon zonder spanning met de hand de spindel assen draaien kan al een goed beeld geven.
Als dat niet het probleem is dan beginnen met een hele lage accelleratie (mm/s^2) en snelheid (mm/s) instellen in Mach. Ik weet niet waar die instellingen in Mach staan, maar het lijkt mij dat dat vrij gemakkelijk te vinden moet zijn (axes setup o.i.d.).
Als het dan nog steeds niet goed gaat is er mogelijk iets met hardware mis, b.v. een voeding die de stroom niet goed kan leveren, of een stroom instelling in de driver die niet goed staat. Zet ook om te beginnnen het aantal microsteps op een "gemakkelijke" waarde, meestal ergens tussen de 4 en 16.
Als dat niet het probleem is dan beginnen met een hele lage accelleratie (mm/s^2) en snelheid (mm/s) instellen in Mach. Ik weet niet waar die instellingen in Mach staan, maar het lijkt mij dat dat vrij gemakkelijk te vinden moet zijn (axes setup o.i.d.).
Als het dan nog steeds niet goed gaat is er mogelijk iets met hardware mis, b.v. een voeding die de stroom niet goed kan leveren, of een stroom instelling in de driver die niet goed staat. Zet ook om te beginnnen het aantal microsteps op een "gemakkelijke" waarde, meestal ergens tussen de 4 en 16.